Deel dit artikel
-

Verslag: Web 2.0 Expo in San Francisco (II)

De dag zag gisteren een aantal lanceringen, waaronder die van Googles Powerpoint-variant. Voorts blijkt de internetindustrie toenadering te zoeken tot de mobiele sector. Techniek is secundair, men wil gebruikersgemak, een systeem dat de gebruiker herkent en snel, gepersonaliseerd en op maat bedient.

Mobiel internet zal in 2007 een hoge vlucht nemen, maar dat zal alleen gaan met hulp van gebruikers, menen de panelleden die tijdens de Web 2.0 Expo spraken. Bedrijven als Nokia moeten sneller schakelen en open standaarden hanteren, de innovatie vindt immers buiten het bedrijf plaats. Hetzelfde geluid was ook te horen tijdens het 3GSM-congres in Barcelona in februari, maar dan van de zijde van de telecomaanbieders.

Hitwise voorspelt de nieuwe YouTube

Dan is Bill Tancer van onderzoekbureau Hitwise aan het woord. Hij heeft wat aardige cijfers in petto. Zo blijkt Wikipedia veel actiever te worden gebruikt dan Flickr en YouTube, wat betreft het uploaden van informatie of bestanden. Bij deze laatste zijn het bovendien met name de oudere gebruikers (35-54 jaar) die de video’s uploaden, terwijl de jongeren met name kijken. Overigens is 76 procent van deze kijkers man.

Dankzij de enorme hoeveelheid onderzoekscijfers heeft Hitwise een aardig inzicht in bepaalde stromingen. Om een voorbeeld te noemen, Youtube steeg binnen zes weken van nul naar een toppositie.

Tancer noemt dit de “hyperadoption curve”. Hitwise heeft in kaart gebracht wat voor soort mensen deze early adopters precies zijn en kwam daarbij tot drie groepen: Money and Brains, Young Digerati en Bohemian Mix. Vervolgens werd gekeken op welke sites deze groepen momenteel vaak te vinden zijn. Dat blijken Yelp, StumbleUpon, Veoh, WeeWorld, Imeem en Piczo. Dit worden schijnbaar de nieuwe hits in de VS.

Groeicurve blogosfeer zwakt af

Ook Technorati’s David Sifry heeft een lijstje met data, dit maal uit de blogosfeer. Zijn bedrijf volgt inmiddels 70 miljoen blogs. Elke seconde komt er een nieuwe blog bij. Dagelijks worden er 1,5 miljoen blogposts gedaan. En hoewel dat enorm is, zwakt de curve momenteel wel af. Van alle blogs worden er overigens 21 procent actief onderhouden, wat Sifry als veel bestempeld.

Voor beginnende bloggers heeft hij een aantal tips: "post vaak, minimaal een keer per dag, en hou vol, zeker één tot twee jaar. Laat je niet afschrikken door de grote jongens, want 88 procent van de top 100 is wezenlijk anders dan een jaar geleden."

Eric Schmidt: “Hoezo marktdominantie? Je hóeft geen Google te gebruiken!”

Maar op wie iedereen gisteren duidelijk zat de wachten, was de grote Google-topman Eric Schmidt. Camera’s klikten als betrof het een popster. Zijn enige – twijfelachtige – nieuws, was de mededeling dat Google Docs en Speadsheets nu officieel wordt aangevuld met een PowerPoint-achtige presentatie-applicatie, maar dat mocht de pret niet drukken. De aanwijzingen voor deze lancering bestaan al sinds februari.

De interviewer, John Batelle vroeg hem of hij Microsoft’s Office nu voorgoed van de kaart gaat vegen, wat Schmidt beantwoordt met een gespeeld verbaasd ‘nee’.

Ook over de veel besproken en bekritiseerde overname van advertentiebedrijf DoubleClick wil Batelle nog wel iets meer weten. Hij herinnert Schmidt eraan dat deze enkele jaren geleden beweerde dit soort “agressieve” advertentiemethodes juist te schuwen. Denkt hij daar nu anders over? Schmidt licht kort zijn overnamestrategie toe: “We willen ten eerste een soort supercomputers maken, we willen oplossingen bieden voor eindgebruikers en bovendien een groot advertieplatform zijn."

Batelle wijst op de bezorgdheid die veel mensen – waaronder hij zelf met zijn Federated Media – hebben over alle informatie waarover Google nu beschikt. Maar daar heeft Schmidt een eenvoudige oplossing voor: “Je hoeft noch Google, noch DoubleClick te gebruiken. Bovendien, wij hebben er geen baat bij dat onze gebruikers zich zorgen maken, we willen dat jullie je er goed bij voelen, want we hebben jullie nodig. Als we de steun van adverteerders of het publiek verliezen, zijn we weg.”

Ook aan de mededingingsklachten van Microsoft en AT&T, de andere twee gegadigden voor de overname van DoubleClick, refereert Batelle nog even. Maar Googles koning van de diplomatie antwoordt glimlachend: “Ze hebben ongelijk.”

En hoe zit het met de telco’s? “Die zien we als partners, niet als concurrenten. We zijn namelijk afhankelijk van hun netwerk. Wel zou ik me zorgen maken als de 'net neutrality' wordt doorbroken. Tot slot vraagt Batelle naar de huidige interessegebieden van Google. Schmidt: “Mobile is grootste groeimarkt. En local advertising.”

“Een dienst moet eigenlijk altijd in Beta blijven”

In de sessie over Social Networks had Reid Hoffman, oprichter van LinkedIn, en in zijn vrije tijd angel investor, nog een aantal tips voor degenen die een nieuw social netwerk willen lanceren.

"Zorg eerst voor een groot publiek. Richt je dus op distributie, want dat is het moeilijkst. Dat kan bijvoorbeeld via een virale campagne, e-mail, zoekmachinemarketing, of een widget op een grote website. En je moet je focussen, je kunt als bedrijf maximaal vijf prioriteiten hebben, dus als social networking daar niet bij hoort, wordt het niks. Lanceer eerst in Beta, en let goed op de feedback die je krijgt. Gebruikers weten je bedoeling vaak niet, dus soms kan je service anders uitpakken dan je zou denken."

Ook in een andere sessie over sociale sites, waarbij de vraag centraal stond hoe je je gebruikers tevreden houdt, wordt deze flexibele houding gepromoot. De oprichters van Flickr, Del.icio.us en Twitter benadrukken hoe belangrijk het bovendien is om actief deel te nemen. Biz Stone van Twitter: “Eigenlijk moet elke dienst altijd in Beta blijven, want hij is nooit af.”

Zie ook: 'Verslag: Web 2.0 Expo in San Francisco (I)'

En verslag: Web 2.0 Expo in San Francisco (III)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond