Deel dit artikel
-

Wikipedia groeit verder, geldzorgen blijven

Internetencyclopedie Wikipedia behoort tot Amerika’s tien meestbezochte websites, daarmee zijn marktaandeel van een jaar geleden ver overtreffend. Met de groei van het aantal bezoekers nemen ook de zorgen over de financiën steeds verder toe voor de non-profit organisatie die het naslagwerk beheert.

Uit onderzoek van het Amerikaanse Comscore blijkt dat Wikipedia afgelopen 12 jaar een forse groeisprong heeft gemaakt. Vorig jaar stond de Amerikaanse Wikipedia samen met zustersites op de drieëndertigste plaats op Comscores ranglijst met 18,3 miljoen bezoeken in januari. Nu, in 2007, noteert Wikipedia de negende positie met 42,9 miljoen bezoeken.

Wikipedia, maar ook de andere sites van beheerder Wikimedia zoals Wiktionary, Wikiquote, Wikibooks en Wikinews, verwerken maandelijks meer verkeer dan bijvoorbeeld de New York Times en Apple.com. Wikipedia moet enkel sites als Yahoo, MySpace en Google boven zich dulden.

Met de groei stijgen ook de geldzorgen bij Wikimedia. Naarmate de site zowel in Amerika als daarbuiten meer verkeer verwerkt, moeten er ook meer servers en andere basale netwerkonderdelen worden bijgeplaatst.

Enkele malen per jaar vinden er op de internationale sites van Wikipedia geldinzamelingsactief plaats. Maar dat levert geen substantieel betere financiële basis op. De online naslagwerken zijn op het oog niet gesponsord. Er staat geen advertenties op in de encyclopedia, noch worden er andere geldbronnen aangeboord. Yahoo is sinds 2005 een technische sponsor, maar ook dat volstaat niet om de balans kloppend te houden.

Volgens een medewerkster van Wikipedia heeft de organisatie momenteel net genoeg geld om het een kwartaal vol te houden. Er wordt gewerkt aan een financieel degelijkere basis, al is niet bekend hoe die eruit zal zien.

Sommigen stellen dat Google een substantiële financiële bijdrage aan Wikipedia moet leveren. Het zoekbedrijf zou verantwoordelijk zijn voor het aanbrengen van ruwweg 50 procent van alle Wikipedia-bezoekers. Google speelt een grote rol bij het veroorzaken van de geldzorgen bij Wikipedia, dus moet ook meewerken aan de oplossing. Zo klinkt het.

Internetondernemer Jason Calacanis vindt dat Wikipedia op genuanceerde wijze tekstadvertenties toe moet laten op de site. Bezoekers van de encyclopedie zouden de keuze moeten krijgen om de advertenties weg te klikken. Echter, zo meent Calacanis, een kleine groep Wikipedia-beheeders is te streng in de non-profit-leer en wil geen commerciele uitingen op de site toestaan. Een oplossing voor hun geldproblemen hebben ze in Calacanis' blogdiscussie in de afgelopen weken niet aangedragen.

Deel dit bericht

7 Reacties

Paulus

Zo zie je maar: gratis bestaat niet! Zet een leuke banner op de site, met dergelijke bezoekersaantallen moet je daar toch wel wat mee opschieten zou ik denken.

Koh Marco

Wij denken dat p2p een oplossing zou kunnen zijn

Niels Dortland

Bedrijven en mensen zouden beter in Wikipedia kunnen investeren dan in uitgemolken hype' s als Second Life. Maar hoe… ik wacht nog op een ingeving.

Eric G

Het idee dat Google mee zou moeten betalen omdat zij de bezoekers naar Wikipedia hebben verwezen, is natuurlijk een absurd idee dat je niet met droge ogen kunt vertellen.  Als oplossing voor de financie problemen zijn meerdere opties mogelijk. Als bij de aanvang van Wikipedia er geen financiele problemen waren, bestond er blijkbaar wel een bron waar de beperkte middelen uit kwamen. Dat waren geen advertenties dus mogelijk giften of … ?Als die bron niet groter gemaakt kan worden, blijven er ook andere opties over; - breng de omvang terug tot kostendekkend niveau- beperk het aantal gelijktijdige bezoekers – gebruik zoveel advertenties als nodig zijn om de kosten te dekken- maak abonnementen en beperk de content voor niet abo houders- maak micro payments beschikbaar- maak gebruik van goede doelen als sponsor- werp loterijen in de strijd (betaalde uiteraard)- laat betaalde commerciele links in teksten toe- maak content ook in print beschikbaar voor verkoop- geef scholen speciale betaalde rechten- enz enz

Hay

Het 'gerucht' dat Wikipedia in geldzorgen zit is al van een week geleden, en komt door een uit haar verband gerukt statement van Florence Devouard, de voorzitster van de foundation. Voor hoe het echt zit: http://www.lunchoverip.com/2007/02/the_wikimedia_c.html

King Yiu Chu

Indien Wikipedia hun technologie in licentie geeft aan bedrijven voor hun intranets zou het hun enorm veel geld kunnen opleveren. Ieder bedrijf heeft wel een draaiboek of handboek nodig van een software programma dat draait of een project dat regelmatig wordt uitgevoerd terwijl de kennis niet op papier staat maar in de hoofden van de vele medewerkers. Via Wiki's op het intranet kan deze kennis worden gedeeld, verbeterd, en uitgebreid worden. Handleidingen en draaiboeken ontstaan dan in de perfecte vorm. Zelfs via een extranet fanatieke gebruikers toegang te geven tot bepaalde gedeelten kan tot gevolg hebben dat software handleidingen nog beter worden…. Tijd dus voor een nieuwe markt van wikipedia.

Sander Nub

Ik vind het wel heel apart dat de roep ontstaat om Google geld te laten betalen aan Wikipedia omdat het via zoekresultaten zorgt voor veel verkeer richting de encyclopedie. Als zoiets gehonoreerd wordt, dan duurt het niet lang voordat vele andere sites zich ook voor een financiele bijdrage vanuit Google melden. Verder vind ik Wikimedia wel een fantastische tool om te gebruiken in bijvoorbeeld bedrijven voor allerlei vormen van informatiedeling en kennismanagement. Ik hoop dus wel dat ze overeind blijven staan!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond