Deel dit artikel
-

Ballmer: ‘Geduld, onze webdiensten kómen nog’

Bedrijven als Google, ZoHo en WebEx proberen zakelijke gebruikers van kantoorsoftware ertoe te verleiden om hun online varianten van Microsoft-producten te gebruiken, veelal gratis. Gisteren was Microsoft-baas Steven Ballmer in Nederland met de boodschap: “Afgelopen decennia heb ik bedrijven zien komen en gaan. Wíj zijn er voor de lange termijn. We zijn bezig met de ontwikkeling van webgebaseerde diensten. Dat gaat met valllen en opstaan.”

In een afgeladen zaal in een Aalsmeers evenementencentrum sprak Microsoft-baas Steve Ballmer gisteren enkele honderden Nederlandse wederverkopers van Microsoft-software toe. In een zogeheten voorjaarsupdate zette hij in een half uur de stand van zaken van zijn bedrijf en de markt uiteen en wierp een blik op de toekomst.

Hij lijkt tevreden met de prestaties op de Nederlandse markt. "Deze week presenteren we de kwartaalcijfers. Hoewel ik geen details mag geven, wil ik jullie bedanken. Microsoft Nederland boekte een dubbelcijferige omzetgroei en de vooruitzichten zijn goed." Dat laatste is niet verwonderlijk.

Microsoft lanceerde afgelopen periode verscheidene nieuwe softwareproducten, zowel op de particuliere markt als de zakelijke markt. De meest in het oog springende voorbeelden zijn Windows Vista, Windows Mobile 6.0, Office 2007 en Microsoft Dynamics NAV 5.0. Genoeg materiaal voor de luisterende wederverkopers om de relaties met hun klanten aan te halen.

De nieuwe producten zijn het resultaat van miljarden dollars aan investeringen in softwareontwikkeling. Die ontwikkellijnen waren al in gang gezet toen in de afgelopen twee jaar webdiensten als Google Apps, ZoHo en WebEx, en tientallen online kantoortoepassingen met hen, verschenen. Waar Microsoft vele duizenden euro's rekent voor het gebruik van geavanceerde kantoortoepassingen leveren genoemde internetbedrijven vergelijkbare diensten direct via het web. En niet zelden met een gratis instap.

Hoe Microsoft concreet met deze nieuwe impuls in de digitale industrie om zal gaan, hield Ballmer voor zich. En Microsofts technisch opperhoofd Ray Ozzie heeft zich afgelopen maanden hooguit in oppervlakkige bewoording uitgelaten over zijn plannen met 'software as a service', computerproducten die niet lokaal maar op een externe Microsoft-server draaien.

Wel liet Ballmer doorschemeren de dreiging van bedrijven als Google en ZoHo serieus te nemen. "Wij zijn bezig met de zogeheten Live-transformatie, een beweging waarbij nu al zaken als CRM, Zoeken en Mail voor onze klanten gehost worden" en via het web bereikbaar zijn.

"Deze overgang van lokale software naar een servergebaseerde omgeving vindt niet in één keer plaats, maar is een gestaag proces. En ja, het zal je bedrijfsvoering inhoudelijk veranderen." Zonder verdere argumenten riep hij de Nederlandse luisteraars vooral op niet over te stappen naar vergelijkbare, gratis webdiensten voor kantoortoepassingen.

Uit een recente inventarisatie van Emerce bleek, dat er maandelijks minstens honderdduizenden internetgebruikers zijn die gratis gehoste kantoortoepassingen gebruiken. Google bijvoorbeeld kocht vorig jaar het bedrijf Jotspot.com waarmee (ad hoc) organisaties online kunnen samenwerken op projectbasis. Daarnaast bracht het een zakelijke versie van Google Apps uit. Cisco, op zijn beurt, betaalde ruim 3 miljard dollar voor WebEx.

Wanneer Microsoft met vergelijkbare diensten komt, hield Ballmer in het midden. "Ik denk dat het niet óf lokale software wordt óf webgebaseerde diensten, maar een combinatie daarvan."

Deel dit bericht

1 Reactie

Anthony

De komende tijd zal interessant zijn om te zien hoe ver Google gaat met de ontwikkeling van online (kantoor)software als tegenhanger van Microsoft of dat Google binnen het domein blijft van internet marketing, online content en zoekmachines. Anthony – Doan Consultancy – http://www.doan.nl Zoekmachine optimalisatie voor MKB(Midden- en Kleinbedrijf, MKB?er, MKB-er)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond