Deel dit artikel
-

Privacyklacht tegen Google-overname DoubleClick

Drie Amerikaanse consumentenorganisaties dienen een privacyklacht in bij toezichthouder FTC tegen Google vanwege de geplande overname van advertentiebedrijf DoubleClick. Ze eisen opheldering over hoe die diep Google in iemands persoonlijke digitale leefwererld mee kan kijken. “Niet diep”, aldus Google dat net diensten gaat leveren die exact het tegendeel lijken te bewijzen.

De drie Amerikaanse organisaties Electronic Privacy Information Center, (EPIC), Center for Digital Decmocracy (CDD) en U.S. Public Interest Research Group (US PIRG) vragen de Amerikaanse toezichthouder in een 11 pagina's tellend document (.PDF-download) om onderzoek te doen naar Google. Ze willen weten in welke mate Google in staat is om surfgedrag op te slaan, te analyseren en te volgen en daarmee persoonlijke profielen aan te leggen. Voorts willen ze weten tot op welke hoogte die informatie tot op de persoon herleidbaar is.

Ze dienden dit verzoek afgelopen weekend in naar aanleiding van Googles voornemen in advertentiebedrijf DoubleClick te kopen, voor een bedrag van 3,1 miljard dollar in contanten. Het gaat hier om het eerste formele verzoek tot onderzoek naar de gevolgen van de overname.

Mogelijk volgt er nog een tweede klacht, uit de hoek van AOL, AT&T, Microsoft en Yahoo. Zij vragen zich publiekelijk af of Google niet een te dominante marktpartij wordt op het gebied van internetadvertentiediensten. Er wordt vanuit gegaan dat DoubleClick zeker 80 procent van de internetmarkt beheerst met zijn technologie om beeldadvertenties te tonen en het effect te meten. Google zelf boekte in het eerste kwartaal van 2007 een omzet van 2,5 miljard dollar met tekstadvertenties, waarvan 37 procent op sites van externe exploitanten werd gerealiseerd.

De drie klagende organisaties treden op in het belang van de consument en stellen dat er voor de FTC geen privacyzaak belangrijker is dan deze. Ze stellen dat Google van plan is de zoekgeschiedenis van internetgebruikers te combineren met informatie over websitebezoek, af te leiden uit de cookies die DoubleClick plaatst op de computer van iedereen die een site bezoekt met DoubleClick-advertenties. Als dat voornemen uitgevoerd wordt, heeft Google inzicht in het zoek-, klik- en surfgedrag van het merendeel van de internetpopulatie.

Maar volgens zowel Google als DoubleClick zal het niet zo'n vaart lopen. Nicole Wong, privacybaas van Google, zegt dat haar bedrijf niet van plan is zo veel mogelijk consumentendata met elkaar te verenigen. Ze stelt het sterker. Google mág niet eens de persoonlijke profielen die DoubleClick heeft gebruiken. Zij onderschrijft de verklaring die DoubleClick afgelopen weekend publiceert. Daarin staat: "De informatie die we verzamelen op basis van onze advertentietechnologie is eigendom van DoubleClicks klanten, niet van onszelf. Aan deze eigendomsrechten kan niet worden gesleuteld door welke overname dan ook. Google zal niet in staat zijn zoekgegevens te vergelijken met de data die DoubleClick verzamelt."

Het privacydebat rondom Googles advertentiediensten wakkert aan op het moment dat Google nieuwe diensten introduceert rondom het verzamelen van klantgegevens. Vorige week lanceerde het bedrijf een dienst waarmee internetters iedere webpagina's die ze ooit bezochten kunnen bewaren. Deze zogeheten Web History is voor persoonlijk gebruik en werkt enkel als de gebruiker inlogt op Googles servers en de Google Toolbar gebruikt. Het bedrijf zegt de verzamelde informatie te gebruiken om andere Google-diensten verfijnen.

Tevens maakte Suzie Reider, marketingbaas van Google-dochter YouTube, afgelopen weekend bekend dat het gebruikersgegevens gaat verzamelen voor marketingdoeleinden. In de komende weken neemt YouTube een meetdienst in bedrijf waarmee het kan onderzoeken wie naar welke video kijkt. Deze voor marketeers waardevolle informatie wordt gebruikt als real time focusgroep, die gebruiks- en gedragsgegevens per filmpje oplevert.

Deel dit bericht

1 Reactie

Antikronos

Het is onderhand wel duidelijk dat de core-business van Google, geen search is.  De core business van google is het proces van Awareness Interest Trial & Adoption meten en waar mogelijk beinvloeden. Ofwel het gedrag van individuen onderzoeken teneinde uit te vinden op welke prikkels mensen reageren om ze zodoende gericht te laten consumeren.  Dat verstaat men bij Google onder "marketing doeleinden" en dat is ook de reden waarom DoubleClick een ontbrekende schakel is.  Het combineren van historische gegevens is overigens lang niet zo interessant als het vastleggen van nieuwe gedragsgegevens. De focus op bestaande klanten van doubleclick is daarom niet meer dan een handige afleiding van de werkelijke intenties. Welkom in de Matrix! 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond