Deel dit artikel
-

Meer adverteerders met rode knop-commercials

Nissan en Friesland Foods komen met interactieve commercials op het digitale kanaal van UPC. Evenals een viertal andere adverteerders, waarvan de namen nu nog niet bekend zijn. Holland Casino en Telfort gingen de adverteerders voor.

Holland Casino had vorig jaar december de primeur van de eerste Nederlandse interactieve tv-commercial op een reguliere zender (SBS6). Digitale tv-kijkers van UPC zagen in een spotje van Holland Casino een banner die kijkers moest ‘triggeren' op de rode knop van de afstandsbediening te drukken. Wie op de knop drukte, kwam terecht in een Holland-Casino omgeving. Zo'n 3800 kijkers drukten op de rode knop, vertelt Chellomedia, het bedrijf dat de interactieve spot ontwikkelde. Van die groep voerden 1600 mensen een e-mailadres in.

"Wij vinden de resultaten van deze interactieve commercial heel goed," zegt Albert-Jan Tebbe van Chellomedia tegen Emerce. Tebbe is bij Chellomedia verantwoordelijk voor de commercie rondom interactieve televisie. UPC heeft in totaal zo'n 500.000 abonnees met digitale televisie. Van die groep zagen volgens Tebbe zo'n 46.000 mensen de spots van Holland Casino. Dat betekent, zo rekent hij voor, dat zo'n acht procent op de rode knop drukte.

Tebbe geeft toe dat op basis van dit resultaat nog niet zoveel conclusies kunnen worden getrokken. "Dit resultaat komt voort uit het gegeven dat interactiviteit nieuw is voor kijkers. In de toekomst kan het percentage dat op de knop drukt afnemen. Resultaten hangen daarnaast ook af van de manier waarop de rode knop wordt ingezet. De ene spot zal succesvoller zijn dan de andere."

Overigens werkte de interactiviteit bij de eerste spots van Holland Casino op SBS6 op een aantal momenten niet. Tebbe: "Dat waren opstartproblemen." De technologie achter de spots is niet zo ingewikkeld, zegt hij. Omroepen hoeven niets te doen, zegt Tebbe. "Alles gebeurt op het distributienetwerk. Wij plaatsen een code in de video. Als ons netwerk die code detecteert, wordt de interactieve toepassing gestart." Zo zien kijkers die via niet-UPC kanalen een commercial zien, niets van de interactieve toepassing.

Andere merken
Telfort startte in april met een interactieve spot. Zowel commerciële als publieke omroepen zenden in dit geval ‘het interactieve element' mee, dat te zien is voor digitale kijkers van UPC. De Telfort-spot is onderdeel van een serie interactieve tv-experimenten van de Bond van Adverteerders (BVA), RediTV.

Vanaf eind mei worden commercials van de nieuwe Nissan Qashqai met een interactief element uitgezonden. Deze worden uitgezonden op RTL en SBS. De UPC-kijker die op de rode knop van zijn afstandsbediening drukt, kan een proefrit of brochure aanvragen. De toepassing is ontwikkeld door Chellomedia en Lost Boys. De partijen willen samen met Nissan testen welke bijdrage de commercial biedt aan verkoopresultaten en merkbeleving.

Na Nissan volgen meer adverteerders, zegt Tebbe. De eerstvolgende interactieve commercial is er één voor Chocomel, een merk van Friesland Foods.

 

Deel dit bericht

2 Reacties

klaas

Heel leuk, je kan interactief adverteren bij n van de vele digitale TV distributeurs. Je ziet hoe ver we achterliggen op het VK. Daar heeft bijna elke commercial wel een rode knop. De meeste promo's voor programma's hebben een groene knop, daarmee stel je een reminder in. Dat is niet nieuw of innovatief, dat is normaal.

Eduard Vos

Alles wat je onderneemt op het gebied van interactiviteit – na 50 jaar passief TV kijken – is in de perceptie van die kijker zeer innovatief.In de VS worden settopbox projecten al meer dan 15 jaar geinitieerd met zeer gering succes. Het gaat in dit UPC bericht meteen weer over aantallen 'clicks' maar ik zou wel iets meer willen weten over de bereikte kwalitatieve conversie en hoe rekening gehouden wordt met de kijker die uit zijn programma stapt. In dit licht bezien zie ik een grote uitdaging op het gebied van creatieve concepten die onderscheidend zijn en vooral relevant…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond