Deel dit artikel
-

User generated commercial populairst bij Super Bowl

Een door een semi-amateur gemaakte video voor Doritos was dit jaar de meest populaire commercial tijdens de Super Bowl. Dat blijkt uit Amerikaans kijkersonderzoek. Het reclamespotje was de winnaar van een door Doritos uitgeschreven online wedstrijd. Het voor 12 dollar geproduceerde filmpje versloeg miljoenen dollars kostende commercials van onder meer Coca-Cola.

Naast Doritos toonde ook een aantal andere grote merken, waaronder General Motors, dit jaar user generated commercials – of in nuchter Nederlands: amateurcommercials – tijdens de tv-uitzending van de Super Bowl. Het spotje van Doritos, met de titel Live The Flavor, is op YouTube ondertussen zo'n 1,15 miljoen keer bekeken.

Traditioneel pakken merken flink uit met hun commercials tijdens de massaal bekeken tv-uitzending van de Super Bowl. Dit jaar betaalden adverteerders zo'n 2,6 miljoen dollar per getoonde 30-seconden spot, de duurste advertentieprijs ooit voor een tv-commercial. Wereldwijd keken naar schatting zo'n 90 miljoen mensen naar de Super Bowl.

Uit onderzoek van IAG, een Amerikaanse mediaonderzoeker, blijkt dat het spotje van Doritos onder kijkers naar de Super Bowl het meest geliefd was. Op de site van Advertising Age staat een overzicht van de top-10 populairste spotjes. Commercials van Blockbuster en Coca-Cola staan op nummer twee en drie. In de top-10 van ‘best herinnerde' spotjes, scoort Doritos met een achtste plaats overigens minder goed.

1100 inzendingen
Op de site Crash the Super Bowl was het tot begin december mogelijk een commercial te uploaden. Doritos koos uit de in totaal 1100 inzendingen vijf finalisten, die elke een bedrag van 10.000 dollar ontvingen. Bezoekers van de site Crash The Super Bowl konden de eerste twee weken van januari stemmen op de vijf finalistenvideo's en bepaalden zo de uiteindelijke winnaar van de wedstrijd.

De winnaar van de Doritos commercial wedstrijd is overigens niet een huis-tuin-en-keuken amateur, maar een 21-jarige Amerikaan, die twee maanden geleden stopte met zijn full time marketingbaan om met een aantal vrienden een bedrijfje te starten. Het bedrijfje is gespecialiseerd in creatieve video producties.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond