Deel dit artikel
-

Jongeren zetten nauwelijks video’s online

Nederlandse jongeren zetten nauwelijks videofilmpjes online. Van de jongeren tot 24 heeft maar één procent ooit een filmpje op internet gezet. In andere landen ligt dat percentage flink hoger.

Het online zetten en delen van video's via sites als YouTube, Hyves of Google Video is in Nederland het populairst bij de wat ‘oudere jongeren'. Van de 25- tot 34-jarigen heeft zo'n acht procent minimaal een keer een video geupload. Opvallend is dat ook de oudere internetters relatief graag een filmpje online zetten. Zo'n 7 procent van de Nederlandse 65-plussers heeft dat wel eens gedaan.

De uitspraken over het online video-deel-gedrag van de Nederlanders zijn voor rekening van KPMG. Dat bureau deed onderzoek naar het mediagedrag van 3000 mensen in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland, Spanje en Nederland. In totaal werden 750 Nederlanders ondervraagd.

Eén van de vragen uit het onderzoek was: "Heeft u ooit een filmpje via internet verspreid." Amerikaanse jongeren tussen de 15 en 24 gaven hier het vaakst een bevestigend antwoord op. Zo'n 17 procent van die groep had minimaal een keer een video op een site als YouTube of MySpace gezet. Bij de Britse jongeren lag dat percentage op 15 procent, bij de Spaanse en Duitse op 10 procent.

Geen Nederlandse YouTube
In Nederland bieden verschillende sites gebruikers de mogelijkheid om video's te uploaden en te delen. KPN doet een poging met Shoobidoo, maar die site is nog nauwelijks bekend onder Nederlanders en minder toegankelijk dan bijvoorbeeld YouTube. Een andere Nederlandse site is video123, dat net als YouTube een grote vergaarbak is aan video's. Volgens een teller op de site heeft Video 123 bijna 125.000 leden en zijn er in totaal meer dan 40 miljoen video's bekeken.

Video123 claimt de grootste videosite van Nederland te zijn. Een ander grote videosite in Nederland is Hyves, dat het voordeel heeft video's te combineren met een community. De best bekeken video op Hyves is meer dan 52.000 keer bekeken. De top-10 video's tellen allen tussen de 20.000 en 40.000 views. Hoewel de best bekeken video op Video123 meer dan 100.000 views telt, is het aantal views van de top-10 een stuk minder dan bij Hyves. Het totaal aantal bekeken video's van Hyves is niet bekend.

Deel dit bericht

11 Reacties

Freek

Ik krijg bij dat 123video.nl wel een heel erg Youtube/Google video smaakje eigenlijk, maar dan met iets meer ads… Ik denk dat het wel iets meer dan 1 procent is, kijkende naar de vele Geenstijl dumps met ziekelijke video's etc. De top video's werken daar niet helemaal lekker momenteel maar even een snelle blik leert dat de video die nu bovenaan staat 800k views heeft. Shoobidoo had ik nog nooit van gehoord trouwens maar ziet er ook niet echt spannend uit…

Frans Helvoet

Ik vind het als oudere jongere wel logisch, wij hadden in onze jeugd nog normale muziek, waar je veel mensen een plezier mee doet als je het online zet. Die jongeren begrijpen ook wel dat niemand op 'Piff C' of ander gajes zit te wachten

Timo

Jaap

@ TimoMaak van video123 maar eens 123video…

Jaap

Dus zeven keer meer Nederlandse 65-plussers uploaden video's dan Nederlandse jongeren? Wat een onzin.

Jean-Marie

Jaap, je moet wel je standpunt onderbouwen. Ik ben benieuwd naar je argumenten.

Timo Mank

Schuurmans

Kijk eens opwww.ggdtv.nlOnder de tab programmagids, dan jeugdgezondheidszorg (niet daarnaast klikken) en dan naar onder scrollen. Eigen productie van jongeren vastgelopen in de jeugdzorg.Flash 9 vereist. Mvgr U. Schuurmans

Jaco

Ik kan het onderzoek niet online vinden bij KPMG, maar de conclusies lijken mij onzin. 7.7 % van de nederlandse bevolking is 65+ (bron: CBS)dus als KPMG 750 nederlanders heeft benaderd dan zaten er zo'n 58 respondenten uit de leeftijdsgroep 65+ in dit onderzoek. Als 7 % daarvan aangeeft wel eens een video te uploaden, dan waren dit 4 respondenten in het onderzoek. Volgens de regels van de statistiek kun je dan echter niet concluderen dat 4 van de 58 ( 7% ) van alle 65+ 'ers in Nederland video's upload. Daarvoor is de steekproef veel te klein. Stel dat het werkelijke percentage 1 % is, dan is er bij zo'n kleine steekproef een redelijke kans dat je 4 mensen treft die video's uploaden. ( Dit is puur op basis van kansrekening en dan heb je het nog niet eens over respondenten die vraag niet goed begrepen of die bewust onjuist beantwoorden. ) Pas als 40 van de 580 respondenten iets aangeeft, kun je voorzichtig wat conclusies gaan trekken over de totale bevolking. Om de bovenstaande reden lijken mij de conclusies over de jongeren wat voorbarig.

robhh

al die rekenvoorbeelden zijn prachtig hoor. maar kijk nou gewoon op de site van 123video. Ga naar muziek en entertainment. Als je ziet wat voor prachtige clips en muziek daar op geplaatst worden, en hoeveel plezier men daar aan heeft doen getallen er verder niet toe. Gewoon van genieten dus. Overigens reageren ook veel jongeren op "oude"muziekclips.

Mark Jansen

Als die ene procent maar goede, leuke filmpjes plaatst is er toch niets aan de hand? Interessanter is denk ik de bekendheid met dergelijke sites in het nieuws te laten komen, in plaats van dit soort details uit het onderzoek.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond