Deel dit artikel
-

Bol.com wil klantgegevens delen met uitgevers

Onlinewinkel Bol.com overweegt om de kennis over persoonlijke interesses van klanten te delen met uitgevers van boeken. Dat vertelde marketing directeur Michel Schaeffer woensdag op het congres Het Nieuwe Uitgeven in het Mediaplaza in Utrecht. Met de gegevens zouden de uitgevers beter kunnen bepalen aan welke onderwerpen behoefte is.

"Vanzelfsprekend hebben wij ons aan privacyregels te houden, die privacy hebben we hoog in het vaandel staan."Bol.com maakt steeds vaker gebruik van de database die de persoonlijke voorkeuren van de Bol-klanten in kaart brengt. Op basis van die gegevens adviseert Bol aan zijn klanten boeken, cd´s of andere producten. Volgens Schaeffer lukt dat steeds beter. Bol (1,5 miljoen producten, 40 miljoen bezoeken per jaar, 107 miljoen euro omzet per jaar) haalt een substantieel deel van zijn inkomsten uit personalisatie. "We voeren alleen al 75.000 boektitels, en 95 procent van de titels is ten minste een keer verkocht," vertelde Schaeffer.

Het wijzen op titels die klanten normaal niet zo snel ontdekken biedt kansen voor uitgevers. Schaeffer wijst op de samenwerking met uitgeverij Het Spectrum, die via Bol.com uitgaven uit het verleden opnieuw beschikbaar stelt via printing-on-demand, bijvoorbeeld boeken van Karl May uit de jaren zestig. Daar is volgens Schaeffer veel vraag naar.

Tegenwoordig stuurt Bol.com ook een gepersonaliseerde nieuwsbrief naar de abonnee. Tien procent van de ontvangers gaat op basis van persoonlijke aanbevelingen tot aankoop van boeken of cd's over. De gedrukte folder die Bol met haar producten meestuurt is nog niet gepersonaliseerd. De kosten die daarmee samenhangen wegen volgens Schaeffer niet op tegen de inkomsten.

Bol wil nu kijken of de gegevens uit de database gedeeld kunnen worden met uitgevers. Schaeffer benadrukt dat het om anonieme gegevens gaat. "Vanzelfsprekend hebben wij ons aan privacyregels te houden, die privacy hebben we hoog in het vaandel staan."

Paul Molenaar, directeur van Ilse Media, onderdeel van Sanoma, vertelde gisteren dat de online activiteiten van het concern meer geïntegreerd gaan worden. De verantwoording komt niet meer bij de hoofdredacteuren van bladtitels te liggen, maar bij een content manager of uitgever. "We gaan serieuzer naar crossmediale mogelijkheden kijken in het licht van de teruglopende bladenmarkt," zegt Molenaar, die voorspelde dat het grootschalige uitgeven "eindig" is.

Zo zullen Libelle en Margriet elkaar online niet meer gaan beconcurreren, maar worden de internet activiteiten zoveel mogelijk in elkaar geschoven. "Waarom zou Libelle niet kunnen profiteren van het netwerk van Margriet of omgekeerd,"zegt Molenaar.

Ilse wil zich ook gaan begeven op het retailvlak. "Sites die bijvoorbeeld breipatronen verkopen scoren enorm goed, maar vormen wel een bedreiging voor enkele tijdschriften van Sanoma," aldus Molenaar. Welke producten Sanoma precies op het oog heeft liet Molenaar in het midden.

Deel dit bericht

5 Reacties

Dieter

De suffe NLer zou er wel weer intrappen, kostbare gegvens voor nop weggeven, handelsvolk, laat me niet lachen

Danny Mekic

Ik vind de titel van dit bericht misleidend. Het suggereert dat de persoonlijke gegevens van de klanten van Bol.com gedeeld zouden gaan worden, maar dat is dus niet zo. Het gaat blijkbaar om anonieme interessegegevens – daar is niks op tegen lijkt me, kunnen de klanten alleen maar beter van worden.

Eduard Vos

Je leest er makkelijk overheen: de laatste opmerking van Paul Molenaar: Ilse wil zich ook gaan begeven op het retailvlak. Dat is natuurlijk wel nieuws. De manier waarop Molenaar dit zei sprak boekdelen. Het betekent een daadwerkelijke herpositionering van communicatiekanaal naar transactiekanaal. Retailers die adverteren via Ilse (en Sanoma…) word wakker!

Corinne

Erg misleidende titel zeg! Bol.com probeert volgens mij hiermee alleen haar klanten beter te bedienen en niet zoals de titel suggereert klant gegevens op straat te gooien.

John

Gelukkig staat er nog een heel artikel onder de kop, he, Corrine. En ik lees niet in de kop dat Bol klantgegevens op straat wil gooien. Overdrijven kan ik ook.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond