Deel dit artikel
-

Googles antwoord op klikfraude blijft uit

Google probeert op een schamele manier inzage te geven in zijn strijd tegen klikfraude. Met een uitvoerig bericht op het Google AdWords-blog beschrijft het bedrijf zijn fraudewerende activiteiten. Dat levert geen nieuwe inzichten op, anders dan dat 0,02 procent van de fraudekliks achteraf handmatig wordt gedetecteerd.

Negentig procent van alle kliks op tekstadvertenties naast Googles zoekresultaten en op die in het uitgeversnetwerk van Google is legitiem. Volgens het technologiebedrijf hoeven adverteerders zich geen zorgen te maken over berichten over 'weggegooid' advertentiegeld.

Gisteren publiceerde het bedrijf op het AdWords-blog een overzicht van zijn activiteiten om klikfraude tegen te gaan. Klikfraude is de praktijk waarbij individuen of computerrobots veelvuldig op tekstadvertenties om het advertentiebudget van concurrenten aan te vreten of om er zelf rijker van te worden.

Ondanks de poging tot transparantie rapporteert Google geen nieuwe cijfers. De oorspronkelijke stelling van het bedrijf was, dat nog geen 10 procent van de advertentiekliks niet valide is. Die 10 procent wordt volgens Google automatisch afgevangen en niet doorberekend naar de adverteerder. Nieuw is het gegeven dat 0,02 procent van de advertentiekliks niet proactief en automatisch wordt gesignaleerd, maar achteraf als resultaat van handwerk.

Iedere procent klikfraude kost Google jaarlijks minstens 100 miljoen dollar omzet. De omzet over heel 2006 kwam uit op 10,6 miljard, wat een nettowinst van 3,2 miljard dollar opleverde.

Onduidelijk is en blijft hoeveel procent van de advertentiekliks niet afgevangen wordt en naar frauduleuze klikkers toegaat.

Sinds juli 2006 publiceert Google in de overzichtspagina's van AdWords-gebruikers hoeveel frauduleuze kliks het heeft afgevangen. Gisteren maakte het bedrijf nieuwe initiatieven bekend om vraagtekens bij adverteerders weg te nemen. Zo kunnen bedrijven over een maand aangeven dat bepaalde concurrenten hun advertenties niet mogen zien. Daarnaast zal Google vermelden hoeveel financiele schade een adverteerder niet gelopen heeft omdat het bedrijf de fraude wegfilterde.

Hoe groot de schade van klikfraude in Nederland is, is niet bekend. Het is immers niet bekend hoeveel omzet Google in Nederland realiseert met zijn handel in tekstadvertenties. Volgens een conservatieve schatting zou dat omzetbedrag in 2006 minstens 100 miljoen euro zijn geweest. Tussen de 3 en 5 procent van de Nederlandse tekstkliks is frauduleus, maar wordt afgevangen. Dat bleek uit een steekproef van Emerce vorig jaar oktober.

Deel dit bericht

6 Reacties

Eduard Blacquie

Eerst moet je de definitie van klikfraude vaststellen en vervolgens de manier van filteren en meten bekijken.Bekijk het vervolgens in het perspectief van hoe zorgvuldig Google informatie weggeeft en waarom ze (niet) onjuiste cijfers over klikfraude zouden publiceren… Wat mij betreft zijn de cijfers van Google betrouwbaar. Dit artikel beschrijft dit samenvattend inclusief toelichting en achtergrond: http://www.ed-words.nl/weblog/google-klikfraude-is-0-02-van-alle-klikken.html

Gert-Jan van Engelen

De steekproef waaraan gerefereerd wordt was zeer onbetrouwbaar en alles behalve representatatief (steekproef onder SEO's). Het verbaast mij dan ook enorm dat de lezers juist met dit prutswerk gerust worden gesteld. zie ook: http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=1700189#reacties

Kasper Katje

[quote]Iedere procent klikfraude kost Google jaarlijks minstens 100 miljoen dollar omzet.[/quote] Waarom wordt er elke keer aangehaald dat de clickfraude omzet kost? De clicks zouden normaal dus niet gegenereerd zijn en worden niet uitbetaald aan publishers en niet in rekening gebracht bij de adverteerders, of mis ik nu iets? Of rekent Google liever frauduleuze inkomsten gewoon tot 'omzet'?

Pascal Selles

Klikfraude is een lastig probleem, maar dat de besluitvorming rondom klikfraude bij Google soms wel eens wat extreem is, blijkt wel uit het volgende artikel http://www.marketingportaal.nl/artikel/345/Clickfraude!

Wieger Waardenburg

Dat klopt zeker Pascal! Het is geen ramp dat Google serieuze clickfraude zaken aanpakt, maar bij ons is dat ook nog eens een druppel op de gloeiende plaat. Bij de site, genoemd in het artikel, praten we over een jaarlijkse omzet uit Google van nog geen $75. Je moet niet de muggen, maar de olifanten aanpakken! Extreme benadering van goedwillende webmasters heeft niet zoveel zin, zeker niet met dit soort omzetcijfers. Ik ben bijna geneigd dit 'verspilde energie' te noemen. Waarschijnlijk was het goedkoper om niet dure mensen in te zetten om 'onze vermeende clickfraude' op te sporen, maar het gewoon te laten staan en een beetje vertrouwen te hebben in de mensheid. Wieger Waardenburg(auteur artikel: http://www.marketingportaal.nl/artikel/345/Clickfraude! )

Ron

Over bannerview fraude hoor je nooit iemand. Die is veel groter dan klikfraude. Het gelieg van sites over bezoekers aantallen reist de pan uit. De laatste stir cijfers van januari waarin veel advertentie netwerken nu ook op website niveau rapporteren tonen dit maar weer eens aan. Keiharde leugenaars worden snoeihard afgestraft. Het is een beetje legaal liegen geworden. Je groter voordoen dan je in werkelijkheid bent en op basis daarvan banner campagnes verkopen en inboeken.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond