Deel dit artikel
-

Platform Detailhandel: ‘Winkelier, open geen webwinkel

De voorzitter van het Platform Detailhandel waarschuwt ondernemers met een fysieke winkel om geen webwinkel te openen. Dat leidt tot procenten omzetverlies, aldus Herman van der Geest. Hij reageert op een onderzoek van het Ruimtelijk Planbureau dat stelt dat bepaalde winkeltypes uit binnensteden verdwijnen als direct gevolg van handel op internet.

Consumenten willen artikelen kunnen zien, voelen en horen. Ondernemers met een bakstenen winkel die ook een webwinkel openen, missen daardoor direct omzet uit impulsaankopen. Dat zei Van der Geest gisterenmiddag op radiozender BNR.

De tactiele ervaring, iets aan kunnen raken, heeft een aankoopbevorderend effect dat in een webwinkel niet te evenaren is. De voorzitter van het Platform Detailhandel raadt MKB'ers daarom aan om naast een fysieke winkelpui geen tweede, digitale, pui te openen.

Bovendien constateert Van der Geest dat verscheidene groothandels zich ook op de detailmarkt begeven door direct via internet aan de eindconsument te verkopen. Normaalgesproken handelt dit soort bedrijven vanuit bedrijvenparken louter richting de detailhandel. De voorzitter omschrijft deze praktijken als 'concurrentievervalsing' en zegt ze nauwlettend te volgen. Of het ondernemersplatform concrete acties tegen bepaalde groothandels wil ondernemen, is niet bekend.

De voorzitter reageerde gisteren bij BNR (luister, tussen 12:09 en 12:15 uur) op een onderzoek van kennisinstituut Ruimtelijk Planbureau. Daarin staat dat door de groeiende populariteit van webwinkels bepaalde typen ondernemingen uit de Nederlandse centrale winkelstraten zullen verdwijnen.

Het rapport stelt: "Van alle winkelgebieden in Nederland zijn het vooral de binnensteden waar de gevolgen van e-shoppen het grootst zijn. Daar neemt zowel het aantal winkelbezoeken als het aantal gedane aankopen af. Zo zou in 2006 42 procent van alle aankopen die via het internet zijn aangeschaft, zonder de mogelijkheid tot e-shoppen in de binnenstad zijn gedaan. Deze afname heeft er vooral mee te maken dat zich juist in de binnensteden de meeste winkels bevinden met e-commercegevoelige producten, zoals witgoed en bruingoed, boekhandels, reisbureaus en cd-zaken."

Volgens het instituut krijgen vooral reisbureaus, bruingoed- en witgoedzaken, cd-winkels en boekhandels het moeilijk. Van der Geest zegt dat absoluut niet te zien gebeuren. Internetwinkelen staat volgens hem nog in de kinderschoenen, dus durft over de langere termijn geen uitspraken te doen.

Uit onderzoek van Blauw Research, in opdracht van branchevereniging Thuiswinkel.org, bleek in maart 2007 dat Nederlandse webwinkels in 2006 voor 2,8 miljard euro omzetten. Meer dan 40 procent daarvan werd uitgegeven aan de aankoop van vakanties en reizen. Gemiddeld gaven consumenten over het hele jaar 441 uit bij een internetwinkel, een bedrag dat al jaren gestaag toeneemt.

Deel dit bericht

25 Reacties

Wiebe Zijlstra

Wat is dit nu voor een onzin. De concurrentie opent wel webwinkel en dacht u omdat u dit niet doet, de consument wel naar uw fysieke wereld komt? De klant centraal en tegemoet komen aan zijn behoeften. Dat lijkt me de weg. De klant opzadelen met het ongemak dat hij eerst een parkeerplekje moet zoeken en vervolgens 10 winkels moet aflopen omdat dan de kans op een impulsaankoop groter wordt, lijkt me bijzonder klantonvriendelijk. Of is het nog niet tot de detaillisten doorgedrongen, dat je ook op internet virtuele winkelcentra hebt?

Jan de Rooij

Vanwege succes herhaald: De LP speler, de bandrecorder, oud neerlandsch… wat is dit voor een jaren '50 kul.

MIetje

Welke belangen behartigd deze meneer? De belangen van die individuele leden… of de belangen van zijn eigen cluppie? Waarschijnlijk wilt hij de branche beschermen. Het klinkt als een boycot tegen e-commerce…. een boycot tegen vooruitgang en doorzichtigheid van de markt. En ik snap het wel want de branches zijn gebaat bij een ondoorzichtige markt met hogere marges om die fancy winkelpanden te kunnen betalen. Feit blijft natuurlijk dat de consument wel doorheeft waar het verschil te halen valt en dat stop je niet door niet in e-commerce te gaan. Je kunt het wellicht nog 5 jaar vertragen…val jijzelf als winkelier wel buiten de boot.

Dirk Buursma

Ik sluit mij volledig bij de heer Zijlstra aan. De klant is nog immer koning. Hij of zij bepaald zelf waar de aankoop gedaan wordt. En is het niet bij winkel A dan wel bij winkel B. Het is om het even of het een fysieke winkel betreft of een webwinkel. De klant bepaald nog steeds zelf of er voldoende informatie voorhanden is om een aankoop te doen. Naar mij idee is het een prima strategie om naast de offline sales online sales te doen. Je versterkt er als verkopende partij je positie mee. Je bent ineens wereldwijd zichtbaar en 24*7 open. Dat lukt de fysieke winkel praktisch gezien niet. Zowel leveranciers als verkopers/detaillisten (aan oa consumenten) kunnen veel profijt hebben van e-commerce toepassingen.

P Terpstra

Ach, in de jaren '60 waren er ongetwijfeld mensen zoals Herman van der Geest die kruideniers waarschuwden om geen supermarkt te beginnen, omdat mensen nou eenmaal persoonlijk contact willen. Het is alleen een kwalijke zaak dat het juist de voorzitter van het Platform Detailhandel is die uitspraken als deze doet. Het is je ogen sluiten voor de toekomst (en gedeeltelijk al het heden) en detailisten worden op het verkeerde spoor gezet.

marjan

Wat een onzin. Je moet je webwinkel gebruiken als etalage. En wanneer je je site goed inricht is daar genoeg ruimte voor impulsaankopen. En andersom geldt het zelfde: als ik weet dat een winkel een goede webwinkel heeft en ik ben in de buurt, loop ik altijd wel even naar binnen.

Maurice

Het is idd de grootste onzin. Gelukkig zijn winkeliers genoeg ondernemend en merken zij ook het gemak van Internet. Daarnaast is er altijd de mogelijkheid om de online winkel te starten onder een andere naam, of je product assortiment te vergroten via internet, zodat je met groot gemak schaalvergroting kunt handhaven.Je zult merken dat je via internet vele malen flexibeler bent dan via de "bakstenen" winkel.

Wouter Theijsmeijer

Het is jammer dat dhr. Van der Geest alleen kijkt naar de negatieve gevolgen van het Internet en niet naar de successen. Zeker omdat hij zijn achterban adviseert om geen website te starten. Hierdoor ontstaat het risico dat winkeliers de ogen sluiten voor een ontwikkeling die toch niet meer te stoppen is. Hij zou beter om advies kunnen vragen en advies kunnen geven, over hoe zijn achterban er voor kan zorgen dat beide verkoopkanalen elkaar versterken. Hier zijn namelijk al meer dan genoeg mogelijkheden voor. Wanneer meneer Van der Geest zijn achterban een advies wil geven wat past bij deze tijd en perspectief heeft voor de toekomst, dan geef ik hem graag wat tips.

Ren

Wat een giller! Ik denk dat de leeglopende binnensteden maar eens met een offensief moeten gaan komen om het in de winkels goedkoper en makkelijker te maken. Waarom bestaat albert.nl nog? Waarom heeft Kijkshop.nl zo'n goede website? Waarom is modern.nl een webwinkel geworden? Wat doet expert.nl voor zijn franchisers? Waarom gaat Blokker met BArt Smit zo goed op Internet? Opheffen die branche-organisatie en allen hop naar thuiswinkel.org!

Bram Koster

Dus winkeliers mogen geen webshops openen en groothandels ook niet. Volgens mij ontstaat er dan een zwart gat dat nieuwe toetreders aantrekt. En hoe goed is dat precies voor de sector die u vertegenwoordigt, mijnheer Van der Geest?

Alex Timmers

De opmerkingen van de heer van der Geest worden wel degelijk breed gedeeld door de retail / detailhandel. Over het algemeen wordt internet als een bedreiging ervaren, terwijl het juist als extra verkoopkanaal moet worden beschouwd. De gedachte dat mensen het product willen bekijken en voelen klopt wel degelijk, alleen wordt dat aan het begin van de koopcyclus gedaan. Nadat iemand bepaald heeft welk product hij/zij wil kopen wordt er op internet gekeken naar de beste (prijs) voorwaarden. Laat internet nu net 24/7 open zijn en de fysieke winkels niet. Daarmee is direct het belangrijkste argument internet zeker te gebruiken gegeven. Het wordt juist tijd dat de detailhandel internet serieus gaat nemen en niet bang is dat de mensen de winkel uitvluchten (het laatste gebeurt namelijk toch wel) Alex Timmerswww.onlinepresence.nl

H

Er is natuurlijk een verschil tussen een presentatie van je winkel, producten en diensten op de website en het daadwerkelijk inzetten van je website als sales channel. Het is wel een extra reclamebord dat voor meer traffic naar je fysieke winkel kan zorgen.

Michael van Helden

Ik ben het met Alex Timmermans eens.Je ziet steeds meer dat bedrijven een webshop aanvullend op hun eigen winkel gebruiken. Wanneer je dat slim doet werkt dat extra verkoopkanaal zeker in je voordeel. Jammer dat deze man zoveel aandacht krijgt met z'n negatieve berichtgeving. Michael van Heldendirectshop.nl

Herman Hessels

Kwam dit blog tegen: http://weblog.thepeoplesvalley.nl/2007/04/deja_vu.html Misschien moet Van der Geest op het aanbod ingaan.

Yuri van Geest

Ik wil bij deze Emerce complimenteren met deze nieuwe vorm van humoristische journalistiek. Ik heb enorm genoten van het stuk, hulde !! Graag meer diepte-interviews met deze vertegenwoordigers πŸ™‚

Martin Bongers

ADHESIE BETUIGING Aan: De voorzitter van het Platform Detailhandel De heer H. van der Geest Geachte heer Van der Geest, Namens ons Platform feliciteer ik u met uw visie.U heeft gelijk: wie wil er tegenwoordig nog webwinkelen? De moderne consument wil immers zijn wasmachine of iPod echt zien en vasthouden. Het zijn toch stuk voor stuk dingen waarvan je niet weet hoe het eruit ziet, of hoe hert werkt, nietwaar? En inderdaad: een webvariant naast een gewone winkel houdt kopers weg ? u zou de consument alleen maar lui maken. Goed gezien.Kortom: wij steunen u. Open vooral geen webshops naast uw bakstenen winkels. Graaf niet uw eigen graf. Laat ons dat doen!  Martin Bongers, Platform Webwinkels

mark

Wat een kletskoek. Een bedrijf of detaillist niet heel snel zich op het www begeeft kan snel inpakken. Immers als je niet op internet staat word je ook niet gevonden.

Rolf

Het verhaal van dhr. van der Geest is nogal dom. Maar de reacties vind ik ook niet getuigen van veel slimheid. Helaas lopen veel internetmarketeers ook met oogkleppen op maar dan de andere kant uit. In geen enkele reactie lees ik iets over kanaalintegratie. Natuurlijk gaan mensen steeds meer kopen via het web, maar ze gaan ook ontdekken dat veel fysieke winkels beter zijn in advies, service, klantbeleving, etc. en dat het ook nog steeds gewoon lekker is om te winkelen voor bepaalde producten. De consument van de toekomst wil de perfecte combinatie van alle kanalen. En daar is ook alle ruimte voor een ouderwetse, vriendelijke, servicegerichte winkelier die misschien wat minder producten verkoopt, maar meer verdient aan service dan toen er nog geen webshops waren. Doe vooral waar je goed in bent. Ook vandaag is er naast de supermarkt nog ruimte voor goede kleinere speciaalzaken. En C&A bouwt ook geen webshop, maar verkoopt lekker via Wehkamp. Dat had de gemiddelde internetmarketeer niet kunnen bedenken :)Rolf Diepeveen, Hayona en Marketingportaal

Jan-Willem Janssen

Herman van der Geest heeft inderdaad wel erg snel uit de heup geschoten, maar ik denk dat hij het ook genuanceerder bedoeld dan uit de reacties is af te leiden. Veel reacties zijn volgens mij afkomstig van personen die hun brood verdienen dankzij internet, en ook nogal primair reageren op de waarschuwing van Herman. Ik denk persoonlijk dat in de branches die genoemd zijn in het onderzoek wel degelijk kannibalisering plaatsvindt door verkoop via internet. En winkeliers die niet meer doen voor hun klanten dan dozen schuiven zullen hier veel last van krijgen. Het is echter niet verstandig om de kop in het zand te steken en niets te doen of zich te verzetten hiertegen. Dat deed de Gruijter in de jaren '50 – '60 ook bij de opkomst van de supermarkten, overigens met exact dezelfde argumenten als Herman van der Geest nu gebruikt (consumenten willen persoonlijk contact, persoonlijke bediening, advies, etc.). En we weten allemaal wat er met de Gruijter is gebeurd. Als winkeliers echter goed gebruik weten te maken van de mogelijkheden van beide kanalen om elkaar te versterken, en de consument een prettige, naadloze winkelbeleving kan bieden over diverse kanalen heen, is er niet aan de hand. Zelfstandige winkeliers zullen hierbij wel geholpen moeten worden, en juist niet door internet adviseurs die – zoals Rolf het mooi zegt – zelff met oogkleppen oplopen. Laten we maar eens beginnen met deze winkeliers te leren wat ze moeten doen met klanten die hen in de winkel vragen waarom ze voor bv. die fiets 400 euro meer moeten betalen dan op het internet.. En laten we accepteren dat voor digitale producten en diensten het internet het primaire kanaal is c.q. wordt. Laten we geen tijd, geld en energie verspillen om het onvermijdelijke tegen te houden en op zoek gaan naar de nieuwe kansen die dit ons biedt. Jan-Willem JanssenAdviseur Retail TechnologieHoofdbedrijfschap Detailhandel

Ruud Vos

De voorzitter van het Platform Detailhandel ??? Mijn goede genade, kan deze man snel een andere baan zoeken.Detailhandel is zelf verantwoordlijk voor hun beleid. Vraag jezelfeerst maar eens af, waarom ketens voorgetrokken worden bij nieuwbouw projecten!  Terug op het onderwerp…Internet bied (kleine) ondernemers juist de kans om meer omzet te generen. Een goed voorbeeld zijn juist 2 zaken in Amsterdam centrum met websites. Parfumerie Marjo http://www.parfumerie.nl Bedspeciaalzaak Bedhabits http://www.bedhabits.nl  De zaken trekken mensen vanuit het hele land de stad in, door hun goede site met exclusieve producten.  Hoeveel omzet levert dat juist extra op?Ik verbaas me nog steeds over dit stuk… maargoed, zo zijn er nog vele! Leve het vrije ondernemerschap! 

Han ter Braak

Ik loop dagelijks met mijn fysieke winkel ( ontstaan uit webwinkel ) tegen leveranciers aan , die met verhaal van gelijke strekking , doodleuk komen vertellen dat ze jou niet willen en kunnen beleveren. Vervolgens leveren ze via 'de achterdeur' aan grote marktpartijen of gaan ze zelf direct.

Rogier

meneer van der geest lijkt een reincarnatie van de minister van informatie van irak; "move along people, nothing to see here!" dat hele internet is allemaal wel leuk voor jonge mensen hoor, maar het blijft een hype natuurlijk. het schijnt ook al af te nemen. tijd dat de christenunie de stekker eruit trekt, want ik heb ook daar laatst een gouden bikini gezien, en weet ik wat nog meer voor vulgariteiten. faxen komt daarentegen helemaal terug, evenals de brief en stencilmachine. paars papier erin met popla in de aanbieding in de actiemaand en moet je eens kijken hoe feestelijk! klant tevreden, winkel tevreden, iedereen blij. en ze leefden nog lang en gelukkig.

Karel

Het is juist vaak wel verstandig om een webwinkel te openen als je een fysieke winkel hebt. Het heeft namelijk veel voordelen: -Afhalen in fysieke winkel is mogelijk; dit wekt vertrouwen bij de online shopper-Je weet al welke producten goed verkopen-Bestaande voorraad Toch moet men wel op de prijsstelling letten. Webwinkels hanteren vaak en lagere prijs omdat zij lagere kosten hebben (geen winkelpand, lage overhead). Toch is het niet zo verstandig om twee verschillende prijzen te gaan hanteren. Een oplossing kan zijn om een webwinkel te beginnen onder een andere naam. www.karelgeenen.nl

Bas

Het kan toch niet waar zijn dat de voorzitter van het Platform Detailhandel constateert dat "webwinkels nog in de kinderschoenen" staan. Tenzij deze quote is gedaan in 2001 natuurlijk… Heeft iemand zijn emailadres, dan kan ik hem even wat cijfers over webwinkels mailen.

www.emerce.nl

Nieuws.. Bang-up πŸ™‚

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond