Deel dit artikel
-

Boost Digital investeert in Flabber

Investeringsbedrijf Boost Digital neemt een minderheidsbelang in de weblogs van Flabber. Flabber en webloguitgeverij Small Media Group, eveneens mede-eigendom van Boost Digital, gaan samen de advertentiemarkt op. Volgens Michiel Frackers van Boost bereiken de sites gezamenlijk 2 miljoen unieke, vooral mannelijke, bezoekers per maand.

"Twee weken geleden zijn alle formaliteiten rondom de deelname afgerond". Gert-Jan Lasterie, vijf jaar geleden oprichter van Flabber.nl, vertelt aan Emerce dat investeringsbedrijf Boost Digital een financieel belang in het bedrijf Flabber heeft genomen. Het gaat om 'een aanzienlijk minderheidsbelang'. De partijen doen geen mededeling over de omvang van het investeringsbedrag, noch over welk percentage van de aandelen Boost Digital verwierf.

Volgens Lasterie voerde Flabber afgelopen half jaar met meerdere partijen gesprekken die tot een financiële deelneming moest leiden. Het contact met Boost Digital, onderdeel van Boost Company, kwam toevallig tot stand toen ondernemer Michiel Frackers advertentiemogelijkheden besprak voor Spykerlog bij Flabber.nl. "Dat contact leidde uiteindelijk tot de deelneming."

Aandacht voor vernieuwing

Volgens marketing manager Bertrand Weegenaar van Flabber biedt de kapitaalinjectie het bedrijf meer armslag om nieuwe projecten te ontwikkelen. "Afgelopen anderhalf jaar hebben we veel tijd en middelen geïnvesteerd in de professionalisering van Flabber. Komend jaar richten we ons op verbetering en commerciële marktbewerking." Met het nieuwe kapitaal denkt Flabber zeker twee jaar vooruit te kunnen. Het geld wordt aangewend voor personeel en apparatuur.

Flabber lanceerde eind 2006 de site FlabberM.nl, een muzieksite, en recenter Pinkbullets.nl, een site gericht op jonge vrouwen. Daarnaast worden er experimenten gehouden met mobiel internet en wordt er gewerkt aan de Flabber Academy of Interactive Media, een project waarbij Flabber op opleidingsinstellingen cursussen wil gaan verzorgen over 'uitgeven van interactieve media'.

Het is niet uitgesloten dat er ooit een buitenlandse versie van Flabber komt. Circa 10 procent van de sitebezoekers is niet Nederlands, maar nuttigt de brokjes digitaal vermaak niettemin.

Zonder vrijwilligers geen Flabber

De entertainmentsite leunt zwaar op de bijdragen van zijn grote groep actieve geregistreerde gebruikers. Die sturen tips in en dragen artikelen aan. Lasterie: "We hebben 84.000 geregistreerde gebruikers, waaronder een kern van zogeheten crew members. Dat is een groep van zo'n 45 zeer actieve en gewaardeerde vrijwilligers die op tal van manieren de site helpen onderhouden. Van de geregistreerde gebruiker komt tussen de 50 en 60 procent wekelijks terug naar de site. Flabber.nl heeft maandelijks 1,5 miljoen unieke bezoekers." Lasterie: "Onze bereikcijfers worden ook door Stir bijgehouden."

De site werkt aan een systeem waarbij bezoekers beloningen krijgen naarmate ze meer bijdragen aan de site of het forum leveren. Op Flabber Muziek bestaat reeds een dergelijk systeem.

Weegenaar: "Voor FlabberM zijn we in gesprek met een muziekuitgever en Sellaband om via sponsoring beginnende bands op FlabberM een podium te geven."

Ondernemer Michiel Frackers sloot voor Boost Digital de overeenkomst met Flabber. "Er zijn maar weinig anderen met een beter publiek dan Flabber. De combinatie van het team en de wijze waarop ze met weinig middelen op een sympathieke manier een groot publiek weten te bereiken, is voor Boost Digital de aanleiding om een belang in het bedrijf te nemen."

Flabber is, volgens de eigenaren, sinds het laatste kwartaal van 2006 winstgevend. De ondernemers verwachten dat de omzet en de winst dit jaar zullen verdubbelen.

Small Media Group samen met Flabber

Frackers: "Flabber en webloguitgeverij Small Media Group gaan commercieel gezien met elkaar optrekken. De sites achter de bedrijven gaan gezamenlijk de advertentiemarkt op."

Volgens Frackers zijn er weinig webplekken waar adverteerders terecht kunnen voor 2 miljoen unieke sitebezoekers per maand. Small Media Group is exploitant van sites als BuroRenkema.nl, Petrolhead.nl, Nightwriters.nl, Bashers.nl en de sites van Georgina Verbaan, Jort Kelder en Michiel Frackers.

Hoe de gezamenlijke marktbewerking gestalte gaat krijgen, houdt Frackers voor zich. "Flabber en Small Media Group zijn samen genomineerd voor 6 Dutch Bloggies. Het is vooral leuk dat het nieuwe FlabberM is genomineerd voor Beste Muziekweblog en Small Media Group precies een jaar na de start van Bashers, Petrolhead en Buro Renkema voor alledrie de blogs een nominatie kreeg."

Sinds eind vorig jaar heeft Small Media Group een nieuwe directeur, in de persoon van Stef Dol.

De ondernemer: "Boost Digital heeft afgelopen periode een belang genomen in een tiental bedrijven. Het investeert ofwel in pure starters, zoals Small Media Group, of in reeds gevestigde, winstgevende bedrijven waarin dan een minderheidsbelang wordt genomen, zoals Flabber. Boost Digital bestaat uit drie onderdelen, ieder met een eigen specialiteit: media ventures, services ventures en commerce ventures. Binenkort zullen we de diverse participaties bekend maken."

Deel dit bericht

1 Reactie

Bertrand Weegenaar

De muziekpartij waar we in maart op het podium mee aan de slag gaan is Moses Publishing: http://www.moses.nl

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond