Deel dit artikel
-

Yahoo denkt aan advertentievrije versie

Yahoo, dat vooral leunt op advertentie-inkomsten, speelt met de gedachte om met een geheel advertentievrije versie van de portal te komen. De baas van Yahoo Terry Semel zei onlangs dat hij er sterk rekening mee houdt dat er op termijn een volledig advertentievrije-versie van Yahoo op de markt komt.

Yahoo zou als variant op de bestaande versie, die juist bol staat van de advertenties, willen komen met een versie die volledig wordt betaald met abonnementsgeld. Maar topman Semel voegde eraan toe dat het nog lang niet zo ver is. “We hebben nog lang niet genoeg betalende abonnees om te kunnen beginnen met een dergelijke dienst,”  zo zegt Semel.

Volgens de laatste gegevens zou Yahoo nu 5 miljoen betalende abonnees hebben betaaldiensten, zoals dating en hosting. Voor het einde van dit jaar moeten dat er 7 miljoen zijn. Ook wilde hij niet kwijt of de hele portal van Yahoo dan advertentievrij moet worden of dat het alleen om bepaalde secties delen van de portal.

Hoe meer de abonnee-aantalen groeien, hoe eerder we kunnen overwegen om delen van de Yahoo-portal advertentievrij te maken. Yahoo’s opmerkingen wijzen erop dat het bedrijf nog steeds minder afhankelijk wil worden van advertentie-inkomsten.

Yahoo is altijd sterk afhankelijk geweest van advertenties. Op het hoogtepunt van de dotcom-boom in het jaar 2000 had Yahoo een advertentie-omzet van ruim een miljard dollar, toen de crash een feit was daalde die omzet naar 717,4 miljoen dollar. Vorig jaar maakte Yahoo een recordomzet van 1,6 miljard dollar. Dat record was vooral te danken aan de overname van Overture.

Hoe een vrijwel advertentievrij Yahoo eruit zou zien, is misschien nog het beste te zien op de nu al vrijwel advertentie-vrije portal MyWay. Die vertoont trouwens een sterke gelijkenis qua typografie.

MyWay werkt al samen met Google, AltaVista, Ask Jeeves, LookSmart and AlltheWeb. Maar niet met Yahoo. MyWay werd in 2002 door Excite Network opgericht en verdient zijn geld met zoekmachine-marketing (‘contextuele ads’) en zogenaamde gesponsorde items. Maar banners en pop ups zijn er niet terug te vinden. De portal beweert al vanaf het begin winstgevend te zijn.

Deel dit bericht

4 Reacties

Toine

Interessante strategie. Mede juridisch gezien. Diensten zoals emailservice, chat e.d is prima te ontsluiten op abonnementbasis tegen betaling. Maar daar zit het geld niet, bovendien is het eenvoudig kopieerbaar. Het “enige” dat je nodig hebt is voldoende traffic. In mijn beleving zit het geld in het betaald ontsluiten van hoogwaardige zoekresultaten. Deze veranderen immers 24×7, dus een bezoeker zal waarschijnlijk terugkeren. Vanzelfsprekend zit een betaalde abonnee niet te wachten op advertenties. De vraag is dus: mag je tegen betaling publieke webcontent ontsluiten? De url, de samenvatting en de titel zijn volgens mij auteursrechtelijk gezien eigendom van de website.houder. In het huidige model bieden ze de zoekresultaten gratis aan. Dit mag en is juridisch gezien volstrekt legaal. Daar komt bij dat de zoekdienst en index van Yahoo (net zoals op andere portals) de populairste dienst is in termen van frequent gebruik door bezoekers. Kortom, stel dat ze de index en zoekresultaten tegen betaling gaan ontsluiten, hoe gaan ze dit juridisch afdekken? Dat lijkt mij de grote vraag. 

Johan E

Toine, helemaal begrijpen doe ik je niet. Het is toch aan elke aanbieder van indexen, gidsen en overzichten vrij om uit een bepaald aanbod te kiezen, wie wel en wie niet wordt opgenomen?! Het zijn toch beide commerciele dienstverleners (Yahoo en websites) en er is niks publiekelijks aan, toch? Je kan toch Lekker! of andere eetgidsen ook niet verplichten tot opname van elk restaurant. En als dan gesteld wordt dat Lekker! c.s. een bepaald kwaliteitsniveau als grens nemen, dan kan Yahoo ook wel iets dergelijks verzinnnen. Maar goed, misschien loop ik achter op de (nieuwe) feiten….?!

Kasper Katje

Gaat het hier niet simpelweg om het advertentievrij maken van de portal zelf?Als ik het genoemde voorbeeld MyWay bezoek is de site zelf inderdaad reclamevrij maar krijg je bij het bezoeken van de zoekresultaten gewoon weer de bekende bannertjes hoor. Al zou het zo zijn dat men streeft naar geheel reclamevrij dan kan men zoals Johan aangeeft inderdaad zelf bepalen welke zoekresultaten men wel weergeeft en welke niet. Wanneer men met allerlei filters bestaande banners etc. zou verwijderen van sites die bezocht worden dan komen we inderdaad in een hele andere discussie terecht.

Toine

Yahoo wil kennelijk omzet halen uit betaalde abonnementen. Een abonnement voor een luxe mailclient, virus of popup killer, dating etc etc dat kan ik me wel voorstellen. Maar stel dat ze hoogwaardige zoekresultaten kunnen distribueren, iets dat technisch mogelijk is. Dan mag je volgens mij geen geld vragen aan derden (be(zoekers) voor de zoekdienst, aangezien deze content onstluit, al dan niet op een hoogwaardige manier, die auteursrechtelijk gezien niet van de zoekdienst is. Ik denk dus dat daar de omzet zit in plaats van betaalde email en chat toestanden. Persoonlijk zou ik er geld voor over hebben om een hele gerichte zoekopdracht uit te zetten met betrekking tot bedrijfsinformatie of iets dergelijks. Al goed, ik weet niet zeker of Yahoo deze kant op wil, maar als ze dat gaan doen, hoe regelen ze dit dan juridisch.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond