Deel dit artikel
-

Progress: Rfid nog lang niet perfect

Rfid is als technologie nog verre van volmaakt. Dat zegt Mark Palmer van Progresss Software-onderdeel ObjectStore, een bedrijf dat software maakt voor zogeheten ‘rfid-tags’. Palmer, die zichzelf een rfid-evangelist noemt, betwijfelt ook of rfid ooit zo breed geaccepteerd zal worden als de barcode.

Palmer denkt dat rfid, dat ook wel de opvolger van de barcode wordt genoemd, daar te duur voor is en dat dat ook zo zal blijven. ‘Ik zie het niet gebeuren dat tandenborstels straks rfid-tags hebben. Dat zou onzinnig zijn.” Ook Palmer zegt te verwachten dat de prijzen van rfid-tags “snel zullen dalen” zodra Aziatische landen zoals China en Taiwan tags gaan maken.

Maar Palmer wijst erop dat niet alleen de tags nog ontzettend duur zijn. “Ook de rfid-readers zijn nog te duur, en dat houdt een snelle acceptatie van rfid tegen.” Volgens Palmer kosten de rfid-lezers tussen de drie- en tienduizend dollar. “Bedrijven schrikken van die prijs.”

Palmer ziet nog enkele obstakels die een snelle acceptatie van rfid tegenhouden. “De eerste reden is dat veel bedrijven nog onvoldoende  begrijpen dat ze de manier waarop ze bedrijfsprocessen nu aansturen, moet  veranderen. Een ander punt is dat ze vaak niet de juiste software hebben om veel data te kunnen verwerken. En ten derde gebeurt er weinig op het gebied van standaardisatie. Er is gewoon geen rfid-standaard.”

Een laatste probleem is volgens Palmer dat bedrijven niet weten hoe ze en rfid-proefopstelling moeten inrichten. “Die kennis ontbreekt nog. En ook dat is een teken van de onvolwassenheid van de markt”, zegt Palmer.

Palmer denkt dat behalve de retail-bedrijven overheden massaal gebruik zullen gaan maken van rfid. “Zij kunnen rfid ook een belangrijke boost geven.” Vorige week gaf de FDA, de Food and Drug Administration al het advies om medicijnen van rfid-tags te voorzien.

Volgens Carl Olofson van IDC is Progress zelf in ieder geval goed gepositioneerd om een belangrijke speler te worden op het gebied van rfid. “Er komt straks een data-explosie van gegevens die allemaal verwerkt moeten worden en Progress Software is goed gepositioneerd om dat te doen. Dat hebben ze al bewezen met ObjectCache (software die ervoor zorgt dat data op een bepaalde plek verzameld en geordend wordt. Objectcache wordt bijvoorbeeld bijvoorbeeld door Amazon gebruikt om het surfgedrag van klanten te volgen en op te slaan, redactie)”.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond