Deel dit artikel
-

Trage start investeringsfonds Ilse

Anderhalf jaar nadat Ilse Media het investeringfonds Dutch Creative Industry Fund (DCIF) in het leven riep, zijn de eerste twee investeringen rond. Het gaat om investeringen van tussen de 20 en 40 duizend euro. In april maakt het fonds de namen bekend van de partijen waarin het investeert.

Het DCIF heeft een half miljoen euro te vergeven sinds oktober vorig jaar uitgeversmaatschappij De Telegraaf en IDG Nederland als partners tot het fonds toetraden. Ilse Media en De Telegraaf dragen elk 200 duizend euro bij aan het fonds, IDG een ton. Het DCIF investeert bedragen van tussen de 20 en 40 duizend euro in startende digitale creatieve bedrijven.

Bij de bekendmaking van de nieuwe partners vorig jaar op een persbijeenkomst tijdens de Cross Media Week, kondigde het investeringsfonds ook al een eerste investering aan. Het DCIF zou 50 duizend euro investeren in eenmansbedrijf FaceCulture, een bedrijf dat video's produceert en exploiteert. Die investering heeft, naar nu blijkt, nooit plaatsgevonden.

Martin Kuiper van FaceCulture: "De aankondiging vond te vroeg plaats. Ik had toen nog geen handtekening gezet." Kuiper noemt als reden voor het afketsen van de investering, dat het DCIF ‘geen harde afspraken wilde maken over aanvullende diensten.' "Ik had interesse in het DCIF omdat de partijen achter het fonds me ook wilden helpen met aanvullende diensten. Het bedrag van 50 duizend euro was niet zo belangrijk voor me." De uitgevers achter het DCIF zouden FaceCulture ondersteuning bieden op het gebied van techniek en marketing. Kuiper: "Ze konden echter geen toezeggingen doen."

"Achteraf hebben we die investering toen te snel aangekondigd," zegt Guido van Nispen, fondsmanager bij het DCIF. "FaceCulture en wij hadden verschillende ideeën."

120 plannen
Een investeringscomité met vertegenwoordigers van de Telegraaf, IDG en Ilse Media beoordeelt bedrijfsplannen. Maar pas nadat Van Nispen een eerste ‘schifting' heeft gemaakt. "Een kandidaat presenteert zich in een sessie aan het comité. Daarna vindt een beslissing plaats of er verdere gesprekken plaatsvinden."

Vorig jaar kreeg Van Nispen zo'n 120 plannen onder ogen, variërend van een nog nauwelijks uitgewerkt idee tot een compleet bedrijfsplan. Met zo'n 20 partijen is het fonds nu ‘serieus bezig', aldus Van Nispen. Dat betekent dat gesprekken plaatsvinden, waarin gekeken wordt op welke manier een investering kan worden vormgegeven.

Van Nispen wil nog geen namen noemen van de partijen waarin het nu investeert. "Eind april komen we met een persbericht." Hij wil kwijt dat het gaat om bedrijven die bezig zijn met ‘consumenten gedreven software op internet.'

Dat de eerste investeringen nu pas rond zijn, heeft volgens Van Nispen te maken met het tegenvallende aanbod van interessante Nederlandse initiatieven. Daarnaast kost het volgens hem behoorlijk veel tijd voordat uiteindelijk een handtekening is gezet. "Wij investeren in startende ondernemers. Alleen al het opzetten van een B.V. kost de nodige tijd."

Jonge bedrijven
Waar het DCIF zich met name richt op ondernemers die nog in een opstartfase bevinden, richt het crossmedia investeringsfonds van Joop van den Ende en Hubert Deitmers zich meer op jonge bedrijven die al een concept hebben neergezet. Het Crossmedia Fund Van den Ende & Deitmers heeft in totaal 100 miljoen euro te vergeven. De laatste weken kondigde het fonds een reeks van investeringen in crossmedia initiatieven aan.

Hubert Deitmers zei vorige week tegen Emerce: ‘Jonge bedrijven konden afgelopen jaren moeilijk terecht voor relatief kleine investeringen bij durfkapitalisten. Dat begint nu te veranderen." Van den Ende & Deitmers hanteert volgens Deitmers geen minimum- en maxiumbedrag aan te investeren vermogen in hun partcipaties.

Deel dit bericht

3 Reacties

Kees van Dalen

Kleine hint: Wakoopa.com. Toevallig precies dat onderwerp waar Van Nispen het over heeft.

Oof4b

Een half miljoen om te investeren … en dan na een jaar komen vertellen dat je nog geen 10 procent hebt weggezet. Nee dat zijn dik belegde boterhammen die ze daar eten.

Kees van Dalen

Ik denk dat de markt heel moeilijk is in Nederland, vandaar het lage tempo. Aan kwaliteit en aantal van plannen kan Van Nispen weinig doen. Maar: voor de fondsbeheerder is het vaak gunstig als er niet snel geinvesteerd wordt, omdat hij/zij meestal een percentage krijgt van het "funds under management". In ieder geval zal het rendement relatief zwaar gedrukt worden door de kosten van het fonds(-management).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond