Deel dit artikel
-

“Vrouw gebruikt mobieltje intensiever”

Vrouwen zijn actievere mobiele bellers dan mannen. Ze bellen vaker met mobiele nummers en versturen meer sms-berichten. Dat concludeert Vodafone op basis van eigen onderzoek onder de Nederlandse abonnees van het belbedrijf. Bij nadere bestudering van het onderzoek lijkt enige scepsis op zijn plaats.

Vodafone had dinsdag een groot aantal dames- en lifestylebladen en enkele internetvakbladen en kranten uitgenodigd voor een persbijeenkomst in de Amsterdamse Rembrandttoren. Het belbedrijf presenteerde resultaten van enkele onderzoeken rondom het thema ‘vrouwen en mobiel bellen'. Het telefoonbedrijf lanceerde vorig jaar de Diva-lijn, een serie speciaal op vrouwen gerichte telefoons (ladyphones) met bijbehorende damescontent.

Staafjes
Vodafone presenteerde onder meer een onderzoek naar het verschil tussen het mannelijke en vrouwelijke gebruik van mobiele telefoons. Het belbedrijf weet van tussen de zestig en zeventig procent van haar abonnees het geslacht.

Aan de aanwezig pers vertelde Vodafone dat vrouwen hun telefoon vaker gebruiken dan mannen om mobiel te bellen of te sms'en. Ook het versturen van een foto via een mobieltje is populairder onder de vrouwelijke Vodafone abonnees dan onder de mannelijke, aldus de analyse. Het belbedrijf stelt dat mannen echter vaker hun telefoon gebruiken voor mobiel internetten.

De gegevens die Vodafone presenteerde, waren enigszins ‘mager', bleek na afloop bij navraag. Want wat betekenden de op de sheets getoonde staafjes nu precies? Achter in de zaal waren ze moeilijk te zien en de dame die de bijbehorende uitleg gaf, ging tijdens de presentatie niet dieper in op de precieze betekenis van de staafjes, behalve dan dat ze het verschil tussen het mannelijke en vrouwelijke bel- of sms-gedrag aangaven.

Uit een nadere uitleg van productmanager Ruth Prins blijkt dat de staafjes het verschil in het maandelijkse ‘unieke gebruik' per mobiele dienst weergeven. Anders gezegd: het verschil tussen het aantal mannelijke en het aantal vrouwelijke gebruikers dat minimaal één keer per maand van een mobiele dienst gebruik maakt. Het totaal aantal belminuten of verstuurde sms'jes heeft het bedrijf niet in kaart gebracht.

Welke conclusie kan op basis van deze analyse wél getrokken worden? De gegevens vertellen dat een groter percentage vrouwen dan mannen de mobiele telefoon maandelijks minimaal één keer gebruikt om naar een ander mobiel nummer te bellen. Het verschil is enkele procenten, aldus Prins. Bij het gebruik van sms ligt dan verschil tussen de vijf en tien procent. Dat betekent dat een groter percentage mannen dan vrouwen het mobieltje nóóit gebruikt om mee te bellen naar een ander mobieltje of om mee te sms'en. Bij de presentatie waren alleen de verschilpercentage beschikbaar, niet de totaalpercentages per geslacht.

Nooit bellen met een mobieltje
Is het niet opmerkelijk dat sommige mannen (en ook vrouwen) hun mobiele telefoon nooit gebruiken om naar een mobiel nummer te bellen? Ruth Prins van Vodafone vindt van niet. "Er zijn best veel mensen die hun toestel ongebruikt in hun auto hebben liggen." Zou het ook kunnen dat het verschil wordt veroorzaakt doordat mannen vaker dan vrouwen een tweede toestel hebben dat ze nauwelijks gebruiken?

Prins geeft toe dat het verschil in ‘uniek maandelijks gebruik' niet zo heel veel zegt. Gegevens over het totale verschil in mannelijke en vrouwelijke belminuten heeft het bedrijf echter niet.

Waar Vodafone geen totaalgegevens heeft over belgedrag, beschikt het bedrijf wel over kleinschaliger onderzoeksgegevens. Althans, dat bleek uit uitspraken die Prins tijdens haar presentatie deed. Vrouwen bellen, zo zou blijken uit de gegevens, naar meer verschillende nummers dan mannen. Dat komt omdat vrouwen over het algemeen een grotere ‘calling circle' hebben. Een ander gegeven dat Prins deelde met het publiek was dat vrouwen veel langer bellen dan mannen en dat ze meer inkomende dan uitgaande gesprekken hebben. Ook zouden vrouwen hun voicemail vaker aan hebben staan.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond