Deel dit artikel
-

Italianen kopen HotSMS voor 4,3 miljoen

Het Italiaanse beursgenoteerde bedrijf Buongiorno neemt het Nederlandse mobielmarketingbedrijf HotSMS over voor 4,3 miljoen euro. HotSMS, toch al actief op de Europese markt, denkt makkelijker aansluiting te kunnen vinden bij internationale opdrachtgevers.

Afgelopen woensdag tekenden Buongiorno Group en HotSMS de overeenkomst waarbij de Italianen het Nederlandse bedrijf overnamen. Buongiorno neemt 100 procent van de aandelen over. De bedrijven maken niet bekend of het een transactie in contanten of aandelen is of een combinatie daarvan.

"Het is vrij snel gegaan allemaal", zegt HotSMS' marketingdirecteur Jigal Schrijver. "We waren niet op zoek naar een koper voor het bedrijf, maar de gelegenheid diende zich aan. In oktober 2006 kwamen we in gesprek met Buongiorno. Onze visies over mobiele marketing en de ontwikkeling daarvan kwamen overeen."

Het Italiaanse bedrijf heeft volgens Schrijver een achtergrond in de contentindustrie en wil dat uitbreiden met mobiele expertise. Buongiorno bood het management, dat een minderheidsbelang had, en de private investeerders voldoende om het eigendom in handen te krijgen. "We hebben met onze kennis een voorbeeldfunctie voor de andere onderdelen van Buongiorno. En via hen hebben wij een groter bereik."

Buongiorno is met onder meer consumentenmerk Blinko actief in verscheidene markten. Het bedrijf beweegt zich zelfstandig en via telecom- en mediabedrijven op de markt in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Azië. In 2006 boekte het Italiaanse bedrijf een omzet van 192 miljoen euro, 41 procent meer dan in 2005. De winst voor bijzondere lasten bedroeg 24 miljoen euro.

HotSMS doet geen uitspraken over zijn omzet- en winstcijfers. Volgens Schrijver is het bedrijf al verscheidene jaren winstgevend.

HotSMS profileert zich niet als sms- maar als marketingbedrijf. "Afhankelijk van de doelstellingen van de adverteerders zetten we sms, mms, mobiel internet, Java-applicaties of spelletjes in. Of een combinatie daarvan." Het bedrijf werkt momenteel aan een internationale campagne voor sportmerk Adidas. Eerder werkte voor onder andere KPN, L'Oreal, Heineken en Coca-Cola.

Schrijver onderschrijft de stelling die veel telecom- en contentbazen vorige week tijdens het 3GSM-congres uitten, dat het gebrek aan mobiele standaarden de ontwikkeling van mobiel marketing belemmert. Anders dan bij pc's en het 'vaste web' moeten marketeers en uitgevers op mobieltjes nog steeds rekening houden met specificaties van honderden mobiele toestellen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Michiel Allessie

GEfeliciteerd Jigal! Ga je nu Italiaans Leren?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond