Deel dit artikel
-

MTV reikt eerste award uit voor interactief talent

MTV Nederland heeft donderdag de winnaar bekend gemaakt van Digital Scout, een wedstrijd voor ‘interactief’ talent. De winnaars, die 10.000 euro ontvingen, bedachten een concept waarbij jongeren een T-shirt kunnen laten maken op basis van hun profiel bij community-site Republic of MTV.

De uitreiking van de Digital Scout Award vond plaats in het nieuwe MTV-pand op de Media Wharf in Amsterdam-Noord. Deze eerste uitreiking was kleinschalig opgezet, maar MTV Nederland gaat voor de volgende uitreiking werken met een externe jury en een groots opgezette uitreiking, vertelt een woordvoerder van MTV Networks.

In totaal ontving MTV rond de 130 inzendingen voor de wedstrijd. Jongeren konden een creatief idee inzenden via de website van Digital Scout. Ook heeft MTV via hogescholen deelnemers 'geworven'. Het creatieve concept moest geschikt zijn voor één of meerdere van de digitale kanalen waar MTV op actief is: mobiel, internet, social networking, digitale TV en games.

De winnaars – Michael Dekker, Steven van der Laan, Noortje Offreins en Geijs Sleijpen – kennen elkaar van de Hogeschool Rotterdam en gaan hun idee nu daadwerkelijk uitwerken voor MTV. Het bedrag van 10.000 euro dat zij wonnen, is bedoeld voor dit project.

Dertig procent Electro
Republic of MTV is een communitysite die vorig jaar is gelanceerd. Op de site kunnen jongeren een profiel aanmaken, waarbij muziekvoorkeuren een centrale rol spelen. Zij geven aan van welke bands en stromingen ze houden. "Wij willen die voorkeuren koppelen aan plaatjes," legt Noortje Offreins uit. Bij de stroming elektro hoort een serie symbolen, net als bij bijvoorbeeld metal. De visuals moeten voor jongeren herkenbaar zijn en een associatie oproepen met een stroming. Een doodshoofd bij metal is een voorbeeld, maar er zal ook gewerkt worden met meer abstracte vormen

"Op basis van de muziekvoorkeuren, kan voor een jongere straks bijvoorbeeld worden gezegd, je bent: 30 procent electro, 30 procent indie, en 40 procent rock," leggen de bedenkers uit. Die muziekvoorkeuren bepalen de verhoudingen van bij de stromingen behorende visuals op het T-shirt. "Zo krijg je een volledig gepersonaliseerd shirt."

Op dit moment ligt er alleen nog een idee. Samen met MTV gaan de bedenkers de komende tijd aan de slag om het plan ook daadwerkelijk uit te voeren. Zo moet een partij worden gevonden die de T-shirts gaat produceren en moet er de nodige ‘buzz' komen rondom de shirts. Daarvoor wil MTV onder meer presentatoren gaan inzetten, die een T-shirt gaan dragen op televisie. Ook zullen de shirts op MTV-evenementen worden gepromoot. Het idee was in eerste instantie trouwens een volledig ‘offline plan', de makers wilden bezoekers van festivals bij een stand zelf T-shirts laten maken.

MTV hoopt met de T-shirts ook meer aandacht te krijgen voor Republic of MTV. De community heeft zo'n 3000 leden.

Idee uit V.S.
Het idee voor Digital Scout is afkomstig uit de Verenigde Staten. MtvU, het speciale MTV-netwerk voor Amerikaanse universiteiten, organiseerde eerder een wedstrijd voor interactief talent. Vanuit die wedstrijd zijn in Amerika veel goede ideeën ontstaan. "Wij hebben het concept van de wedstrijd opgepakt en vertaald naar Nederland. Digital Scout is een puur Nederlands initiatief," aldus MTV.

De wedstrijd werd onder de aandacht gebracht via internet en televisie. Ook heeft MTV contacten gelegd op Hogescholen en universiteiten. Een jury van MTV-medewerkers beoordeelde de inzendingen.

Deel dit bericht

3 Reacties

janvanVliet

Gefeliciteerd jongens, Grandioos. Ook jullie verdienen een lintje voorLeren ondernemen. Namens een geridderde.

Vins

Ubervet! Gefeliciteerd!

Niloco

Steef, gefeliciteerd goos ! 🙂

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond