Deel dit artikel
-

Consument wil korte videoadvertenties

Wat de meeste online marketeers intuïtief al wisten, is nu ook door onderzoekers aangetoond: consumenten willen op internet kortere videocommercials dan op televisie. Een lengte van 15 seconden is ideaal volgens Amerikaans onderzoek.

In Nederland is een commercial van tussen de 10 en 15 seconden voorafgaand aan een filmpje vooralsnog het meest toegepaste advertentiemodel rondom online video. Partijen als Zoom.in, leverancier van nieuwsvideo's aan grote uitgevers, passen dit model toe.

Aan het Amerikaanse onderzoek namen 500 respondenten deel. Het onderzoek werd uitgevoerd door het bureau InsightExpress. Van de respondenten keek iets minder dan 70 procent ten minste een keer per week naar streaming video. Nieuws- en entertainmentvideo's zijn het populairst.

Uit het onderzoek kwam naar voren dat spotjes met een lengte van 15 seconden de voorkeur hebben, boven commercials met een tv-commercial lengte van 30 seconden. Van de respondenten vindt 66 procent een korte lengte de belangrijkste factor om een commercial ‘aantrekkelijk te vinden'. In de praktijk blijkt, schrijven de onderzoekers, dat spotjes van 15-seconden vaker tot het einde worden bekeken dan 30-seconden commercials. Het verschil is 20 procent.

Commercial wegklikken
Real Networks testte afgelopen jaar de effectiviteit van video-commercials in spellen. De commercials duren zo'n 20 seconden en worden ongeveer een keer per 20 minuten getoond tijdens een ‘dood spelmoment'. Volgens RealNetworks keek bijna 75 procent van de gamers een commercial volledig uit. De commercials werden getoond in downloadbare casual games, waar een uur lang gratis gebruik van kan worden gemaakt.

In eerste instantie was het niet mogelijk om een commercial weg te klikken tijden een spel. Totdat adverteerders hier zelf om vroegen. Vervolgens was het bij sommige commercials mogelijk deze weg te klikken, waarna een speler wél kan doorgaan met het spel. Onder meer Honda en Procter & gamble adverteerden met video's in games.

Deel dit bericht

1 Reactie

mr exploitant

Dat willen exploitanten ook maar vaak is het materiaal niet aanwezig of zou een tv commercial ge-edit moeten worden om tot die 15 sec. te komen. De meeste tv commercials zijn immers 20 tot 30 seconden lang. Echter zijn de kosten hiervoor zijn vaak te hoog met als resultaat dat er helemaal geen videoadvertentie komt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond