Deel dit artikel
-

SBS zet vol in op mobiel

SBS zet als eerste Nederlandse televisiebedrijf flink in op mobiel. De redacties van onder meer Hart van Nederland, Shownieuws en So You Wannabe A Popstar gaan aparte items maken voor het mobiele internet. Volgende week gaat de eerste officiële versie van de mobiele portal van SBS online.

Deze week is een testversie van de mobiele portal gelanceerd. "Het is de bedoeling om de portal de komende maand flink te gaan vullen," vertelt Rik Rensen, directeur Crossmedia bij SBS.

Om te kijken wat het effect is van aankondigingen in televisieprogramma's, is de mobiele portal maandag zowel in Hart van Nederland, Shownieuws en Piets Weerbericht onder de aandacht van de kijkers gebracht. Rensen: "De kunst is dat een presentator van een programma niet alleen doorverwijst naar de portal, maar ook vertelt wát er op de mobiele site te zien is." Hart van Nederland trekt dagelijks zo'n miljoen kijkers.

Onder SBS vallen onder meer de merken SBS6, Veronica, Net5, Caz en Veronica Magazine. Al deze merken zijn vertegenwoordigd op de mobiele portal. Het bedrijf Icemobile is verantwoordelijk voor de technische en conceptuele realisatie van de portal. De portal wordt ook deels gevuld met door Icemobile geproduceerde content. Het bedrijf is, vertelt directeur Ralph Cohen, deels ‘met eigen risico' in het project gestapt.

SBS wil verdienen aan inkomsten uit advertenties en door content tegen betaling aan te bieden. Voor anderhalf euro hebben gebruikers straks een maandabonnement. Voor dat bedrag kan een abonnee kijken naar het grootste deel van de content op de portal. Niet-abonnees hebben toegang tot een veel beperkter deel van de content. Daarnaast zijn er nog items, bijvoorbeeld ringtones, waar ook abonnees een bedrag voor moeten neerleggen.

"We zitten nu in een testfase," legt Rensen uit. "We willen van deze ervaringen leren en kijken hoeveel mensen de mobiele portal bezoeken. Het is ook heel belangrijk om te zien of we adverteerders enthousiast kunnen maken voor mobiel."

Aparte items voor mobiel
Items die voor televisie of het vaste internet zijn gemaakt, worden niet rechtstreeks doorgeplaatst naar de mobiele site. Rensen schat in dat slechts een klein deel van de mobiele content, zo'n tien procent, een kopie is van content die gemaakt is voor tv of het vaste internet. Veruit het grootste deel van het materiaal moet dus speciaal voor mobiel worden ‘geproduceerd'.

Als voorbeeld van originele content voor mobiel, noemt Rensen Piets Weerbericht. Piet Paulusma gaat aparte items maken voor het mobieltje, naast het programma dat hij voor de televisie-uitzending maakt.

De redactie van Hart van Nederland maakt aparte items voor mobiel. Elke dag verschijnen er meerdere berichten. Een volgende stap is om ook gebruikers een rol te geven. Zij kunnen straks (video-)items insturen.

De komende weken wordt de portal gevuld. Volgende week zullen video's van de audities voor So Youwannabe A Popstar beschikbaar zijn. Ook komt er volgende week een Veronica-onderdeel op de site. Op de portal staan nu al games, en ook de liefhebber van porno heeft een ‘eigen hoekje'. Rensen benadrukt dat porno een relatief onbelangrijk onderdeel is van de portal.

Items niet langer dan anderhalf minuut
Medewerkers van SBS hebben een cursus gevolgd om vaardigheden op te doen met mobiel internet. Rensen: "Makers van een tv-item moeten er bijvoorbeeld rekening mee houden dat videonieuws voor een mobieltje niet veel langer dan anderhalf minuut mag duren. Het moeten korte en snappy items zijn, die weer als aanjager dienen voor een televisieprogramma."

Ook producenten die concepten aanleveren, moeten rekening houden met mobiel, zegt Rensen. "Een producent moet zich afvragen: welk deel zet ik op het vaste internet, welk deel is bedoeld voor televisie en wat doe ik met mobiel internet? Op zo'n moment ben je echt crossmediaal bezig."

Deel dit bericht

7 Reacties

Rick Pijpers

Beste Rik, Jullie hebben dit klaarblijkelijk grondig voorbereid. Vooral het opleiden van programmamakers duidt hierop. Een mobiel audiovisueel aanbod is een strategische slimme zet in het huidige veranderende medialandschap. Mijnsinziens een goede visie die ook tactisch goed is voorbereid. Met voldoende geduld zou dit best eens zr kansrijk kunnen worden! Ik ben benieuwd naar het antwoord van de collega's…. Grt Rick Pijpers mobiel.tv

John

Goed om te zien dat een omroep zich naar mobiel begeeft. Wel opmerkelijk dat men mobiel gaat uitpakken terwijl op de internetsite nog heel veel verbetering mogelijk is. Je zou zeggen dat daar nu meer bereik te halen is dan op mobiel.

Joop

Alle ontwikkelingen wijzen erop dat content via mobiel wel eens een hele belangrijke plaats gaat innemen in de maatschappij. Een mobiel heb je tenslotte altijd bij je en daarmee dus ook toegang tot internet.Een hele slimme zet van SBS. Ik denk ook dat ze al verder zijn dan dat ze nu naar buiten brengen

Fons

Echt een SUPER initiatief van SBS. Hoe zet ik het aan op mijn mobiel?

rik rensen

Het zal de komende tijd een kwestie van veel leren worden wat wel en niet kan op het mobiele platform. Veel ervaring heeft deze dienst immers nog niet met audio-visuele content. In de loop van april/mei zal ook de vaste internetsite van Hart van Nederland online gaan. Vannaf dat moment zal het pingpongen worden tussen het tv-programma, de vaste-en de mobiele site, waarop user made content ook een belangrijke rol zal gaan spelen. Wordt vervolgt….

bas

Denk dat felicitaties aan IceMobile ook wel op zijn plaats zijn: eindelijk een belangrijjke doorbraak voor Mobiel in de Lage Landen! Well done Ralph. Toch leuk om op je thuismarkt ook succes te hebben 😉

Albert

Oeps mannen deze polonaise start even te vroeg naar mijn mening. Iemand zich gerealiseerd wat de kosten zijn behoudens de 1.50 per maand? Beetje dynamische content en de afrekening voor gebruikte mbtjes op tot wellicht zelfs tientallen euro's per maand.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond