Deel dit artikel
-

Wehkamp.nl winnaar Usability Award

De Tweede Kamer trekt aan het kortste eindje. Wehkamp.nl heeft dit jaar de prijs voor de meest gebruiksvriendelijke Nederlandse site, de Usability Award, gekregen. Dat maakte de organisatie van de prijs maandag bekend. Wehkamp ging in januari over op een compleet nieuwe vormgeving.

De prijs betekent in de ogen van de webwinkel een beloning voor het nieuwe design. De vakjury van de Usability Award 2007 roemt onder meer het bestelproces bij Wehkamp: 'duidelijke knoppen en een duidelijke volgorde'. Ondanks dat Wehkamp.nl 'druk oogt' krijg je als gebruiker volgens de jury 'toch snel vertrouwen in de site'.

"De zoekmachine levert zeer goede en relevante resultaten op. Komt een gebruiker er via de zoekmachine niet uit, dan biedt de site ook nog een ëzoekassistenteí en verschillende vormen van chatten met medewerkers, inclusief webcam", aldus het juryrapport over Wehkamp.nl. De jury vindt wel dat het postorderbedrijf de zoekmachine op de site 'onvoldoende onder de aandacht brengt binnen het totale design'.

De Usability Award, georganiseerd door het Utrechtse 2C Usability, werd voor de zevende keer uitgereikt. Dit jaar meldden ruim 800 websites zich aan. Vorig jaar was Rabobank.nl de winnaar. In 2005 won Philips, in 2004 Funda.nl en in 2003 won Wehkamp zijn eerste usabilityprijs.

Tweedekamer.nl werd tweede en als derde eindigde Interpolis.nl. Dat de website van de Tweede Kamer zo hoog eindigde, is opmerkelijk. Tweedekamer.nl kreeg twee jaar geleden van adviesorgaan Burger@Overheid.nl nog een zogeheten Webflop uitgereikt, een prijs voor de slechtste e-overheidsite. Sindsdien is Tweedekamer.nl op meerdere punten verbeterd.

Bron foto: Andre Charland, overgenomen volgens Creative Commons-licentie

Deel dit bericht

1 Reactie

Anthony

Voor Wehkamp een mooie prestatie vooral omdat de site recentelijk een nieuw jasje kreeg. Wehkamp is altijd wel een mooi voorbeeld om nieuwe toepassingen van ICT aan anderen bekend te maken. Wat ik jammer vind aan het gebeuren (Usability Award) is dat de geselecteerde bedrijven altijd grotere bedrijven zijn die vaak voldoende geld hebben om te kunnen investeren in leuke toepassingen. Het zou erg voor de Usability Award pleiten om een stroom ernaast te zetten met een Usability Award voor bijvoorbeeld het MKB. In dit segment gebeurt er ook van alles en zijn er op usabiliy gebied genoeg leuke sites te vinden. AnthonyDoan Consultancy – http://www.doan.nl Website en zoekmachine optimalisatie voor MKBtegen betaalbare en eenmalige tarieven

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond