Deel dit artikel
-

Nokia lanceert platform mobiel adverteren

Het Finse telecombedrijf Nokia gaat indirect de concurrentie aan met 06-telecomaanbieders en lanceert een eigen advertentieplatform. De komende maanden houdt Nokia samen met mediabedrijven proeven waarbij advertentieformaten en -rapportages worden getest. Tegen eind 2007 rollen de Finnen het systeem wereldwijd uit.

Dat maakte Nokia bekend tijdens het Ad:Tech-congres dat afgelopen dagen in Parijs werd gehouden. De fabrikant wil een rol spelen in de groeiende markt voor adverteren op mobiele telefoons. Aangezien het bedrijf marktleider is met de verkoop van mobiele toestellen bevindt het zich in een gunstige uitgangspositie. Er zijn meer mobieltjes in omloop dan computers.

Afgelopen jaren is gebleken dat het goed mogelijk is een webbedrijf financieel op te bouwen op basis van advertentieinkomsten. In de mobiele sector worstelt men al jaren met de vraag wat een werkend financieel model is voor mobiel internet. Met de toename van de gemiddelde mobiele bandbreedte en de toenadering tot mobieltjes van bedrijven als Google en Yahoo begint de telecombranche in te zien dat het advertentiemodel ook voor hen zou kunnen werken.

Nokia speelt daar op in met zijn nieuwe systeem, AdService. Het bedrijf zoekt samenwerking met krantenbedrijven, andere uitgevers, digitale informatieverzamelaars en internetproviders. In hun systemen geven ze aan waar op hun mobiele pagina's reclameruimte beschikbaar is. Dat doen ze, net als bij de huidige webadvertentiesystemen, door computercode in de betreffende pagina's te verwerken. Nokia's advertentie gateway weet vervolgens waar advertentieruimte beschikbaar is, in welk land, op welke site en met welke demografieën. Bovendien heeft de adverteerder doorlopend inzage in de campagnestatistieken.

Vooralsnog werkt Nokia's techniek enkel op Nokia-toestellen die draaien op het besturingssysteem Series 60. Adverteerders kunnen ruimte inkopen op basis van het CPM-model. Ze betalen per 1.000 vertoonde advertenties. Het telecombedrijf zou werken aan een CPA-model (cost per action). Daarbij betaalt een adverteerder enkel als een mobiele websurfer daadwerkelijk op een advertentie klikt.

Technologie- en advertentiebedrijf Google werkt, naar verluidt, aan eigen besturingssysteem voor mobiele telefoons. Zodoende heeft het bedrijf grip op waar welke advertenties op mobiele toestellen worden getoond. Het is niet duidelijk of Google dit in samenwerking met Orange doet. Google-baas Eric Schmidt liet begin deze week doorschemeren dat mobiel internet de volle aandacht van zijn bedrijf heeft.

Met zijn advertentiedienst zoekt Google indirect de concurrentie van mobiele telecomaanbieders. Aanbieders als Vodafone zijn juist op zoek naar manieren om de adverteerders op hun eigen platform aansluiting te geven. Vorige maand riep Vodafone-baas Arun Sarin nog op dat het zaak is dat de telecombranche snel met standaarden komt voor mobiel adverteren en mobiel betalen. Yahoo, bijvoorbeeld, krijgt een steeds dikkere vinger in de mobiele advertentiepap. Het bedrijf sloot reeds contracten met grote adverteerdes en operators in 19 landen en maakte gisteren bekend dat zijn mobiele surfsoftware standaard geïnstalleerd zal worden op de miljoenen smartphones die fabrikant HTC maakt voor aanbieders als T-Mobile en Orange.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond