Deel dit artikel
-

Volkskrant toont video’s sollicitatiegesprekken

Een video van je sollicitatiegesprek op internet. Dat is wat kandidaten die solliciteren voor een baan als marketingmanager bij vergelijkingssite Independer kan overkomen. Independer is het eerste bedrijf dat samen met Volkskrant Banen een volledige sollicitatieprocedure in beeld en geluid op internet laat zien.

Assesment, sollicitatiegesprek en een gesprekje in een lift: al deze sollicitatiemomenten worden gefilmd en getoond op de site van Volkskrant Banen. Inclusief een beoordeling van de kandidaten door een medewerker van een organisatieadviesbureau.

Een soort Idols of X Factor voor werkzoekenden? "Er wordt wel kritiek gegeven, maar niet zoals Henkjan Smits dat bij Idols doet, waarbij kandidaten soms tot huilens toe worden afgekraakt. Bij ons is kritiek opbouwend," vertelt marketingmanager Dennis van Steijn van Volkskrant Banen.

In de eerste twee weken van de sollicitatiewedstrijd, die de Volkskrant de naam In De Lift heeft gegeven, zijn twee video's te zien waarin bedrijf en vacature worden gepresenteerd. Wie interesse in de baan heeft, kan een brief sturen. Uit deze brieven maakt het bedrijf dat de sollicitatie heeft uitgezet, in dit geval Independer, een selectie. Vervolgens worden maximaal vijf kandidaten aan de tand gevoeld in een sollicitatiegesprek. Elke dag verschijnt een nieuwe aflevering met daarin beelden van de gesprekken en commentaren van een medeweker van adviesbureau GITP. Ook de tweede ronde en het uiteindelijke ‘overwinningsmoment' met champagne zijn online te volgen.

Ook huidige baas kijkt mee 
Is het voor mensen wel zo aantrekkelijk om op deze manier te solliciteren? Iedereen kan immers meekijken, ook je huidige baas. Van Steijn: "Deze manier van een vacature uitzetten is niet voor elke functie geschikt. In het geval van Independer gaat het om een functie waarbij communicatieve vaardigheden belangrijk zijn. Voor een functie van programmeur zou dit niet zo'n interessante methode zijn, omdat het voor zo'n baan niet zo relevant is om welbespraakt te zijn."

Volgens Van Steijn is het op deze wijze in beeld brengen van een sollicitatieprocedure interessant voor de lezers van Volkskrant Banen. "Mensen kunnen zo zien hoe een assesment verloopt of welk commentaar een expert heeft op een sollicitatiegesprek. Dat kan leerzaam zijn."

Na Independer volgen waarschijnlijk meer bedrijven die hun procedure in beeld gaan brengen, zegt Van Steijn. Er zijn al gesprekken met andere partijen, waaronder een financiële dienstverlener en een ingenieursbureau.

Deel dit bericht

3 Reacties

Jeroen

Deze combinatie van werving & selectie en video lijkt mij beter werken dan kandidaten die zich presenteren via video. Het VK-concept bevat een verhaal met een ontknopping (wie krijgt de baan). In deze lijn zit ook een TV programma zoals Dragon's Den. En wat betreft 'in het geheim' solliciteren moet je je afvragen of je als onderneming die kandidaten wel wilt hebben.

Melanie

Ontzettend leuk. Ook leerzaam als je de baan niet krijgt. Dan kan je tenminste nog eens kijken naar hoe je het zelf deed en waarom een andere kandidaat wellicht beter bij het bedrijf en de functie aansloot. Melanie

Steven Tolsma

Heel leuk initiatief!Ben benieuwd en zal het graag op de voet volgen. Videofilms van sollicitanten blijkt ook goed te werken, getuige de honderden videofilms op http://www.VideoBoard.nlKandidaten vinden dit leuk om te doen, als er maar een interessante, concrete vacature tegenover staat! Helemaal eens dat dit met name toegevoegde waarde biedt voor functies waarbij de persoonlijke communicatie/presentatie van belang zijn. Steven

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond