Deel dit artikel
-

Klant monteert Nike-commercial

Nike stelt internetters in staat om zelf een remix te maken van een vorige week gelanceerde commercial. Op de site NikeMashUp staat een grote hoeveelheid beeldmateriaal waarvan een kleine selectie gebruikt is voor de originele commercial. Met het ruwe materiaal kunnen internetters nu een eigen montage maken.

Vorige week verscheen op de Amerikaanse televisie voor het eerst de commercial ter promotie van een nieuwe gymschoenenlijn, de Air Force 25. Op de site NikeMashUp kunnen bezoekers via een eenvoudig te bedienen gebruikersinterface een nieuwe variant van de commercial maken. Feitelijk stelt Nike de gebruiker in staat om zelf editor te spelen.

De gebruiker kan uit honderden korte clips en een aantal soundtracks een selectie maken en deze naar een tijdlijn slepen. Een clip duurt maximaal zestig seconden en eindigt altijd met de slogan van de campagne ‘The Second Coming' en het Nike-logo.

De maker van een commercial kan deze downloaden, per e-mail verzenden of naar een mobieltje sturen. Op de site is een selectie te zien van de meest recente en populaire remixes.

Met NikeMashUp speelt Nike in op een trend om eigen varianten te maken op bestaande commercials. Op YouTube staan veel van zulke commercial mash-ups.

Onder controle
Voordeel van de Nike mash-up site is de eenvoud van de gebruikersinterface, een nadeel dat bezoekers zouden kunnen ervaren is dat uitsluitend gebruik kan worden gemaakt van het door Nike beschikbaar gestelde geluids- en videomateriaal.

Chevrolet had vorig jaar een slechte ervaring met een commercial mash-up actie waarbij gebruikers wél eigen beelden konden toevoegen. Ter promotie van de Chevrolet Tahoe konden gebruikers op een door Chevrolet gesponsorde site eigen commercials maken. Het resultaat was dat op de site verschillende commercials verschenen die de Tahoe in een negatief daglicht zetten.

Dove
Nike gaat de door gebruikers bedachte varianten niet gebruiken voor tv-uitzendingen. Een merk dat wél daadwerkelijk door internetters gemaakte commercials gaat uitzenden, is Dove. Dat merk startte in december een actie waarbij het vrouwen opriep een eigen commercial te maken over een nieuw product.

Bij Dove gaat het niet om een ‘remake' van een bestaande commercial, maar om het maken van een geheel nieuw spotje. Wie zelf een Dove-commercial wil maken, hoeft geen bijzondere videovaardigheden te bezitten. Op de site DoveCreamOil staat een uitgebreide handleiding over ‘hoe een commercial te maken.' Muziek, foto's, video en effecten kunnen relatief eenvoudig worden verwerkt tot een 30 seconden commercial. Dove hoopt zo dat zowel beginnelingen als meer ervaren filmmakers een commercial kunnen maken. Resultaten zijn te zien op de actiesite.

Een jury kiest de beste commercial. De winnende commercial zal in De Verenigde Staten worden uitgezonden tijdens de televisie-uitzending van de Oscaruitreikingen in februari.

Deel dit bericht

5 Reacties

Duh

Fijn voor Emerce, zo'n redacteur die klakkeloos persberichten kan overschrijven, maar dit is dus geen "mashup" in de web 2.0 zin van het woord.Dit is een gecontroleerde, volledige dichtgetimmerde old school promotie-actie, en gladde video-variant op kleurplaatjes inkleuren, niet eens een vermelding op Emerce waardig.  Voor mij een teken dat we echt weer in hypemodus zijn beland, waar het toevoegen van een buzzword al voldoende is om de aandacht van de pers te krijgen. 

Remco

@Duh. Ik ben de redacteur van het bovenstaande artikel en wil kort reageren op een aantal van je opmerkingen.  Je gaat er vanuit dat het artikel gebaseerd is op een persbericht. Dat is niet waar. Ik kwam op de actiesite van Nike terecht via een Amerikaanse marketingwebsite.  Vervolgens ga je ervan uit dat de door Nike gebruikte term mash-up (inderdaad een web 2.0 buzzwoord) voor mij aanleiding genoeg was om te berichtten over deze promotieactie. Dat is niet het geval. Ik schrijf over deze actie omdat het een voorbeeld is van hoe een groot merk klanten/internetters probeert te betrekken bij zijn commercials en wellicht onder controle probeert te krijgen wat op Youtube ongecontroleerd gebeurd.  Jij stelt dat het een gecontroleerde en dichtgetimmerde actie is. Ja, dat klopt. Ik schrijf ook dat dat zo is. Dit is een mogelijke variant van hoe je consumenten kunt betrekken bij een video-commercial. Nike heeft voor de gecontroleerde variant gekozen. Een ander merk – Dove – koos onlangs voor een vrijere variant, waarbij internetters met eigen beelden een commercial kunnen maken. Chevrolet liet internetters op een gesponsorde site nog vrijer, en ontdekte dat er commercials verschenen die erg anti-Chevrolet waren.  Kortom: bedrijven zijn zoekende en zien dat er van alles gebeurt. Ze zien dat internetters op Youtube bijvoorbeeld eigen varianten maken van hun commercials. Wat het juiste antwoord is op deze ontwikkeling, dat is voor bedrijven en bureaus nog niet duidelijk en daarom heeft deze actie nieuwswaarde. Het oordeel over de actie is aan de lezer.  

Rutger

Marketing is een verhaal vertellen, marketing is ook jouw klanten jouw verhaal laten vertellen. Dat is wat Nike hier doet, en ze doet het erg goed in mijn ogen.  Ze betrekken de klant en maken het mogelijk om mensen hun verhaal te verspreiden. Maar houden controle over hun uitstraling. Nike is zo'n sterk merk omdat ze al jaren hetzelfde verhaal, dezelfde uitstraling hebben. Nike is niet de eerste, vele gingen hun al voor, waaronder Old Spice: http://www.vue-royale.nl/index.php/site/archives/mix_je_eigen_commercial/  en de film 'A scanner Darkly': http://blogs.magnus.nl/mblog/2006/07/betrek-je-klant-een-voorbeeld/

Jasper Houtman

Eind 2002 liet Coca-Cola in Nederland internetters een commercial maken, het beste spotje werd vervolgens bij MTV uitgezonden.  Helemaal te web 2.0 en waanzinnig mash-up, ware het niet dat die woorden toen nog niet bestonden ;-)  http://emerce.com/nieuws.jsp?id=52677

Walter

Leuk, je mag de verschillende shots mixen tot je je eigen commercial hebt gemaakt. Dit is ook echt het enige wat je ermee kan. Een nieuw concept is het zeker niet. Begin jaren 90, toen internet nog voor wetenschappers met baarden was, had ik al een gabber-cd, waarbij een cd-rom een mix-programma werd geleverd. Hiermee kon je de bestaande nummers mash-uppen. Je kon zelfs eigen samples toevoegen.  Een stuk meer vrijheid dus. Want zo'n wedstrijd wordt pas echt leuk, als je je eigen muziek en beelden kan toevoegen. De commercial helemaal uit zijn context halen, dat is leuk.  Wat een vreselijke muziek trouwens, en wat een verder volledig afgezaagde commercial. Inspiratie was zeker op bij de makers, toen iemand op dit lumineuze idee kwam.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond