Deel dit artikel
-

WunderLoop hoopt op doorbraak behavioral targeting

Europees marktleider in behavioral targeting. Dat claimt het vooral in Duitsland veel klanten tellende WunderLoop te zijn. Een paar maanden geleden opende Bas Seelen, de voormalige directeur van AdLink, een Nederlandse vestiging. Emerce stelde hem een paar vragen.

Wat verstaan jullie precies onder behavioral targeting, een term die niet nieuw is?
"In de kern komt het er op neer dat we het surf- en klikgedrag van site-bezoekers in kaart brengen met behulp van onze technologie die onder meer gebruik maakt van cookies. Die gegevens verrijken we voor klanten soms met externe databases of accountgegevens, om nog meer informatie te krijgen over sitebezoekers. Op basis van de gegevens die we zo verkrijgen, kunnen we ‘real time’ relevante informatie, advertenties of andere content tonen. We passen deze methode niet alleen toe op advertising, maar ook op content en e-commerce."

"Als blijkt dat iemand op een site op een bepaald moment bijvoorbeeld geïnteresseerd is in auto’s en finance, dan kunnen we een daarop afgestemde aanbieding tonen."

Hoe zit het met de privacy van gebruikers?
"Het volgen van het surfgedrag is totaal anoniem. Onze klanten kunnen internetters overigens alleen binnen hun eigen site volgen. Volgens de Duitse privacy-wetten, en dat zijn de strengste van Europa, klopt het wat we doen. Ook als we inloggegevens koppelen aan surfdata, doen we dat volgens de regels. Op zo’n moment maken we melding in de gebruikersvoorwaarden op een site."

Leveren jullie alleen technologie of zijn jullie ook een advertentienetwerk?
"Wij doen alles behalve mediaverkoop. We gaan geen netwerk opzetten. Wij leveren een dienst en technologie, en geven adviezen over hoe bedrijven daar gebruik van kunnen maken."

Zijn er al Nederlandse klanten?
"Met een aantal partijen zijn we al in een vergevorderd stadium. Binnen korte tijd hoop ik een aantal grote klanten te presenteren. In Duitsland hebben wel al klanten als T-Online, AOL en Tiscali."

Hoeveel mensen werken er in Nederland bij WunderLoop?
"Tot nu toe ben ik alleen bezig. In april start een eerste medewerker. En verder ben ik hard op zoek naar techneuten. Naast Nederland zijn er vrij recent lokale kantoren geopend in Italië, Engeland en Spanje. Het hoofdkantoor is gevestigd in Luxemburg, en de meeste klanten zitten in Duitsland, waar Wunderloop al zo’n zeven jaar actief is. Tot deze zomer onder de naam 7D. Die naam is vanwege de internationale expansie veranderd."

Waarom heb je zelf de overstap gemaakt?
"Ik ben al in 1998 begonnen met NetPlus. (Het bedrijf dat in 2001 werd overgenomen door AdLink, red.). Na acht jaar werd het wel eens tijd voor iets anders. Toen ik in contact kwam met WunderLoop heb ik onderzoek gedaan in de Verenigde Staten, en gekeken hoe behavioral advertising daar werd ingezet. Daar is het een belangrijk onderdeel van de totale online marketing."

Deel dit bericht

3 Reacties

Alex

Ben benieuwd wanneer de doorbraak nou een keer komt. Er wordt al een jaar over behavioral targetting gepraat maar niemand doet het. Of zijn we met zijn allen alvast het surf gedrag van Nederland in kaart aan het brengen zodat we direct kunnen starten met adverteren op gedrag? ben benieuwd.

B ter Velde

Interessant dat in duitsland met name de portals dit middel inzetten. Logisch wel gezien de moeite die ze hebben relevantie op te bouwen en een bezoeker daar vast te houden. Ik vermoed daarbij dat het alleen maar ingezet KAN worden binnen portalen aangezien je bij het overschrijden van domeinen toch in problemen komt met de privacy wetgeving.  Als de surfkennis wel gebruikt mag worden op andere domeinen zijn natuurlijk ook de specialistsiche websites de l.u.l.: de grote portalen profiteren van de specialistische en duur geproduceerde content. NU.nl zou dan theoretisch op haar homepage een campagne kunnen draaien voor Microsoft, getarget op 'business innivators' en alleen tonen aan (ex-)bezoekers van Emerce en een automotive campagen getarget op bezoekers van Autoweek. Uiteraard tegen een concurrerend tarief… In amerika is er een vrij harde strijd tegen deze praktijk door privacy-voorvechters. Uiteraard een verloren strijd gezien de bedragen die hiermee verdiend kunnen worden. In NL zal niemand zich wel iets afvragen… PS: mijn mening is dat Google Adwords Europees marktleider is op het gebied van Behavorial Targetting

Joost Schravendeel

Ik denk het tweede. Wij zijn zelf ook lichtjes begonnen met de technologie voor het indelen van gebruikers in interessegroepen aan de hand van klik & surf gedrag. Ook gaan we bijhouden of gebruikers meteen een bericht achterlaten in een discussieonderwerp of dat deze eerst alles goed doorleest voordat deze een bericht plaatst. De eerstgenoemde is waarschijnlijk impulsiever en krijgt een andere ad te zien. Ik denk wel dat er veel markt is voor een partij die advies kan geven over het daadwerkelijk gebruik. Welke interessegroepen en psychologische profielen maak ik aan de hand van welke gegevens, ik zou nog wel eens wat fouten kunnen maken.  

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond