Deel dit artikel
-

Fabrikanten blij met forse groei narrowcasting

De markt voor professionele schermen voor onder meer narrowcasting groeit enorm. Dat vertellen de fabrikanten en importeurs op de beurs Integrated Systems Europe in Amsterdam. De vraag komt de laatste tijd met name van uitzendbureaus, reisorganisaties en makelaars. Een fabrikant: “De vraag die je je moet stellen is of je het je kunt permitteren om er niet aan mee te doen.”

Fabrikant Samsung meldt een omzetgroei van professionele schermen in Nederland van 40 tot 60 procent. Het bedrijf demonstreerde deze week in Amsterdam zijn grootste professionele scherm tot nu toe, een 57 zogenoemd Full HD inch-LCD met ingebouwde Windows XP PC, waarmee klanten desgewenst hun eigen applicaties kunnen draaien.

Samen met Philips en LG is Samsung, die vijftig procent marktaandeel claimt, de belangrijkste leverancier van narrowcastingschermen in Nederland. Het Zuid-Koreaanse bedrijf is onder meer betrokken bij een pilot van TNT Post, maar daar is het besluit om honderden postkantoren van schermen te voorzien ondanks een jaar voorbereiding nog altijd niet genomen.

"We zien uit allerlei sectoren de belangstelling toenemen," zegt Mark Sluis van Samsung. "Bijvoorbeeld van uitzendbureaus. Die kunnen met schermen in de etalages op A-locaties passanten op interessante banen wijzen. Makelaars kunnen met schermen een groter aanbod van woningen tonen." Samsung heeft inmiddels ook al out-of-door systemen ontwikkeld, schermen die in het buitenlucht kunnen worden geplaatst.

Ook LG zegt te profiteren van een aantrekkende markt. Het Zuid-Koreaanse bedrijf, de belangrijkste rivaal van Samsung, gaat binnenkort op Schiphol schermen plaatsen die CNN nieuws gaan doorgeven. Naar verluidt is het bedrijf ook benaderd voor een grootscheepse uitrol van schermen in Sportpaleis Ahoy in Rotterdam. Een woordvoerder van Ahoy bevestigt de plannen.

Ook andere merken hebben zich op de markt van narrowcasting gestort. Panasonic leverde plasmaschermen aan De Bijenkorf en Sharp – groot in LCD TV's voor de consumentenmarkt – toont in Amsterdam een 46 inch LCD scherm voor treinstations en luchthavens.

Ondanks deze toenemende concurrentie is er echter geen sprake van een prijzenslag zoals in de consumentenmarkt. "Kwaliteit is voor de professionele sector belangrijk," zegt Mark Sluis van Samsung. "Wij besteden veel aandacht aan de warmtehuishouding van de systemen. Op Schiphol, waar we 2300 LCD's hebben hangen voor vluchtgegevens, zijn schermen kritische applicaties die je dan ook alleen 's nachts kunt vervangen."

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond