Deel dit artikel
-

3D-adverteren op Google Earth

Driedimensionale, digitale globes zijn bijna natuurgetrouwe afspiegelingen van de fysieke wereld en daarmee aantrekkelijk voor adverteerders. Microsoft bouwde standaard een 3D-advertentieoptie in in zijn Virtual Earth 3D, Google Earth laat het aan derden over.

Het Amerikaanse bedrijf BrightGIS is een van de bedrijven die commercieel grip probeert te krijgen op Google Earth. Het bedrijf maakt driedimensionale bedrijfspanden en reclameborden langs snelwegen. Bedrijven kunnen deze objecten op Google Earth plotten en bezoekers de weg wijzen of reclame maken op grote billboards langs de Amerikaanse snelwegen.

Het programma Google Earth is inmiddels meer dan 200 miljoen keer gedownload. Hoeveel actieve gebruikers er zijn, maakt het technologiebedrijf niet bekend maar duidelijk is dat het bedrijfsleven de globe als een alternatieve interface op internet beschouwt. De Nasa publiceert actuele en historische informatie over bijvoorbeeld het weer op aarde op digitale globes, bedrijven als National Geographic en Discovery Channel gebruiken Google Earth om hun immense databases lokatiegebonden te ontsluiten met eigen teksten, foto's en video's. De video's gaan soms vergezeld van commercials.

Waar BrightGIS nog een aparte extensie voor Google Earth moet ontwikkelen voor commerciële billboards, die gebruikers eigenhandig moeten installeren, pakt Microsoft het in tegenovergestelde richting aan. Eind vorig jaar publiceerde Microsoft zijn digitale globe, Virtual Earth 3D. Daarin zit standaard een optie waarbij adverteerders reclameborden in de lucht kunnen huren. De zwevende billboards laten bij toerbeurt steeds andere reclameuitingen zien.

Het Zuid-Afrikaanse bedrijf ComputaMaps plot geen reclame op Google Earth, maar informatie over bebouwing en bevolkingsdichtheid van bepaalde regio's. Projectplanners zien in een oogopslag welke gebieden wel en niet aantrekkelijk voor hen kunnen zijn.

Het Nederlandse bedrijf Globe Assistant kiest weer een andere benadering om commerciele databases via Google Earth inzichtelijk en doorzoekbaar te maken. Het ontwikkelde een technologie waarbij gebruikers van de digitale globe gewogen zoekresultaten te zien krijgen. Dat houdt in dat bepaalde bedrijven eerder te zien zijn op Google Earth dan anderen. Het eerste verschijningsrecht is een commercieel aantrekkelijke positie voor, bijvoorbeeld, huizen- of reizenverkopers gezette regio's.

Erwin Nikkels, directeur van Globe Assistant, zegt: "Behalve uit de sectoren vastgoed en reizen is er ook veel belangstelling bij overheden om informatie op een digitale globe of landkaart te plotten. Denk bijvoorbeeld aan het vertonen van welke gemeentelijke vergunningen in bepaalde regio's zijn afgegeven. Die informatie ligt nu nog verspreid opgeslagen." Volgens Nikkels is de vraag uit de vastgoed- en reissector om zijn diensten structureel van aard. Het bedrijf probeert via bemiddelaar Amstelbay in het buitenland een voet aan de grond te krijgen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Elisabeth Bertrand

Ik was net op tijd om wat shots te maken van deze bewuste billboards voordat de server plat lag. Mag nog wel iets creatiever volgens mij;-) Gaap.. http://twestc.com/Blog/2007/03/01/google-versus-microsoft-billboards/

Jerome Bertrand

De M3D Glider van het nederlandse bedrijf GeoGames http:www.geo-games.eu biedt custom internet systemen aan met Google Earth, Google Maps en Virtual Earth (Microsoft).  We lanceren binnenkort de FREE M3D Glider waarmee iedereen over de aarde kan gaan sweefvliegen (gliden) en relevante informatie ophaalt in real time op de locatie: Wikipedia, flickr.com, hotels.com, Guides, en veel meer. Bovendien geven we onze klanten een volledige 3D en 4D simulatiemogelijkheid. Stay tuned.. Get geo-simulated! 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond