Deel dit artikel
-

VPRO eerste omroep met kanalen op YouTube

In navolging van de BBC en Al Jazeera start de VPRO met eigen kanalen op videosite YouTube. In totaal gaat het om vier kanalen met grotendeels complete programma’s. De VPRO is de eerste Nederlandse omroep op YouTube.

Precies een week geleden vond een gesprek plaats tussen VPRO-presentator en programmamaker Peter van Ingen, een medewerkster van YouTube en Erwin Blom, hoofd van de afdeling nieuwe media bij de VPRO. Het contact tussen YouTube en de VPRO was vrij toevallig, via een persoonlijk contact van Van Ingen in Londen, tot stand gekomen, legt Blom uit.

Tijdens het gesprek op een terras in Amsterdam vertelde de YouTube medewerkster dat de videosite gelokaliseerde versies wil starten in Europa. Ook zei ze dat er mogelijkheden bestaan voor partijen om eigen kanalen te beginnen, vertelt Blom. Vanuit een kantoor in Londen zijn medewerkers bezig met het opstarten van Europese activiteiten.

Op het terras kwamen de VPRO en YouTube al snel tot een afspraak. Blom beloofde de kanalen in een week tijd op te leveren. "Dat was nog een hele klus," vertelt Blom. Een week later zijn de kanalen gevuld met video's, die grotendeels al digitaal beschikbaar waren, maar door de VPRO in een voor YouTube geschikt formaat zijn gemaakt. Een deel van de video's was nog niet gedigitaliseerd.

"Natuurlijk kan iedereen die dat wil iets doen op YouTube," zegt Blom. "Maar met een eigen kanaal, heb je extra mogelijkheden, waaronder extra tools om video's te uploaden." Ook op de vormgeving heeft de eigenaar van een kanaal flink meer invloed dan een gewoon YouTube-lid. Bovendien plaatst YouTube geen advertenties op een kanaal. "Dat is belangrijk voor ons," zegt Blom.

In aanraking komen met de VPRO
De vier kanalen die de VPRO heeft gelanceerd zijn een algemeen VPRO-kanaal, en de kanalen: 3voor12, Holland Doc en GeschiedenisTV. Op de kanalen staan grotendeels volledige televisieprogramma's. De inhoud van de pagina's wordt wekelijks ververst. Blom: "We willen niet, zoals de BBC, vooral hele korte teasers en aankondigingen brengen." De VPRO wil mensen wel op een andere manier ‘warm maken', voor televisieprogramma's. "We laten dan bijvoorbeeld een hele uitzending zien van een programma op YouTube. Vervolgens kan iemand op onze eigen site alle afleveringen zien of een DVD-box bestellen."

Voor de VPRO is YouTube een nieuw kanaal om publiek te bereiken. "YouTube is één van de plekken waar mensen tegenwoordig op zoek gaan naar video's. Als mensen programma's van ons willen bekijken, dan heb ik het liefst dat ze dat doen in een VPRO-omgeving. Dat bereiken we door eigen kanalen te starten." Zo komen mensen in aanraking met de VPRO, en worden ze wellicht verleid om naar de sites van de omroep te gaan, legt Blom uit. "De site van 3voor12 bevat meer en veelzijdiger content dan het kanaal op YouTube."

Omdat de VPRO een groot deel van haar programma's in eigen huis produceert, heeft de omroep nauwelijks copyrightissues. Dat in tegenstelling tot sommige andere omroepen die met veel externe producenten werken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond