Deel dit artikel
-

Vodafone en Orange: weinig UMTS-gebruik

Zes procent van de klanten van Orange en Vodafone hebben een Umts-toestel of -abonnement. Hoe en hoe intensief de breedbandklanten hun dataverbinding gebruiken, blijft de vraag.

France Telecom, moederbedrijf van Orange, publiceerde gisteren zijn kwartaalcijfers. En Vodafone publiceerde begin deze week een tussentijds beursbericht met enkele kerncijfers. Beide bedrijven geven mondjesmate zicht op de ontwikkelingen rondom de peperduur betaalde Umts-licenties.

Orange zag het aantal mobiele belklanten met 15 procent groeien tot 98 miljoen in alle landen waar het actief is. Specifieke Nederlandse cijfers gaf Orange niet over zijn eigen klantenbestand, enkel dat ze bij wedeverkopers als Rabobank, UPC en Scarlet 153.000 bellers met zijn netwerk bedient.

Van de 98 miljoen Orange-klanten hebben er 5,8 miljoen een abonnement op mobiel breedband. Dat is een verdrievoudiging ten opzichte van een jaar geleden. Van die bijna zes miljoen klanten wonen er 3,6 miljoen in Frankrijk. Onder mobiel breedband schaart Orange niet enkel Umts maar ook het Gsm-technologie gebaseerde Edge. In Nederland is Telfort de enige aanbieder die een Edge-netwerk exploiteert.

Volgens France Telecom groeide omzet uit dataverkeer via mobiel breedband, via diensten als muziek en video downloaden en mobiel internetten, met 18,4 procent. Hoeveel het bedrijf in absolute cijfers omzette aan dit soort diensten werd niet bekend gemaakt.

Dat blijkt uit de hier gepubliceerde kerncijfers .

Waar 6 procent klanten van Orange internationaal een abonnement op mobiel breedband hebben, ligt dat percentage bij Vodafone een fractie hoger op 6,8 procent. Vodafone, echter, rekent niet het aantal verkochte Umts-abonnementen maar het aantal verkochte Umts-toestellen. Het bedrijf heeft iets meer dan 200 miljoen klanten, van wie er 13,6 miljoen een Umts-toestel hebben. Daarmee kunnen de klanten ook een niet-breedbandig gsm-abonnement gebruiken.

T-Mobile, de derde Europees opererende mobiele telecomaanbieder, zet zwaar in op mobiele breedbandontwikkelingen, maar noemde in zijn laatste kwartaalbericht geen exacte cijfers rondom Umts.

Deel dit bericht

13 Reacties

mailmeuk

Gek he?… moet je al zakelijk gebruiker van vodafone eens een umts willen activeren op je telefoon zodat je gewoon met je telefoon kan mailen en browsen. Dat kan dus niet. Je kan alleen een los umts abonnement afsluiten met een andere simkaart. Dan kan je lekker handig overal met je laptop werken. *zucht* dat wil ik dus niet.. ik wil gewoon umts op mijn telefoon maar kennelijk kan dat alleen als consument met een live abo wat dus zakelijk niet te krijgen is. lekker handig allemaal.

Jos

Sinds een maand of 7 heb ik nu Vodafone UMTS in combinatie met een Blackberry.Ik reis door heel Nederland en begrijp ook best dat UMTS niet volledig gebruikt word.Dat kan ook niet want Vodafone heeft een erg slechte dekking. Ik ben er al aangewent dat gesprekken meerdere malen verbroken worden. Uit pure ellende grijp ik dan maar terug naar mijn KPN mobile GPRS telefoon om toch een normaal gesprek te kunnen voeren met klanten. Dus een nieuw abonnement UMTS afsluiten heeft ook geen zin en als je een beklag doet bij Vodafone zeggen ze vrolijk dan zegt u toch uw abonnement op meneer. Er is een andere perceptie over service bij de provider en de klant.De provider wil z.s.m. abonnementen verkopen en pas dan de service gaan opstarten (financiering door klant). De klant wil een abonnement met een goede dekking. De early adapters hebben dus altijd het probleem van de achterstand van de provider in service.

Ron van Hoft

"Vodafone, echter, rekent niet het aantal verkochte Umts-abonnementen maar het aantal verkochte Umts-toestellen." Tja, en die toestellen krijg je dus helemaal voor niets..! 

Tjeerd

Vodafone is ook aan de prijzige kant met UMTS. Neem een voorbeeld aan T-Mobile met een All in abbo. Begint met 10 euro onbeperkt per maand. Hoe sneller je wilt hoe meer je betaald. Maar zo stimuleer je wel gebruik van UMTS of andere mobile dataverbindingen. Voor breedband betaal je ook All in, niet per MB. Waarom niet volgen met UMTS all in? Jammer dat de cijfers van T-mobile niet exacte cijfers hebben gepubliceerd rond UMTS.

Frank van Oirschot

Het lijkt er op dat de operators niet veel te verliezen hebben, wat ze een mogelijkheid geeft over te gaan tot het aanbieden van topkwaliteit flat fee mobiel en/ of tripple play breedband voor een acceptabele consumentenprijs. Ze kunnen dan geld gaan verdienen met het fungeren als open marktplaats voor extra diensten als TV, sport on demand, Games, informatiediensten, beveiligingsdiensten, zorgdiensten etc. Zeker weten dat dat een stuk meer op zou leveren voor de operators en dat dat zowel voor de aanbieders als de gebruikers zeer waardevol zal zijn. Hiermee kan de UMTS belofte uit 2000 dan alsnog beschikbaar komen. Wie durft als eerste de stap te maken?

Wim

Ik heb mijn zakelijke UMTS card (Vodafone Mobile Connect) opgezegd. Mijn flatrate fee van 10MB per maand (da's 5 digitale foto's!) was al na enkele emails of een paar minuten internetten overschredden en dan begon de teller pas echt goed te lopen. M.a.w., begrijpelijk dat UMTS niet van de grond komt want het is veel te duur! Vodafone en andere providers: bied nou eindelijk eens een normaal ADSL tarief en flatrate fee aan zonder die idiote data limiet van 10MB en je zult zien dat de belangstelling zal toenemen, want als het werkt dan werkt het leuk. Reizend door Europa ben je overal on-line.

Arjen Witzel

Je zou eens moeten gaan uitzoeken welke bedragen er onder tafelvan telecom providers richting de leden van gemeenten gaan die nu opeens beweren dat het niet schadelijk is.Je zal versteld staan ….

Frank

Ik betaal bij t-mobile Eur 10,- / maand voor zoveel dataverkeer als ik wil. Mijn gmail app (en nimbuzz app) loopt netjes op de achtergrond. Veel mensen in mijn omgeving switchen alleen hiervoor naar t-mobile, dus vroeg of laat biedt elke operator dat aan. operators worden vanzelf wakker. het bestaansrecht van de operator staat sowieso meer en meer onder druk, kijk naar de nokia's van deze wereld die gaan al inzetten op meerdere netwerken (wi-max), en de FON's van deze wereld zorgen ervoor dat het er is. Als een operator over 15 jaar nog wil bestaan moeten ze maar es beginnen met vanuit de klant te denken, dat is hun enige hoop… (ik heb niks te maken met t-mobile)

Sorce

Telfort biedt het ook al enkele maanden als 'actie' aan: mobiel breedband voor 10 euro p/m. Wel sneller dan T-Mobile: Met Telfort haal je bij een download gemakkelijk de 15 kByte/s via EDGE, wat ook nog eens goed dekt. Jammer dat EDGE gaat verdwijnen in Nederland, en wordt vervangen door KPN UMTS-HSDPA: dekt minder goed. Waarschijnlijk gaan Telfort-abonnees nog eens geknepen worden op EDGE-snelheid ook 🙁

arjen witzel

De twee grootste dingen die fout gaan.1:We hebben 5 providers en alle 5 hebben ze percee hun eigen zendertjes. Dus weinig samenwerking. In de ergste gevallen staan er vaak 4 zenders te veel in een dorp/stad.Het zou zo moeten allemaal verplicht bij elkaar en samen werken.2:Al deze zenders staan 24uur dag en nacht uit te zenden. Telefoon gesprek of niet.Er kunnen per antenne maximaal 30 gesprekken worden gevoerd. En als men dan denkt 300 gesprekken nodig te hebben. Plaats men 300 antennes. Onder het mon capaciteit. En alle tien 24uur zenden maar.Het zou zo moeten zijn. 1 antenne blijft altijd aan. Deze verzorgd het aan en afmelden van toestellen in deze microcel.En als gesprek 31 wordt opgebouwd de tweede zender aan. Enz. Enz.Ook weer terug de zenders die niet meer nodig zijn uit.Midden in de nacht zijn er nauwelijks telefoon gesprekken. En er staan in heel de wereld wel nutteloos zenders aan.Al zou het alleen in het oogpunt energie besparen zijn, dan is dit al een idee.Daar zijn we nu de heletijd over aan het melken energie. Nou opschieten dan. Waar wachten we nog op.En we zijn als bijzaak 85% van de elende kwijt om er ziek van te worden.De toestellen is een ander verhaal. Maar de oplossing daarvoor komt ook wel.De oplossing kan softwarematig worden toegepast.Groeten van Arjen uit heemskerk

vodafonewebrelations

Overheid: Vodafone heeft beste UMTS-netwerk met 100% dekking Het Agentschap Telecom http://www.agentschaptelecom.nl/toezicht/umts/uitrol_umts.html heeft officieel aan ons als Vodafone meegedeeld dat wij in Nederland 100% UMTS-dekking hebben. In 99,33% van de gevallen behalen we ook de vereiste netwerksnelheid (data throughput 144 kbit/s buitenshuis). Beide resultaten liggen aanzienlijk hoger dan de gestelde norm die is vastgelegd in de licentievoorwaarden. Hiermee slagen we dan ook ?cum laude? voor de vereiste uitrolverplichtingen. Het Agentschap Telecom besteedde maanden aan het meten van de UMTS-prestaties van de verschillende providers op vele plekken verspreid door het land. Daaruit blijkt dat we ook de beste van alle Nederlandse mobiele operators http://www.nu.nl/news/1508696/51/%27Vodafone_heeft_beste_UMTS-netwerk%27.html wat betreft netwerkprestatie zijn.  AndreVodafone Web Relations

Mobielert

zolang de mobiele datanetwerken traag en onbetrouwbaar zijn (dat zijn ze allemaal)zolang de operators belachelijke tarieven vragen en beperkingen opleggenzolang de toestellen brak blijven Komt de mobiele breedband industrie niet op gang. 1Mbps flatfee unmetered voor een tientje.99.99% dekking EN beschikbaarheidEn een 3G iPhone… Dat is waar iedereen op wacht!

Arjen Witzel

live blood analysis using mobile phone for 30 minuts. Blood sample at 5, 17 and 29 minutes.Use nonstop of mobile phone to the head for 29 minutes. The test person does not used a mobile phone for 24hr before the start of this test. You can see in this movie: 1: First blood tests befor using the mobile phone.The test person started to call with mobile phone. 2:Second blood test after 6 minutes using the mobile phone.Keep using the mobile phone 3:Then third blood test after 17 minutes using the mobile phone.Keep using the mobile phone And the last test after using the mobile phone for 29 minutes. The original video was taken in 1 piece 34 minutes long.The video you see here are the clips when the camera turned to the blood test images on the microscope screen. We use the HC-4000 live microscope.This test can be repeated with the same resultsAfter 17 minutes the blood can be compared with someone with severe flu. Fever, You can see the movie here: http://www.youtube.com/watch?v=YniujnK53io  Physicians that understand blood are free to tell what did the see in this video or contact me to ex plane. http://www.tellme.ontheweb.nl  In this movie George Carlo tells what he found: http://www.hetprobleem.ontheweb.nl note:A lot of Physicians do no what is happening here.But are afraid to be executed because the financhial power of the telecom industry.We guarantee them for the anonymous after giving their information.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond