Deel dit artikel
-

Mediabestedingen internet naderen radio-uitgaven

In 2008 geven adverteerders netto meer uit aan commerciële uitingen op internet dan aan radio. Bedrijven beginnen adverteren op internet steeds serieuzer te nemen, merkt ZenithOptimedia. Het mediabureau ziet de vraag naar zoekmachinemarketing en digitale video toenemen.

Volgens gecalculeerde verwachtingen van ZenithOptimedia geven adverteerders volgend jaar 288 miljoen euro uit aan reclame op internet. In datzelfde jaar gaat 282 miljoen euro mediabestedingen richting radio. "Adverteerders beginnen internet steeds meer te zien als 'gewoon medium', zegt Mick Santifort. "We krijgen ook steeds meer adviesaanvragen specifiek daarover."

De toename aan internetuitgaven vertoont een stabiele groeilijn. In 2006 werd er 164 miljoen besteed aan internet, in 2007 zou dat 222 miljoen zijn en het jaar daarna 288 miljoen. Voor 2009 verwacht ZenithOptiMedia dat dat bedrag op 354 miljoen euro uitkomt. Omgerekend is dat een groei van iets meer dan 60 miljoen euro per jaar in dit segment. Voor radio liggen de bestedingen vrij stabiel rond de 280 miljoen per jaar, nagenoeg zonder groei.

Het meeste geld gaat nog steeds naar reclame in kranten, televisie en tijdschriften. In het jaar 2007 wordt, volgens calculaties van het mediabureau, 5 procent van de totale mediauitgaven op internet besteed.

Santifort: "We meten nu ook uitgaven aan zoekmachinemarketing. Onze klanten geven daar gemiddeld zo'n 20 procent van hun internetbetedingen aan uit. Ik verwacht dat dat jaarlijks met zo'n 10 procent toe zal nemen."

Het CPM-model, afrekenen naar 1.000 vertoonde advertenties, is nog steeds het gangbaarste afrekenmodel volgens het mediabureau.

Santifort verklaart de toenemende mediabestedingen uit het feit dat de economie in een opwaartse lijn zit.

Bron foto: heymynameispaul, overgenomen volgens Creative Commons-licentie

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond