Deel dit artikel
-

Rabobank zet stap in virtuele wereld voor jongeren

De Rabobank is voortaan aanwezig in Whyrobbierocks. Dat is een tweedimensionale online omgeving waar jongeren tussen de 15 en 24 met elkaar communiceren via avatars. In Whyrobbierocks wil de Rabobank ervaring opdoen met bankdiensten in een virtuele wereld.

"We kijken als bank naar de mogelijkheden van virtuele werelden. Second Life spreekt ons minder aan dan een omgeving als Whyrobbierocks," zegt Harrie Vollaard, innovatiemanager bij de Rabobank.

De bank ‘houdt Second Life in de gaten', maar heeft geen plannen om, zoals de ABN Amro bank, een filiaal in die veelbesproken virtuele wereld op te starten. Daarvoor is het aantal actieve gebruikers te laag, aldus Vollaard. "Wij zoeken liever een plek op waar een doelgroep komt die voor ons direct interessant is. Zo'n groep komt op Whyrobbierocks af." De Rabobank heeft wel ooit, voor een interne conferentie, een eiland in Second Life gekocht.

Whyrobbierocks is zo'n twee jaar geleden gelanceerd. Het bedrijf achter de virtuele wereld, Robbie Networks, is gevestigd in Utrecht. Tot nu toe zijn zo'n 130.000 avatars aangemaakt, zegt Maaike van Wegen van Robbie Networks. De site van Whyrobbierocks trekt dagelijks zo'n 2500 unieke bezoekers, waarvan de meesten uit Nederland. De site brengt geld op door de aankopen die leden doen via credits (met name items om de avatar ‘aan te kleden'), sponsoring en advertenties.

Avatar
Leden van Whyrobbierocks kunnen in shops kleding uitzoeken voor hun avatar. Credits kunnen ze kopen via de mobiele telefoon, en nu ook, door de samenwerking met de Rabobank, via MiniTix, een online portemonnee. De Rabobank lanceerde MiniTix in 2003 als een elektronische variant op de chipknip. Met MiniTix kunnen internetters kleinere online betalingen verrichten. De dienst is bruikbaar voor klanten van alle Nederlandse banken.

Met een avatar is het mogelijk om via de site van Whyrobbierocks tweedimensionale virtuele ruimtes te bezoeken. In de ruimtes kunnen avatars met elkaar chatten. De avatars zijn nogal statisch en vergeleken met de virtuele karakters van Second Life een stuk minder realistisch. "We werken aan meer levensechte avatars," licht Van Wegen toe.

Op dit moment loopt een commerciële samenwerking met onder meer L'Oréal en Vero Moda.

‘Alles draait om credits'
De samenwerking die de Rabobank is gestart, beperkt zich in eerste instantie tot het ontsluiten van MiniTix en promotie-acties rondom deze bankdienst. Dat gaat een stuk verder dan bijvoorbeeld in Habbo Hotel, waar leden ook via MiniTix kunnen betalen. "Daar zit geen aanvullende promotie aan vast, " aldus Vollaard. Binnen Whyrobbierocks gaat de bank bijvoorbeeld banners plaatsen waarop staat dat de bank gratis credits weggeeft aan gebruikers van haar betaalsysteem.

"We willen veel verder gaan dan dit," licht Vollaard toe. "In virtuele werelden draait het allemaal om credits. Wij zijn op zoek naar manieren om die crediteconomie te faciliteren."

In een volgende fase wil de bank mogelijkheden gaan aanbieden om naast betalen, ook te kunnen sparen en beleggen met credits. "Sommige leden hebben een overschot aan credits, bijvoorbeeld omdat ze een wedstrijd hebben gewonnen. Met die enorme hoeveelheid credits kunnen ze interessante dingen doen."

Voor de Rabobank zijn de ervaringen die het gaat opdoen in Whyrobbierocks straks wellicht ook interessant voor andere platformen, zegt Vollaard. "We proberen interessante concepten te ontwikkelen die we ook in andere virtuele werelden kunnen inzetten."

Een hele concrete eerste volgende stap die de bank straks gaat zetten, is het dat een virtuele bankmedewerker vragen van jongeren laat beantwoorden in een chatruimte van Whyrobbierocks. Deze financiële adviseur is vergelijkbaar met de MSN-chatbot Yvette. Deze door de Rabobank gelanceerde MSN-bot geeft antwoorden op financiële vragen van MSN-leden. In Whyrobbierocks kunnen jongeren straks financiële vragen stellen aan een avatarbot.

Deel dit bericht

1 Reactie

gijs

Soort habbo hotel meets second life, maar dan ruk uitgevoerd. Echt de executie doet pijn aan mijn ogen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond