Deel dit artikel
-

Populariteit Uitzendinggemist enorm gestegen

Vorig jaar zijn in totaal zo’n 56 miljoen streams opgevraagd via Uitzendinggemist. Dat is een stijging van 80 procent vergeleken met een jaar eerder. Populairste programma’s waren De Lama’s en Boer Zoekt Vrouw.

 "Het uitgesteld televisiekijken wordt steeds meer algemeen goed," zegt Bas Buesink van de Dienst Kijk- en Luisteronderzoek (KLO). Hij denkt dat de stijging mede komt door de online inhaalslag die ouderen maken. "Dat zijn de groepen die traditioneel veel naar de Publieke Omroepen kijken."

Topmaand was november met negen miljoen opgevraagde streams, blijkt uit gegevens van de KLO waar Emerce inzage in had. Juli was met 2,2 miljoen streams de maand met de minst opgevraagde streams.

"Eigenlijk zien we ieder jaar een flinke stijging in de laatste maanden van het jaar," aldus Buesink. Dit jaar was er in december een lichte terugval vergeleken met november. In januari en februari lagen de cijfers echter weer op gelijke hoogte met november: rond de negen miljoen opgevraagde streams.

Waar in 2005 de dagelijkse uitzendingen van het NOS-journaal de ranglijst aanvoerden van meest bekeken programma's op Uitzendinggemist, was in 2006 het programma De Lama's van BNN lijstaanvoerder. Op nummer twee stond in 2006 het programma Boer Zoekt Vrouw van de KRO. Onderweg Naar Morgen (BNN) stond op drie.

Combineren internet- en televisiekijkcijfers
Vorig jaar kondigde de Stichting Kijkonderzoek (SKO) aan dat het internet- en televisiekijkcijfers met elkaar gaat combineren. Door de kijkcijfers van Uitzendinggemist bij de reguliere rapportages te voegen, zien de programmamakers ook het extra digitale bereik. Buesink zegt dat de rapportages voor de zomer realiteit kunnen zijn.

Volgens Buesink levert Uitzendinggemist voor sommige programma's tussen de 10 en 15 procent extra bereik op. Sommige programma's, zoals het Journaal, bereiken in heel korte tijd zeer veel kijkers, legt hij uit. Voor films geldt juist vaak het 'long tail effect': over langere periode trekken deze een substantieel aantal kijkers.

Deel dit bericht

2 Reacties

Michiel

De opkomst van Joost in dit kader wordt interessant. Een soort wereldwijd Uitzendingemist met hopelijk ook lokale manieren om te adverteren.

Arie

Ruim een miljoen kijkers per week, ca 150.000 per dag. Dat is een leuk aantal, maar vergelijk dit eens met videoportals of de grote nieuws(video)sites. Die trekken minstens het dubbele tot wel het drievoudige. Met heel wat minder kosten!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond