Deel dit artikel
-

Consument wil mobiele advertentie in ruil voor content

Iets meer dan een derde van de Europeanen zegt advertenties op de mobiele telefoon te willen bekijken in ruil voor gratis mobiele content. Bijna tien procent doet een aankoop naar aanleiding van zo’n mobiele advertentie. Dat staat in een onderzoek van de OPA.

De Online Publishers Association (OPA) heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van mobiel internet. Voor het onderzoek, dat werd uitgevoerd door TNS Media en Entertainment, zijn in totaal meer dan 6000 mensen ondervraagd in De Verenigde Staten, Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland.

De onderzoekers concluderen dat mobiele internetadvertenties een stuk populairder zijn dan andere mobiele marketingtechnieken, zoals sms. Hoe populair mobiele internetadvertenties zijn waar géén gratis content tegenover staat, is niet in het onderzoek opgenomen. Blijkbaar was de uitkomst van deze vraag minder interessant voor de onderzoekers. In december vorig jaar schreef Forrester in een onderzoek dat bijna tachtig procent van de gebruikers van mobiel internet negatief is over advertenties op hun mobiele toestel.

Een derde maakt gebruik van mobiel internet
Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat 77 procent van de ondervraagde Europeanen toegang tot internet heeft via de mobiele telefoon. Daarvan maakt 31 procent daadwerkelijk gebruik van het mobiele internet. De onderzoekers geven geen nadere definitie van ‘gebruik'. Het is dus onbekend of iemand die slechts één keer gebruik heeft gemaakt van mobiel internet al beschouwd wordt als een gebruiker. Het Verenigd Koninkrijk kent van de onderzochte landen het hoogste mobiele internetgebruik. Meer dan de helft van de Britten valt in de categorie ‘gebruikers'.

Ongeveer een derde van de gebruikers in Europa en De Verenigde Staten is tevreden met het mobiele internet. Onder Amerikaanse mobiele internetters is de tevredenheid hoger (43 procent) dan onder de Europese (28 procent). De grootste ergernis van de mobiele internetters is de laadtijd van een mobiele internetpagina. In de ergenissen-top staat onder Eruopeanen site-navigatie op nummer twee. Amerikanen noemen de lay out van de pagina als tweede ergernis.

Weerberichten meest populair
De onderzoekers vroegen de mobiele internetters ook naar de content die ze mobiel bekijken. Bijna vijftig procent van de Europese mobiele internetgebruikers bekijkt weerberichten op zijn mobieltje, gevolgd door sport (47 procent) en beurskoersen (35 procent) .

Een samenvatting van het onderzoek (pdf) is hier te lezen.

Deel dit bericht

3 Reacties

Mark de Bruin

Is Nederland een afwijkend land mbt mobiel internet?  Bij de meest gebruikte diensten mis ik een aantal "hits" die het in Nederland wel goed doen: 9292ov en NS mobiel, hyves, belbios, restaurantzoeker, tv gids, google, telefoongids, etc Scoren dit soort diensten in het buitenland niet of worden dit soort diensten in het buitenland niet aangeboden?

Gert Jan Kole

Voor het gros van deze content speelt de locatie van de consument geen rol van betekenis, terwijl de categorie content die w locatie- en reisspecifiek is (zoals traffic info, flits service, OV info etc.) compleet ontbreekt. Dat wekt de indruk dat niet vanuit de vraagkant van de mobiele consument, maar sterk vanuit de (beperkte) aanbodkant van de opdrachtgever is onderzocht – m.a.w. de ondervraagden konden niet vrij antwoorden, maar moesten kiezen uit vooraf gedefinieerde categorieen content. De waarde van het onderzoek lijkt daarmee beperkt. Ten tweede: de vlag van het artikel wordt niet gedekt door de lading. Slechts eenderde van de ondervraagden is bereid een commercial te accepteren. Het merendeel van de consumenten wil dus juist gn mobiele advertentie in ruil voor content.

TVsnacks

Waarom wordt ' het weer'; ' het nieuws'; 'de beurs' en meer nu altijd als uitgangspunt gekozen? En waarom wordt 'ero' altijd weg gestopt? Omdat het een onderwerp is die zonder advertenties het draaiende weet te houden?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond