Deel dit artikel
-

Second Life introduceert VoIP

Vanaf eind maart kunnen inwoners van Second Life met elkaar praten via VoIP. Voor communicatie zijn inwoners dan niet langer uitsluitend aangewezen op geschreven tekst. Dat zei Eric Call van Linden Lab, het bedrijf achter Second Life, vrijdag tijdens het Second Life Seminar in Amsterdam. Linden Lab werkt ook aan de integratie van webbrowser Mozilla Firefox in Second Life.

Dat inwoners van Second Life vanaf volgende maand elkaars stem kunnen horen, is één van de eerste grotere ontwikkelingen die de 3D-virtuele wereld de komende tijd staat te wachten, bleek uit de woorden van Call, die sinds 2002 werkzaam is bij Linden Lab als creatief en technisch specialist. Call ging vrijdag niet dieper in op de technische details van VoIP in Second Life.

Linden Lab werkt momenteel ook aan de integratie van webbrowser Mozilla Firefox in Second Life. Dit levert nog wel de nodige technische hoofdbrekers op volgens Call. Inwoners van Second Life kunnen straks, terwijl ze zich bevinden in de 3D virtuele wereld, webbrowsen;de inhoud van pagina's kan worden geprojecteerd op driedimensionale objecten. Call wist niet meer te vertellen over de details van de integratie. Wel zei hij dat als de integratie plaatsvindt, de functionaliteit van het virtuele platform flink gaat toenemen.

Een ontwikkelpunt is de zoekfunctie binnen Second Life. Deze is nog verre van ideaal, gaf Call toe. "We hopen dat de Open Source gemeenschap helpt bij verbeteringen."

Mooiere bomen
Linden Lab werkt verder momenteel hard aan de verbetering van grafische aspecten. Zowel de avatars als het ‘terrein' komen er een stuk beter uit te zien, zei Call. Als voorbeeld noemde hij de bomen, die oprichter Philip Linden jaren geleden zelf heeft ontworpen. "Ik heb hem er van overtuigd dat ze er níet uitzien. We komen nu met nieuwe grafische weergaven, die veel en veel beter zijn." Ook andere elementen in de omgeving, zoals de atmosfeer, krijgen een geavanceerder uiterlijk. Deze veranderingen moeten rond juni zichtbaar zijn.

Honderd deelnemers
Op het Second Life Seminar in Amsterdam, georganiseerd door DNB Media, waren afgelopen vrijdag zo'n 100 deelnemers. Onder de deelnemers waren een aantal gemeenten (Zoetermeer, Den Haag, Enschede), de Kamer van Koophandel, de Rabobank, Essent, Syntens, Philips en verschillende uitzendbureaus.

Deel dit bericht

8 Reacties

Jim Stolze

Wat mij niet helemaal duidelijk wordt na lezen van dit artikel is of het aparte VOIP-software is, die je *los* van Secondlife kunt installeren. Ik denk van wel, aangezien Skype ook zo werkt. Daarnaast is het nu al mogelijk om met elkaar te praten *in* SL. Slimmer zou ik vinden dat Lindenlabs investeert in verbetering van de servers en software zodat ook minder zware computers het programme moeiteloos kunnen gebruiken. Als ik met het hudige SL werk, sluit ik meestal al mijn andere progs (waaronder Skype en GTalk) af.

Niels Schuddeboom

Voor zover mij bekend gaat het om geintegreerde toepassing van VOIP. Wat wel een probleem is is natuurlijk de belasting van het systeem en de infrastructuur, zoals al door velen in aangegeven. LindenLab zit in een spagaat: als ze niet innoveren zullen ze worden opgeslokt en als ze de huidige stabiliteitsproblemen niet weten op te lossen zonder te moeten grijpen naar maatregelen als beperkte toegang voor gratis gebruikers, dan zullen veel gebruikers weglopen.

Guus Derks

Schoenmaker blijf bij je leest!! Daar SL een afspiegeling van de werkelijke wereld zou zijn (Linden Labs zegt alleen het platform te leveren) kan men zich daar beter op richten! Het 'VoiP' issue is dan de taak van een ondernemer binnen het platform; de overheid levert ook geen mobiel netwerk! Wanneer men zich concentreert op het makkelijk maken van het interfacen met de SL applicatie, is dit namelijk prima op te lossen. Doormiddel van XML zou aan een externe server kunnen worden doorgegeven of je online bent. In SL ontwerp je dan een 'mobiele telefoon'. Deze kan via de externe server 'zien' welke 'kennissen' online zijn (toevoegen in de mobiel in SL). Een 'plugin', dit kan een losstaand programmaatje zijn, dient te worden gelanceerd wanneer SL wordt geladen en geeft 'online' weer wanneer de SL mobiel wordt aangezet. Verder is dit met een SIP server met Alias emailadressen, via de server gekoppeld aan de SL screennaam, op te lossen. Dus een dergelijk systeem is prima door een inventieve ondernemer te bouwen en via bekende marketing systemen (telefoon gratis, abonnement X LD/mnd, onbeperkt bellen) prima te regelen. De 'voip' verbindingen zijn peer 2 peer en belasten dus de SL server niet. Kortom, niet de primaire taak van Linden Labs. Die moeten zich beperken tot het platform en dergelijke systemen dienen door externen te worden ontwikkeld. Een misser van jewelste om weer een extra element in de economie te krijgen!!

Thijs

@Guus: Het idee dat het een afspiegeling moet zijn van de 'echte' wereld hoeft niet te betekenen dat de fabrikant van het product het eenmaal neerzet en daarna de handen er vanaf trekt. Text-based communicatie is nu eenmaal erg primitief. Embedded voice-based communicatie biedt al een hoop extra non-verbale communicatie. Lijkt mij in ieder geval een essentieel onderdeel van het succes van SL. En zo lang serversoftware nog niet open-source is, lijkt mij het voor de hand liggen dat LL hiervoor zorgt.

Jorgen

Ik neem aan dat het een VoIP oplossing zoals in There (www.there.com) wordt, ook een metaverse zoals SL). M.a.w. je kan gewoon naar iemand toelopen en er mee praten ingame, zonder een apparte applicatie te installeren.

Guido Gautier

Ik ben het deels eens met bovenstaand van Guus Derks. Second Life kampt met een aantal grote problemen. Maar ik neem aan dat ze daar ook zeker de prioriteit aan geven. Echter is niet te onderschatten dat het ontzettend belangrijk is voor het succes van Second Life dat zoveel mogelijk mensen er kennis mee maken. De integratie van Mozilla, oftewel mooie browse mogelijkheden, en VoIP zullen ertoe leiden dat Second Life weer een stukje interessanter wordt en uitdagender, dat op zijn beurt voor meer bezoekers kan zorgen.De 'inventieve ondernemer' zal vanzelf om de hoek komen kijken. Second Life geeft de aanzet. Guido

DJ

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond