Deel dit artikel
-

500 miljoen om Vista aan de man te brengen

De lancering van Windows Vista gaat gepaard met één van de grootste marketingcampagnes ooit van Microsoft. De campagne kost naar schatting wereldwijd 500 miljoen dollar. De boodschap is bombastisch: Vista moet een wow-ervaring opleveren, vergelijkbaar met het kijken naar de val van de Berlijnse muur.

Is het nodig om grootschalig campagne te voeren voor een product dat kopers van een nieuwe pc straks ongevraagd meegeleverd krijgen? Ja, denkt Microsoft. Het bedrijf ziet de aanschaf van Vista niet als een gewone gebeurtenis, maar als een grootse ervaring. Althans, dat zou je kunnen opmaken uit de beelden die het bedrijf toont in de tv-commercial die dinsdagavond voor het eerst op de Nederlandse televisie te zien is.

Kijkers zien beelden van Woodstock, de val van de Berlijnse muur en een klein jongetje dat voor het eerst sneeuw ziet. Het zijn momenten waarbij mensen de ‘wow'-kreet uiten, is de boodschap van de commercial. Ook het zien – of ervaren – van Windows Vista hoort, zo brengt de commercial over, thuis in het rijtje van ‘wow-ervaringen'.

Wow
"In al onze campagne-uitingen kom je het woord 'wow' tegen," zegt Derk Wagelaar, die in Nederland verantwoordelijk is voor de lancering van Vista, tegen Emerce. "Dat doen we omdat dát bij veel mensen de eerste emotie was toen ze naar Vista keken. In de eerste plaats denken mensen vaak: wow, wat een mooi product. En vervolgens denken ze: ik wist niet dat ik dit allemaal met mijn pc kan doen." De overkoepelende slogan van de campagne luidt: 'wow starts now'.

Nederland is een van de twintig regio's waar Microsoft een uitgebreide marketingcampagne heeft opgezet voor de introductie van Vista.

Online campagne
De belangrijkste 'plek' van de Vista-campagne is de site waar mensen een productdemonstratie van Vista kunnen bekijken, vertelt Wagelaar. "In alle onze uitingen, dus de commercials, banners en stijgerdoeken, communiceren we de url van deze site." Eerst moeten mensen zich bewust zijn van het feit dat er een nieuw besturingssysteem is, vervolgens vindt de verdiepingsslag plaats via de demo-site.

Ander onderdeel van de campagne is de website ‘show us your wow', waar ook een Nederlandstalige variant van is. Op de site kunnen internetters een foto of video plaatsen van hun persoonlijke ‘wow-moment'. "Maak je wel eens iets mee dat je hart sneller doet kloppen. Waar je stil van wordt? Een historisch sportmoment?," schrijft Microsoft op de site. "Zo'n moment is niet te beschrijven. Maar een beeld zegt meer dan duizend woorden." De beste inzending wint een pc of laptop met vista. Op maandagavond waren 440 Nederlandse inzendingen te bekijken.

Naast tv-commercials en de showusyourwow site, bestaat de campagne onder meer uit evenementen, de virale game Vanishing Point, business-to-business comercials en de site clearification.com.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

Eduard Vos

Of ik een echte WOW ervaring zal krijgen, ontdek ik pas bij het daadwerkelijke gebruik van Vista. Het lijkt me weer een onaannemelijke reclameboodschap. Microsoft heeft natuurlijk diepe zakken en kan zich veroorloven om een wereldwijde geldverslindende campagne op te zetten. Of het echt nodig is? Ik weet het niet, computers zijn nog volop in transformatie en we zijn gauw bereid weer iets nieuws aan te schaffen. Via infiltratiemarketing en PR kan je in deze omgeving handig gebruik maken van word of mouth. Dan hoef je maar n ding goed te regelen: een goed product en propositie. Misschien zit daar nog een klein beetje angst?

Hans-Peter Harmsen

Wow! Vista vergelijken met de val van de Berlijnse muur. Dat is ambitieus!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond