Deel dit artikel
-

Skoeps volgende maand uit testfase

Burgernieuwssite Skoeps bestaat nu zo’n vier maanden. De site startte eerder dan gepland om concurrenten voor te zijn. Komende maand wordt versie 2.0 van de site gelanceerd. Skoeps, dat de concurrentie aangaat met onder meer Nu.nl, heeft 50.000 unieke bezoekers en duizend bruikbare inzendingen per maand.

Skoeps, met PCM en Talpa als aandeelhouders, ging vorig jaar in bèta van start, om een voorsprong te hebben op initiatieven die kort geleden zijn gelanceerd. Vorige maand startten Hier.nl, de amateurnieuwssite van Nu.nl, en Trouw in de Buurt.

Iedereen kan video's of foto's van nieuwswaardige momenten sturen naar Skoeps. Een redactie bepaalt welke items worden getoond en voegt soms tekst toe. Een team van duizend door de redactie uitgekozen mobiele reporters behoort tot de harde kern, en zorg voor een belangrijk deel voor de totale vulling van de site. De reporters zijn in het bezit van perskaart en hebben een mobiele telefoon met een bovengemiddeld goede camera gekregen van Skoeps.

Dagelijks verkoopt Skoeps gemiddeld één of twee geplaatste video's of foto's aan persbureaus ANP en Zoom.in, die rechtstreeks toegang hebben tot de foto- en videodatabase. Michael Nederlof van Skoeps: "We krijgen heel veel foto's, maar het zijn bijna altijd de video's die we doorverkopen." Als over een paar maanden de interesse in foto's nog zo gering is, gaat Skoeps de foto's voor een lager bedrag doorverkopen.

In gesprek met De Pers
De maker van een foto of video op Skoeps ontvangt de helft van het bedrag dat een persbureau of medium betaalt. Onder meer in televisieprogramma's RTL Boulevard en De Wereld Draait Door zijn Skoepvideo's getoond. Ook is het volgens Nederlof een aantal keer gelukt om in een krant terecht te komen. Nu.nl verkoopt al een aantal jaren door lezers ingestuurde foto's door aan het ANP. Ook bij Nu.nl ontvangt de inzender inmiddels de helft van de opbrengst.

Vrijwel altijd verloopt de levering aan media door Skoeps via persbureaus. Skoeps spreekt op dit moment overigens met gratis dagblad De Pers om aan die krant zonder tussenkomst van een persbureau foto's en video's te leveren.

Het overgrote deel, zo'n 95 procent van de foto's en video's, wordt gemaakt met een mobiele telefoon. De kwaliteit is vaak van behoorlijk niveau, zegt Nederlof. Skoeps.nl plaatst echter meer items ‘niét dan wel', aldus Nederlof. "Omdat lang niet alles nieuwswaarde heeft."

Het minimale bedrag dat een indiener ontvangt is 20 euro, zegt Nederlof. Dat ontvangt deze als een foto in een krant wordt geplaatst. Het hoogste bedrag is 500 euro, voor een filmpje van een metro-ongeluk in Rome.

Wat Nederlof niet had verwacht is dat er veel compilaties worden verkocht. Dat zijn gemonteerde filmpjes van materiaal van meerdere reporters. "We hebben bijvoorbeeld een reportage gemaakt rondom sinterklaas. Dat was een mix van een aantal video's en foto's." De compilaties leveren echter wel problemen op bij het betalen aan de makers. "Als twintig mensen een bijdrage hebben geleverd, gaan we niet elke maker vijf euro geven. Hoe we de makers wel gaan belonen, daar moeten we nog een oplossing voor vinden."

Mensen op pad sturen
De redactie van Skoeps bestaat uit vier man. Hoofdredacteur is Lian Kool. De redactie modereert, filtert én stuurt de mobiele reporters op pad. "Wij hebben de mobiele nummers en postcodes van de reporters. Als we weten dat er morgen een belangrijke rechtszaak plaatsvindt in Amsterdam, dan sturen we een bericht naar reporters in dat postcodegebied om te vragen of ze morgen aanwezig willen zijn." Het doel van Skoeps is om materiaal te hebben van alle belangrijke nieuwsmomenten in Nederland. Met vijfduizend mobiele reporters zou dat doel binnen handbereik zijn, schat Nederlof in.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond