Deel dit artikel
-

Hyves noemt groei geen hype

Hyves is de grens van drie miljoen internationale gebruikers gepasseerd. “De groei zet door en onze leden worden actiever,” aldus oprichter Raymond Spanjar. Voor het einde van dit jaar verwacht Hyves van alle Nederlandse sites de meeste pageviews te hebben.

Gebruikers van Hyves worden steeds actiever, zegt Spanjar. Hij reageert daarmee op critici die zeggen dat de gemiddelde Hyves-gebruiker na verloop van tijd, als het ‘nieuwe eraf is', steeds minder actief wordt.

De toenemende activiteit van de Hyver baseert Spanjar op de stijging van pageviews: het aantal bekeken pagina's is de laatste drie maanden veel sterker gestegen dan het aantal leden (groei van 300.000). Dagelijks worden zo'n 30 miljoen pagina's bekeken. Gemiddeld bekijkt een Hyver dagelijks nu 10 pagina's, drie maanden geleden waren dat 5 pagina's.

Dat het gebruik van Hyves groeit en geen hype-patroon kent, is typerend voor een sociaal netwerk, zegt Spanjar. Hij haalt daarbij de wet van Metcalfe aan. Metcalfe stelt dat de waarde van een netwerk gelijk is aan het aantal leden in het kwadraat. De wet van Metcalfe werd voor het eerst toegepast op telecommunicatienetwerken, maar wordt tegenwoordig ook aangehaald als het gaat om het internet of sociale netwerksites. Spanjar: "Als zeventig procent van je vriendengroep lid is, kom je veel vaker naar de site dan als dertig procent lid is."

De stijging van pageviews heeft wellicht ook te maken met de uitbreiding van het serverpark van Hyves. Sinds enkele maanden is de site een stuk sneller.

Maximaal zes miljoen leden
Hyves concentreert zich op dit moment op groei in Nederland. Het merendeel van de gebruikers – 2,1 miljoen – is Nederlands.

Hoe sterk kan Hyves nog groeien in Nederland? Spanjar: "Ik denk dat we maximaal tussen de vijf en zes miljoen leden kunnen krijgen in Nederland." Die inschatting is gebaseerd op het aantal gebruikers van MSN messenger, dat rond dat aantal ligt. En ook op ervaringen in Zuid-Korea met het sociale netwerk Cyworld, dat daar ongelooflijk populair is. De site is opgericht in 2001 en daarmee een stuk verder in de levenscyclus dan Hyves, dat in 2004 is opgericht. Ongeveer 40 procent van de Zuid Koreaanse bevolking is lid van Cyworld, en zo'n negentig procent van de twintigers.

Een bescheiden winst in 2006
Omzet- en winstcijfers maakt Hyves niet bekend. Wel wil Spanjar kwijt dat de site vorig jaar een bescheiden winst heeft gemaakt. Winst is echter niet de belangrijkste doelstelling voor Hyves, benadrukt hij. "Op dit moment draait het bij ons vooral om groei." Hij denkt dat veel bedrijven de fout maken om in de beginjaren nadruk te leggen op het halen van winst. "Veel bedrijven zetten inkomsten en exploitatie op één, maar dat kan heel belemmerend zijn voor creativiteit."

Omzet haalt Hyves uit advertenties en de organisatie van concerten en feesten. Vorige week vond het eerste Hyvesconcert plaats in Den Haag. Dit jaar zullen misschien enkele betaalde diensten aan de site worden toegevoegd.

Het delen van advertentie-inkomsten met gebruikers, is vooralsnog niet aan de orde. Bij door gebruikers geplaatste video's zou dat volgens Spanjar op termijn een mogelijkheid zijn. "Maar we hebben nu nog geen advertenties bij onze video's staan, dus het delen van inkomsten is geen optie."

MySpace breekt niet door in Nederland
Voor de komst van MySpace naar Nederland is Spanjar niet bang. "Dan komen ze met een vertaalde site, maar die heb je in Nederland niet nodig. YouTube is al heel populair, terwijl het een Engelstalige site is. Als Nederland zat te wachten op MySpace, dan was de doorbraak al wel gekomen."

Deel dit bericht

15 Reacties

Vincent Heidinga

Heeft de stijging in het aantal pageviews wellicht ook te maken met de sterke uitbreiding van het serverpark van Hyves? Ik kan me nog herrinneren dat ik erg lang moest wachten totdat een pagina geladen was, nu er meer servers achter Hyves staan en de snelheid dus is toegenomen, is dat minstens twee keer zo snel en dus klik je in dezelfde tijd meer pagina's aan ;) Maar al met al: Respect. Erg leuk concept 🙂

Michiel van Vlaardingen

Daar zou je gelijk in kunnen hebben Vincent, iets soortgelijks was zichtbaar toen wij zelf naar een duidelijk snellere server verhuisden. Het aantal pageviews steeg met 25% binnen een dag. De vergelijking met YouTube lijkt mij wel scheef gaan. YouTube is heel visueel, als je geen woord Engels spreekt kun je er perfect mee werken. Dat geld voor MySpace en Hyves veel minder. Dat is toch een stuk meer tekst georiteerd.

Bojhan Somers

Helaas gaat het toch nog erg langzaam, hoop dat hiervoor toch binnenkort een oplossing kan gevonden worden. Ik hoop dat Hyves in de toekomst zich meer inzet in het toepassen van nieuwe technieken en standaarden om zo de usability te vergroten. Het vergemakkelijken van het socialiseren :). Ik denk dat het delen van advertentie-inkomsten met gebruikers niet een goed idee is gezien de fase waarin Hyves nu zit, zelfs met een grote money-flow zou denk ik de gebruiker het niet zoveel uitmaken of ze niet iets verdienen aan de filmpjes die ze laten zien aan hun vrienden zolang ze maar werken.

Emanuel

Raymond gefeliciteerd met het 3 miljoenste lid 😉 Op naar de volgende mijlpaal voor Hyves. 

Paul

Even over adverteren. Wat Hyves goed doet, is het beperkt houden van de mogelijkheden voor adverteren. Ze zijn er wel, maar strikt binnen de geest van het Hyves-concept. Wat dit betreft hoop ik dat Hyves z'n poot weet stijf te houden. Daarnaast heeft Hyves (nog?) niet de vergissing gemaakt die Schoolbank.nl twee jaar geleden deed 'leeglopen': leden doen laten betalen om meer info van een ander lid te zien, e-mailadressen afschermen en andere barrieres opwerpen. "Geld stinkt", althans binnen sociale netwerken.

michael

Ha raymond, goeie foto 😉 niet te relaxed !

Erwin

Ik vind hyves nog zeer traag, en helemaal als je het vergelijkt met myspace en tagworld. Myspace heeft weet ik veel hoeveel miljoenen leden en het is klikken en direct zien.. een duidelijk overzichtelijk menu terwijl hyves er toch wat kinderlijker uitstraling heeft en geen gebruiksvriendelijk menu heeft. Ook is het zo dat als je hyves bekijkt vanaf je werk, als je via citrix verbonden bent de opmaak soms helemaal in de war raakt en de kleuren van foto's en tekst wegvallen. Dat heeft myspace ook niet.Denk daarom dat hyves leuk is voor scholieren en mensen die myspace niet kennen.. en dat myspace niet zo populair is omdat de meeste scholieren nou eenmaal hyves hebben en ze op myspace niet veel "vrienden" hebben. Daar komt nog bij dat hyves geprofiteerd heeft van media aandacht.Alles was hyves, wouter bos aan de hyves, iedereen aan de hyves. hyven etc.. Dit komt door de media maar wil niet zeggen dat het beter is..

Kees de Kort

Hyves is een groot succes. Maar ik denk dat ook hier geldt dat 20% van de bezoekers 80% van het verkeer veroorzaakt. Misschien ligt het nog wel scherper. De echt actieve mensen komen elk uur op hyves, en doen niet anders. Ik kreeg vroeger ook tientallen mailtjes in mijn normale mail, of ik op hyves wilde gaan kijken voor een berichtje van iemand. Zwaar irritant. Gelukkig is dat nu helemaal voorbij en mailen mensen weer normaal. Het zou interessant zijn als hyves een keer cijfers zou geven over het aantal actieve leden (minimaal 1x per week inloggen). Dan zullen de cijfers misschien heel anders liggen.

Dennis

Ondanks dat Hyves hier en daar wel iets sneller is geworden, blijft de site over het algemeen traag. Zo willen emoticons bij mij heel vaak niet inladen, foto's kijken duurd soms minuten lang voor ze inladen. Nu is er weer iets waardoor de mail in de war is, dan geeft hij aan dat ik nieuwe mail heb in de inbox terwijl er niks is, ik krijg ook via mijn normale mail dat er nieuwe berichten zijn, terwijl die er niet zijn. Nog verre van optimaal dus.

Bertjan

Ik sluit me aan bij de stelling dat 20% v de gebruikers 80% van het traffic veroorzaakt. Maar ik denk zeker wel dat ze het benauwd gaan krijgen van myspace en/of facebook. Hyves moet blijven innoveren want anders hebben de die-hards die het meeste ermee bezig zijn niks meer te doen. En aan de andere kant kunnen ze nog maar net hun huidige functionaliteiten met een acceptable (of niet) snelheid draaiende houden. Dit in combinatie met t feit dat ze amper geld verdienen, maakt geen sterke indruk. Een internationale speler met een bak geld heeft zo een behoorlijk marktaandeel lijkt me..

Radinck van Vollenhoven

Hyves is zeker een geslaagd project in NL en een erg leuke site; hulde aan de "bedenkers" en vooral de uitvoerders! Dit lijkt me meer dan duidelijk gezien het aantal leden en pageviews en de manier waarop telkens nieuwe mijlpalen bereikt worden in de ontwikkeling van de site.  Het enige dat ik graag terug zou willen zien op de site is een meer internationaal karakter met leden van over de hele wereld, zoals met FaceBook of MySpace. Dit zou dan nog weer een X-tra dimensie toevoegen aan de Hyves ervaring zoals die nu is… Tuurlijk kan het wel eens wat sneller allemaal, maar met een dergelijke explosieve groei is dit niet meer dan normaal en doet Hyves er alles aan om de knalharde groei dmv investeringen in het serverpark bij te benen. Wel denk ik dat Hyves zal moeten blijven innoveren, zowel in techniek als in strategie, om de moordende concurrentie met de MySpaces van deze wereld aan te kunnen gaan. Volgens mij is Hyves nu zo genesteld in het Nederlandse social networking landschap, dat het moeilijk zal worden voor een concurrent om hier voet aan de grond te krijgen; wellicht dat MySpace op termijn gewoon Hyves overneemt en integreert in het wereldwijde platform, net als met marktplaats en E-Bay een paar jaar terug. In ieder geval blijf ik zeer geboeid door de ontwikkelingen die deze Nederlandse social networking "giant" meemaakt en welke kant het opgaat met dit fenomeen op het WWW

Mark Jansen

In aanvulling op andere reacties: als je regelmatig je menu-indeling blijft veranderen (en beter wordt het er zeker niet van vaak), als je zorgt dat kliks op sommige pagina's gewoon niets doen in Firefox en als je het systeem zo traag maakt dat mensen vaker klikken…. tja, dan krijg je inderdaad meer pageviews per bezoeker. Begrijp me niet verkeerd: het concept vind ik wel aardig.

Mvt

Hyves is een groot succes, maar alleen dankzij het feit dat mensen er nu eenmaal hun netwerk hebben gecreeerd en niet meer zo snel de overstap zullen maken naar een ander netwerk. Het draait bij de meeste mensen toch vooral om het aantal vrienden wat je achter je naam hebt staan. Als je de site afzet tegen de international concurrentie is het toch wel droevig gesteld. Zeer traag, kinderlijk ontwerp en slechte functionaliteit. Ik begrijp niet waarom Hyves niet overstapt op een ontwerp als Facebook. Razendsnel, overzichtelijk en veel innovatieve functies.

Mart

-Traag, kinderlijk ontwerp en slechte functionaliteit- Ik sluit me daar bij aan. Vind het ook onoverzichtelijk allemaal. Ik wordt er op 1 of ander manier bloednerneus van. Het is leuk om er een keer rond te struinen en bekenden tegen te komen, maar die lol is er vrij snel van af.

Michiel

En nieuwe sites die goed inspelen op het snel 'wat doe ik fenomeen' zoals http://Numpa.nl spelen hier wel goed op in. Hyves kan maar beter snel verkopen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond