Deel dit artikel
-

Buurtnieuwssite IlseMedia samen met AT5 en Ebay

Hier.nl, de nieuwe buurtnieuwssite van Ilse Media, gaat volgende week van start met alleen nog Amsterdam. Ilse Media werkt met Hier.nl samen met tv-zender AT5 en later met Ebay/Marktplaats voor advertenties per buurt. Bezoekers kunnen direct berichten over hun stadsdeel publiceren. De redactie controleert die pas achteraf.

Update: reactie AT5 toegevoegd

De start van Hier.nl staat gepland op 1 februari, zegt sitemanager Jesse Burkunk. De site biedt een combinatie van burgerjournalistiek en geografisch geordend nieuws. Daarmee is Hier.nl een concurrent van het vorige week begonnen Trouw In De Buurt en van Skoeps, gestart door PCM en Talpa. Emerce wierp al een blik op de testsite van Hier.nl, die per ongeluk korte tijd openbaar was.

Hier.nl maakt gebruik van Google Maps

Waar Trouw In De Buurt zich vooral richt op de kaart en Skoeps op ingestuurde foto’s en filmpjes, lijkt bij Hier.nl de nadruk op de tekst te liggen. Bezoekers kunnen zelf berichten schrijven over hun buurt en die rechtstreeks plaatsen. “We modereren de berichten pas achteraf. Dat wordt spannend. Maar daardoor geef je bezoekers meteen veel vertrouwen. Dat is nodig wil de site een succes worden”, zegt Burkunk. De site biedt nog geen mogelijkheid tot het plaatsen van filmpjes. “We laten mensen vooral teksten schrijven. Het plaatsen van foto’s kan ook, maar de tekst is het belangrijkst.”

Bezoekers kunnen zich aanmelden als reporters en krijgen een eigen profielpagina met informatie over zichzelf en een overzicht van door hen geschreven artikelen. Lezers beoordelen artikelen waardoor de inzenders punten verzamelen. Hoe meer punten, hoe hoger de buurtreporter komt op een overzicht van reporters met een hoge waardering.

Eerst Amsterdam
Hier.nl gaat bij de start alleen over Amsterdam, andere steden volgen later dit jaar. De site werkt samen met tv-zender AT5, die kijkers gaat oproepen zelf berichten over de stad te schrijven op een variant van Hier.nl in AT5-vormgeving. “Die berichten komen dan tegelijkertijd ook op Hier.nl. We delen dus de content”, zegt Burkunk. Of dat model ook in andere regio’s zal worden gebruikt, is nog niet duidelijk. Burkunk praat nog met andere regionale zenders. RTV Utrecht heeft bijvoorbeeld een site waar kijkers zelf nieuws kunnen publiceren, Unieuws.nl. Ook diverse regionale dagbladen experimenteren online met burgerjournalistiek.

Hier.nl gaat ook samenwerken met Ebay en Marktplaats. Het is de bedoeling dat bezoekers advertenties op basis van hun postcode zien in het onderdeel ‘Buurtmarkt’. Dit deel is nog niet af als de site volgende week de lucht in gaat. Volgens Burkunke wordt er nog aan de techniek gesleuteld. Op de Google Maps-kaart op Hier.nl komen behalve nieuwsberichten ook gegevens van Misdaadkaart.nl met politieberichten uit de buurt en de plekken waar binnenkort optredens in de stad zijn.

Naast bijdragen van bezoekers lopen ook berichten met links naar lokale media en ‘kwalitatieve’ weblogs binnen op de site, gerangschikt per stadsdeel. Deze links worden voor Hier.nl van het web geschraapt door online knipseldienst Howards Home. “Zij leveren ook berichten van sites die nog geen RSS-feed hebben.”

Koppeling met Nu.nl
De promotie van Hier.nl gebeurt in eerste instantie via AT5 en Startpagina.nl, eveneens van Ilse Media. De populaire nieuwsite Nu.nl wordt nog niet van stal gehaald om Hier.nl onder de aandacht te brengen. Burkunk: “Dat zou een beetje raar zijn nu er in eerste instantie alleen Amsterdamse berichten op staan. We gaan Nu.nl pas inzetten zodra Hier.nl landelijk is uitgerold. Maar later denken we er wel aan. Ook kan het gebeuren dat de beste berichten van Hier.nl straks op Nu.nl komen.”

Hier.nl gaat meeschrijvende bezoekers niet betalen voor hun bijdragen. “We hopen dat mensen het een eer vinden om voor de site te schrijven omdat er een kans is dat hun bericht op Nu.nl verschijnt. Of omdat ze graag hun buurtbewoners willen informeren.” Een redacteur maakt ook een aparte selectie van de opmerkelijkste berichten. “Daarvoor kijken we naar inhoud, stijl en het aantal stemmen dat een bericht heeft,” stond er op de testsite.

Onder het kopje Nieuwsacademie probeert Hier.nl bezoekers bij te brengen hoe ze het beste nieuwsberichten en koppen kunnen schrijven. Burkunk wil ervoor waken de site te uitgebreid en ingewikkeld te maken. “Het moet een heldere site blijven, net als Nu.nl en Startpagina.”

Nog geen lokale adverteerders
Bij de start staan er nog geen advertenties op de site. “Dat doen we om het vertrouwen van de gebruiker te winnen. Het zou niet best zijn als de site meteen volstaat met banners.” Lokale mkb’ers als adverteerders trekken met een landelijk iniatief is volgens Burkunk ‘nog hartstikke moeilijk’. “Maar we zitten op lange termijn wel te denken aan het gebruik van een soort mini-Adwords-systeem hiervoor.”

De lancering van Hier.nl moest eind vorig jaar worden uitgesteld door technische problemen. “Vooral de invoering van het ratingssysteem voor berichten en de postcode-tabellen kostte meer tijd. Ook hebben we veel discussies gevoerd over de vorm waarin we de site wilden lanceren. In totaal zijn we nu driekwart jaar bezig”, aldus Burkunk.

Foto’s al populair bij Nu.nl
Nu.nl, dat dagelijks meer dan 10 miljoen pageviews haalt, heeft al jaren ervaring met door gebruikers gemaakte content. Lezers kunnen eigen foto’s opgesturen naar de redactie. Elke maand wint de inzender van de beste nieuwsfoto een prijs. Ook verkoopt Nu.nl de beste foto’s door aan persbureau ANP, waarbij de inzender de helft van de opbrengst ontvangt. Die fotorubriek op Nu.nl wordt later dit jaar ook uitgebreid, zegt Burkunk. “We zitten te denken aan Web 2.0-achtige toepassingen voor het foto-onderdeel.”

Ilse Media heeft met Nu.nl de meest bezochte nieuwssite van het land in handen. Tijdens de storm een week geleden behaalde de site een record: 16,8 miljoen pageviews op één dag. Nu.nl heeft ook als een van de eerste Nederlandse sites een zogeheten ‘sidebar-gadget’ ontwikkeld voor Windows Vista, dat volgende week wordt gelanceerd. Daarmee krijgen Vista-gebruikers automatisch de laatste koppen op de site te zien.

Reactie AT5
AT5 bevestigt dat er gesprekken zijn geweest met Hier.nl en dat de
zender toegang heeft gehad tot de testsite, maar dat de
onderhandelingen nog niet zijn afgerond. “Er staat nog niks op
papier”, zegt Matthijs de Visser, hoofd multimedia bij AT5. De
tv-zender zal vanaf 1 februari nog niet meewerken aan Hier.nl.
Mogelijk gebeurt dat vanaf 1 april. AT5 werkt op internetgebied ook al
samen met onder meer de site Webregio.nl.

Deel dit bericht

3 Reacties

Pascal

Trouw In De Buurt en Skoeps worden in n adem genoemd als concurrenten van Hier.nl. Ik mis echter nog een concurrent, namelijk Buurtlink.nl, een site die zich volledig richt op regionaal nieuws op basis van user generated content. Ook zij maken gebruik van verschillende mashups, zoals met Marktplaats, Google Maps en Flickr.

Loek Essers

Lees het maagdeninterview met de redacteuren van Hier.nl op TripMyWire. http://tripmywire.nl/archief/anne-joldersma/%e2%80%98er-is-altijd-nieuws-op-hiernl%e2%80%99/

Hans Berkhout

Graag jullie aandacht voor het dorpsplein/stadsplein-initiatief van Koninklijke Wegener, grootste uitgever van regionale dagbladen: http://www.dorpspleinen.nl en http://www.stadspleinen.nlHier worden de krachten van het regionale nieuws gebundeld en aangeboden tot in de diepte van de haarvaten van de regio. Het betere voorbeeld op het gebied van burgerjournalistiek tot in huis gecombineerd met dagbladjournalistiek. 14.43 uur.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond