Deel dit artikel
-

‘E-ticketing nog niet ingeburgerd’

Consumenten moeten veelal nog wennen aan het idee, dat ze vóór een evenement via internet al elektronische tickets kunnen kopen. Door een gunstige uitspraak, echter, van de NMa en een kapitaalinjectie van Van den Ende & Deitmers verwacht Paylogic dit jaar een paar honderd procent groei in het gebruik van zijn e-ticketingdiensten.

Slapen voor het Postkantoor om kaartjes te kopen voor een concert of telefonische reserveringen bij een pretpark kunnen over een paar jaar verleden tijd zijn. Zoals de luchtvaartindustrie e-ticketing omarmt, zien ook steeds meer organisatoren van evementen in dat de voorverkoop van elektronische toegangskaartjes aanzienlijke besparingen op kunnen leveren. Niet enkel in druk- en distributiekosten, maar ook in de tijd die klanten moeten wachten bij reserveringen en toegang tot de gelegenheden.

Het van oorsprong Groningse Paylogic, onderdeel van Accepté, werkt sinds de oprichting in 2005 aan de doorontwikkeling van eigen technologie. "Daarmee kunnen consumenten in de voorverkoop toegangskaartjes kopen. Ze kunnen de tickets thuis direct uitprinten. Op het papier staat een barcode. Bij de ingang van het evenement houd je de barcode voor en leesapparaat en je bent binnen. Geen wachtrijen", aldus Accepté-oprichter Rutger van Zuidam.

"Afgelopen jaar hebben we fors geïnvesteerd in onze eigen technologie, in de vernieuwing daarvan en de schaalbaarheid." Paylogic bedient een breed scala klanten, onder wie Bright Live, The Next Web, HPR/Sanoma en verscheidene circussen, dansfeesten en poppodia. Toch is e-ticketing volgens Van Zuidam nog geen gemeengoed. "Er is nog veel gewenning nodig. Technisch is er niets moeilijks aan, maar dit type diensten is nog betrekkelijk onbekend bij de consument."

Open markt

De e-ticketingmarkt is in belangrijke mate in handen van drie grote marktpartijen Mojo, Ticket Service en TicketBox. Vorig jaar juli rondde mededingingsautoriteit NMa een onderzoek af naar deze sector. Daaruit vloeide voort dat aanwezige exclusiviteitsclausules uit contracten werden verwijderd en dat toetreding tot de markt voor nieuwe marktpartijen eenvoudiger werd.

"Dat heeft effect gehad", aldus Van Zuidam. Direct bewijs voor die stelling heeft hij niet, maar het gebruik van zijn diensten neemt toe. In 2006 bemiddelde het bedrijf in de voorverkoop van enkele tienduizenden e-tickets. "Voor dit jaar verwachten we over de 500.000 te gaan."

Vorige week werd bekend dat het investeringsfonds van Joop van den Ende en Hubert Deitmers een belang van 41 procent neemt in Accepté. Hoeveel de investeerders betaalden voor het forse mindersheidsbelang maken betrokkenen niet bekend. Over omzetcijfers doet Zuidam geen uitspraken. Het bedrijf is volgens hem nog niet winstgevend.

Het bedrijf wil de kapitaalinjectie gebruiken om zijn technologie verder door te ontwikkelen. "Eigenlijk investeren we over de hele linie van het bedrijf." Daar vallen ook de eigen barcodelezers en bijbehorende software bij, voor lokatie-eigenaren.

Communities context bieden

Behalve e-ticketing met Paylogic bevat het bedrijf Accepté ook een webontwikkelaar en een tak die zich specifiek richt op de bouw van online gemeenschappen. Onlangs lanceerde het bedrijf de site Studentstyle.nl voor Slam.fm.

Volgens Van Zuidam is het idee achter dit type dienstverlening dat gebruikers zelf bepalen wat de inhoud van het magazine-onderdeel van de website wordt, 'user generated context'. "Dit doen we ook voor instellingen, zoals kennisplatformen, digitale leeromgevingen, de Gasunie en congressen." Fortis lanceerde in februari 2007 vanuit diezelfde gedachte de profielensite Join2grow.biz, een site die nu 1.380 gebruikers kent. Dat is 1.200 meer dan de bank op dit moment verwachtte te hebben.

Bron foto: MrScramble, overgenomen volgens Creative Commons-licentie.

Deel dit bericht

6 Reacties

Remy

Gek he, als de service kosten bij een E-ticket net zo hoog zijn als bij een gewoon ticket dat met de post wordt verstuurd. Aangezien die service kosten vaak asociaal veel zijn laat ik de tickets lekker thuis bezorgen om ze toch wat extra kosten te laten maken.  Anders betaal ik servicekosten & eigen print kosten. Dat slaat natuurlijk ook nergens op. Als het me de servicekosten zou schelen had ik de laatste paar evenementen alleen E-tickets afgenomen. Ondanks dat is het natuurlijk harstikke handig, maar zou het relatief veel goedkoper moeten worden gemaakt.

Gilles

Tijdens consumentenbeurzen maakt VNU al jaren gebruik van het systeem van Summit voor E-ticketin en die verkopen per jaar al reeds enkele honderdduizenden E-tickets dus zoveel nieuws is dit ook weer niet..

johan Bergers

@Giles; je reactie is ongegrond. Kun jij aantonen dat Summit honderdduizenden kaarten verkoopt? Dat zou de markt groter maken in NL en BE dan het momenteel is. Verder even gezocht; Summit realiseert e-ticketing voor onder meer alle consumentenbeurzen van VNU in de Jaarbeurs, waaronder de Vakantiebeurs, Kreadoe, De Motorbeurs. Hiswa heeft voor Summit gekozen. Ook in Belgie kiezen steeds meer opdrachtgevers, waaronder Batibouw in Brussel, voor e-ticketing samen met Summit.  Het aandeel van "e-tickets" in de totale kaartverkoop neemt met 100% per jaar toe. 

Gilles

@Johan; Summit is al jaren een zeer grote speler in de markt van E-ticketing en volgens mij verkochten ze alleen al bij de Vakantiebeurs in 2005 enkele duizenden E-tickets. Wat Summit nooit heeft gedaan is hier ruchtbaarheid aan geven. Ik ken Summit goed en ik denk zij by far de partij zijn die de meeste E-tickets verkoopt. Daar komt zelfs een Ticketmaster op dit moment nog niet eens bij in de buurt.

Karin

Ben het helemaal met Remy eens. Wat is volgens de grote marktpartijen het voordeel van een e-ticket, want ik heb het nog niet kunnen ontdekken. Gezien de grote fraude van tickets de laatste tijd heb je nog steeds graag het liefste een echte ticket in handen.

yigal

E-tickets staan inderdaad niet altijd garant voor lagere service kosten.Bij ticketservice en summit wordt gewoon een bedrag per ticket gevraagd dat vergelijkbaar is met de commisssie op fysieke kaarten.Kortom de kosten besparing gaat naar de organisator.Bij Paylogic is het anders hierbij wordt een laag bedrag per bestelling(meetal rond de 1,25 euro) gevraagd dus hierbij is de bezoeker wel stukken goedkoper uit.Ik denk dat Paylogic daarom ook zo aan het groeien is iets wat bedrijven die het voordeel alleen in hun eigen zak steken niet lukt.Kortom werkt een evenement met paylogic samen bestel ik mijn kaarten via hun want dat bespaard me gewoon een hoop geld!!!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond