Deel dit artikel
-

Microsoft overweegt bod van 2 miljard op DoubleClick

Microsoft is een van de partijen die overweegt een overnamebod uit te brengen op advertentiebedrijf DoubleClick, een van de grootste partijen op webadvertentiegebied. DoubleClick en Google staan op het punt de confrontatie met elkaar aan te gaan met vergelijkbare adverentietechnologieen.

Twee miljard dollar moet DoubleClick opbrengen als eigenaar Hellman & Friedman, een investeringsbedrijf, beslist om zijn aandelen aan Microsoft te verkopen. Volgens een bericht in de Wall Street Journal behoort Microsoft tot de bedrijven die duidelijk belangstelling tonen voor de overname van het advertentiebedrijf.

Wie de andere gegadigden zijn, meldt de Amerikaanse zakenkrant niet. Ook staat nog niet vast of DoubleClick zijn aandelen in handen brengt van een ander bedrijf of dat het bedrijf weer een beursnotering krijgt.

DoubleClick, dat beeldadvertenties uitserveert op sites van online uitgevers en de verrichtingen rapporteert aan de adverteerders, zou over 2006 een omzet hebben gerealiseerd van 150 miljoen dollar.

De overname van DoubleClick zou Microsofts tweede acquisitie zijn op het gebied van advertenteren in een digitale omgeving. In mei 2006 kocht de softwareproducent het New Yorkse bedrijf Massive Inc. Massive is een exploitant van advertentieruimte in on line games die van onder meer spelconsoles worden gespeeld. Xbox-eigenaren die, bijvoorbeeld, een racespel via internet met derden spelen krijgen live advertenties te zijn uit Massives netwerk. Bijvoorbeeld voor autobanden of versnaperingen.

Microsoft lanceerde in het voorjaar van 2006 onder de naam AdCenter een advertentiesysteem dat hand in hand moet gaan met zijn zoekmachine Live Search. AdCenter moet de tegenhanger worden van Googles AdWords-programma, maar ligt net als Yahoo's Panama-systeem mijlenver achter in termen van bereik en financiele prestaties. Volgens ZDnet is DoubleClick alleen om die reden al 2 miljard dollar waard voor Microsoft.

De Wall Street Journal meldt bovendien dat Google achter de schermen zou werken aan een adverentienetwerk dat direct zou concurreren met DoubleClicks technologie. DoubleClick op zijn beurt, echter, bracht gisteren een nieuwe dienst op de markt onder de naam DART Search. Daarmee kunnen adverteerders en mediabureaus niet enkel hun campagnes via DoubleClicks netwerk beheren, maar ook de tekstadvertenties bij zoekmachines als Google, MSN en Yahoo.

Eerder deze maand nam DoubleClick nog het Engelse bedrijf TangoZebra over. TangoZebra is gespecialiseerd in het uitserveren van multimediale advertenties op breedbandkanalen als mobiele telefoon, podcasts en digitale video.

In Nederland werd in 2006 voor, naar schatting, 250 miljoen euro uitgegeven aan internetreclame.

Bron foto: chixski, overgenomen volgens Creative Commons-licentie

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond