Deel dit artikel
-

Betaalde video scoort beter dan advertentie

De inkomsten uit betaalde videodownloads zijn over een jaar of vier flink hoger dan de inkomsten uit advertenties bij online video’s. Dat stelt onderzoeker Adams Media Research. Amerikaanse consumenten geven over vier jaar meer dan 4 miljard dollar uit aan videodownloads.

Vorig jaar gaven Amerikaanse consumenten 111 miljoen dollar uit aan betaalde videodownloads. Een bedrag dat onvergelijkbaar is met de 4,1 miljard dollar die consumenten naar verwachting in 2011 aan downloads uitgeven, aldus Adams Media Research (AMR). AMR denkt dat de markt voor betaalde downloads aan de vooravond van een hausse staat. Voordat het zo ver is, stelt AMR, moeten echter nog wel enkele drempels worden overwonnen.

Het wachten is volgens de Amerikaanse onderzoeker op nieuwe en verbeterde downloadtools. Ook de betere koppeling van internet en televisie speelt een belangrijke rol, aldus AMR.

De onderzoekers hebben gekeken naar uitgaven van consumenten en adverteerders aan uiteenlopende internet-gebaseerde videocontent, van films, series en muziekvideo's tot user generated video's. In 2011 zal het aanbod van video's die worden ‘gefinancierd' door adverteerders flink hoger liggen, maar het merendeel van de inkomsten komt uit betaalde downloads.

Kiezen voor advertentie én betalen
Wie wil werken met commercials in video's, kan het beste kiezen voor uitingen met een korte lengte, bleek eerder uit onderzoek waar Emerce over schreef. Een lengte van 15 seconden is ideaal.

Een keuze tussen een betaalmodel of advertentiemodel ís niet altijd nodig. RealNetworks past in de Verenigde Staten een combinatie toe. Het gaat echter om games, waarbij, vóórdat een consument overgaat tot aanschaf, een uur lang gratis een game mag worden gespeeld. Deze testtijd vult RealNetworks tegenwoordig met videocommercials, die op een aantal ‘dode gamemomenten' worden getoond. Voor video lijkt dit model moeilijker toepasbaar, omdat het ‘testen' van een filmpje, minder voor de hand lijkt te liggen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Fons Tuinstra

Geloven is goed, maar weten is beter. Op geen enkele manier maakt het artikel duidelijk hoe dit onderzoek is onderbouwd. Natuurlijk willen we dit graag geloven, maar waar is het op gebaseerd?

Olivier Lisman

Interesting! Hierbij een link naar een videomail welke door nederlandse vakantiegangers in Oostenrijk gemaakt is. Het gaat om een campagne door Sinc Media voor Reaal Verzekeringen. Een Reaal gebrande camper bezoekt populaire wintersportdorpen en geeft nederlandse vakantiegangers de mogelijkheid een filmpje van 15 seconden op te nemen bij de Reaal internet terminal waarna deze naar familie en vrienden gestuurd kan worden.  Aantal verstuurde videomails en doorgestuurde videomailtjes worden bijgehouden. Onderstaand de link voor een filmpje:  http://sns_reaal.bitmove.tv:80/bitmove/sns_reaal/index.jsp?uid=34D895DDF40301047C5CA57A9018472F&format=wmv

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond