Deel dit artikel
-

Dutchview investeert in online reclamebureau Spotzer

Het Hilversumse mediabedrijf Dutchview investeert in start-up Spotzer, een online reclamebureau dat commercials tegen zeer lage prijs gaat aanbieden. Spotzer laat duizenden goedkope commercials produceren, waarna bedrijven deze kunnen personaliseren met eigen beeld en geluid. ‘Commercialfabriek’ Spotzer lanceert in maart in Nederland.

Dutchview neemt niet alleen een deel van de financiering van Spotzer voor rekening, maar heeft ook een strategische samenwerkingsovereenkomst gesloten met Spotzer. Dutchview gaat zorg dragen voor de personalisatie van spotjes, vertelt directeur Andrew Klein van Spotzer.

Spotzer richt zich op kleine en middelgrote bedrijven. Sinds enkele jaren kunnen deze ook reclametijd inkopen per regio op de Nederlandse televisie. Alle kabelbedrijven bieden deze mogelijkheid. Een 30-seconden spotje bij MTV op prime time voor de regio Amsterdam kost bijvoorbeeld 45 euro. Volgens Klein maken bedrijven nog maar weinig gebruik van de mogelijkheid om regionaal in te kopen tegen relatief lage bedragen. Dat heeft volgens hem met name te maken met de hoge productiekosten van tv-commercials. "Wij willen nu goede commercials gaan aanbieden, tegen lage prijzen." De kosten van een tv-spot variëren bij Spotzer van 50 tot enkele duizenden euro's.

Commercialfabriek 
Klein vergelijkt de wijze waarop Spotzer commercials maakt met een fabriek. Zo heeft een team dat door Spotzer is ingehuurd in de Oekraïne in minder dan drie weken honderd commercials geschoten. Als commercials klaar zijn, kunnen klanten een licentie op een commercial krijgen. Daarmee kan een klant het exlusieve recht verkrijgen om een commercial in een regio voor een bepaalde periode uit te zenden.

Bedrijven kunnen een commercial personaliseren door eigen foto's, video's, slogans, audio en contactinformatie toe te voegen. Personalisatie gebeurt deels automatisch – klanten kunnen zelf content uploaden – en deels handmatig door Dutchview, dat voor montage zorgt. DutchView is in Nederland de groote partij op het gebied van diensten aan de Nederlandse televisiesector, zoals cameraproducties, verlichting en montage.

Eerste strategische investeerder
Dutchview is de eerste strategische investeerder in Spotzer, zegt Klein. Andere investeerders zijn particulieren en ondernemingen uit Nederland en de Verenigde Staten. Klein, van oorsprong Amerikaan, wil na Nederland Spotzer gaan lanceren in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Spotzer ondersteunt klanten ook bij de inkoop en planning van zendtijd via televisie, websites, narrowcasting-netwerken en mobiele telefoons. Het bedrijf heeft contact met alle kabelbedrijven in Nederland, en werkt ook samen met Librium, om gebruik te maken van het narrowcasting-netwerk van dat bedrijf.

Deel dit bericht

1 Reactie

Simone

Defensieve deelname? Ik bedoel, een reclamespotje produceren 'kost duur', zeker als je 'mediabedrijf' Dutchview inhuurt. En hier komen de oostblokkers met spotgoedkope prefab producties. Dat moet pijn doen in Hilversum. Maar of dit nu echt van de grond gaat komen? Stock filmpjes met aan het eind je slagzin? Tsja.. Ik weet het nog niet hoor. Stel dat jij deze week adverteert met een video van een lekker ding in een bikini en volgende week staat je concurrent met dezelfde video op dezelfde zender met als tekst 'bij ons goedkoperder'? Dat soort ellende krijg je dan.  Trouwens, die video's op hun site lopen zwaar beroerd.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond