Deel dit artikel
-

“TV-commercial niet langer uitgangspunt”

De tv-commercial als uitgangspunt of aanvulling? De twee sprekers op een bijeenkomst van de VEA over ‘de rol van de tv-commercial in het veranderende medialandschap’, hadden hierover een uiteenlopende mening. Dat de commercial niet zaligmakend meer is, en dat daarom naar nieuwe wegen moet worden gezocht, dáár was weinig discussie over.

Dat de mediabestedingen van bedrijven aan interactieve media totaal niet in verhouding zijn met de tijd die consumenten besteden op internet, was niet bepaald een eyeopener. Toch startte Frans de Vries, oprichter van mediabedrijf Advance, zijn verhaal op de Re:set sessie van de VEA, met dit gegeven. Advance is het bedrijf dat onder meer het concept van ‘je echte leeftijd' ontwikkelde.

Ook het gegeven dat hij aanhaalde dat adverteerders los moeten komen van het zendergerichte communicatiemodel, en toe moeten naar een dialoog met consumenten, kon voor de deelnemers aan de sessie, allen afkomstig uit de reclame- en communicatiesector, niet nieuw zijn. Toen hij echter de stelling erin gooide dat het gebruik van traditionele media niet als uitgangspunt, maar als aanvulling moet worden gezien, klonken er sceptische geluiden uit de zaal.

TV interessant omdat het passief is
Eén van die sceptici was Willem Brom van Park Lane Productions, het tv-ideeënbedrijf, dat in 2003 onder meer door Beau van Erven Dorens is opgezet. Brom ziet televisie nog steeds als heel interessant medium, hoewel hij verder kijkt dan commercials en bestaande vormen van gesponsorde televisie. "Ik vind televisie júist interessant omdat het een heel passief medium is." Veel mensen hebben volgens hem helemaal geen behoefte aan interactiviteit, maar willen ‘na een drukke werkdag' onderuitgezakt ‘beelden' tot zich nemen. "Op zulke momenten zijn mensen juist heel toegankelijk voor informatie. Programma's duren lang, vaak zo'n driekwartier, en zijn vaak onderdeel van een reeks."

Mensen zijn, als ze tv kijken, heel toegankelijk voor (commerciële) informatie, stelt Brom. Als merk kun je slim inspelen op dit gegeven. Brom ziet niets in branded content, zoals dat nu vaak gebeurt als adverteerders willen ‘binnendringen in een programma'. Een voorbeeld daarvan is een automerk dat vijf keer in beeld komt.

Brom ziet meer in direct formatting. Dat is een concept waarbij een tv-programma wordt bedacht dat aansluit bij een campagne van een adverteerder. Hij noemt voorbeelden waarbij tv-commercials worden doorvertaald naar televisieprogramma's, zoals een spelprogramma voor Samsung. Een voorbeeld dat niet is uitgevoerd, is een tv-spel dat aansluit bij de Tempo Team commercial ‘Het waren twee fantastische dagen'. In dat televisieformat moeten twee deelnemers het tegen elkaar opnemen, en proberen in twee dagen tijd een bedrijf te ‘runnen'.

Deel dit bericht

2 Reacties

Bjn Berben

De verschuiving in medialand is merkbaar. Crossmedia geeft antwoord op deze verschuiving. De uiting moet niet afgestemd worden op de eigenschap van de doelgroep maar op het moment van informatiebehoefte van de doelgroep. Deze behoefte verschuift meerdere malen per dag. Gezien dit feit is tv als medium niet passmaar een welverdiende ondersteuning cq aanvulling in het totale plan (afhankelijk van de doelstelling) om de aan de wisselende behoefte te beantwoorden.  In het kort kunnen we dus stellen dat de tv-commercial inderdaad niet altijd meer leidend is, maar een gelijkwaardig onderdeel van de communicatiemix. Through-the-line is de trend!

gijsbregt

Heb niet het idee dat hier wereldschokkende verhalen werden verteld. Ook op molblog was de recensie mak. Blijkbaar start de VEA voorzichtig met zijn nieuwe boodschap uitdragen. Net als haar voorzitter bij koffiedik kijken begin januari. Wat betreft het onderwerp: ik vraag me echt af of we allemaal na "een dag werken" zo graag lam geslagen willen worden met appointment TV. Dat onderzoek wil ik wel eens zien. Als TV on demand (in welke vorm dan ook) op grote schaal beschikbaar komt, dan is het over met de traditionele TV. 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond