Deel dit artikel
-

Kamervragen over beltoonreclame jongerensites

De SP maakt zich zorgen over het misleidende karakter reclame voor beltonen op jongerensites. De partij gaat kamervragen stellen en wil een uitspraak van de Consumentenautoriteit. Kamerlid Arda Gerkens wil zo voorkomen dat kinderen onbedoeld met hoge telefoonrekeningen komen te zitten, als gevolg van schijnbaar gratis beltonen.

"Ik ga de staatssecretaris vragen naar Celldorado te kijken maar ook naar sms-aanbieders in het algemeen. Ik wil weten of de Consumentenautoriteit iets kan ondernemen, door dit soort partijen te waarschuwen en eventueel een boete uit te delen." Dat zei SP-kamerlid Arda Gerkens gisteren tijdens het Tros-programma Radio Online.

Gerkens reageerde daarmee op de zorgen die Remco Pijpers van Mijn Kind Online tijdens de uitzending uitte. Hij stelt dat op kindersites regelmatig reclame wordt gemaakt voor 'gratis beltonen'. "Kinderen laten hun 06-nummer vervolgens achter op een website en zitten vervolgens vast aan een abonnement op beltonen. Dat kost zo 9 euro in de week." De algemene gebruiksvoorwaarden voor dat soort acties staan niet duidelijk geformuleerd in de reclameuitingen op kindersites. Die teksten staan meestal onderaan de pagina in een klein, lichtgrijs lettertype. Pijpers: "Een kind heeft niet door dat dat niet gratis is."

George Ursateanu van sms-bedrijf Celldorado: "We moeten ons aan de regels houden. We voldoen dan ook aan de geldende gedragscode, zoals die door de Opta zijn geformuleerd. We zijn duidelijk en transparant. De eerst beltoon die men van ons ontvangt ís ook gratis. En wie dat wil kan na de tweede, derde en volgende ontvangen beltonen zijn abonnement altijd direct opzeggen. Ik sta open om met Mijn Kind Online te spreken."

Kamerlid Arda Gerkens stelde in een vorige kabinetsperiode eenzelfde onderwerp aan de orde bij de toen dienende staatssecretaris. Die stelde voor om te wachten op de toen nog in oprichting zijnde Consumentenautoriteit. Dat is een centrale klaagbaak van de overheid voor geschillen tussen consumenten en bedrijven. De Consumentenautoriteit mag waarschuwen maar ook geldboetes uitdelen.

Gerkens: "Ik wil van de Consumentenautoriteit weten of deze reclames misleidend zijn. Zo niet, dan moet de wet worden aangepast."

Deel dit bericht

6 Reacties

Vincent Heidinga

Het duurde even, maar men begint gelukkig wakker te worden.

Annemarie

De heren houden zich aan de gedragscode? Nou dan wel allemaal net op het randje! Blijft het feit dat een kind volgens mij dit soort overeenkomsten niet mag aangaan en dat je het beltegoed kunt laten terug storten. Je laat de overeenkomst nietig verklaren. Ondanks het feit dat er een bevestigingsSMS is gestuurd door je kind.

Vincent Leenders

He, he, nu pas?

Mark Jansen

@Annemarie: uiteraard, helemaal gelijk, maar probeer maar eens in contact te komen met dergelijke bedrijven. Als je al iemand te pakken hebt, is het in 9 van 10 gevallen iemand in een call center die nog nooit een woord uit een wetboek gezien heeft of er enige kennis van heeft.

Erna Holdijk

Mijn zoon van dertien had een ringtone gedownload, die volgens hem gratis was.Vervolgens bleek er een abonnement aan vast te zitten: kosten 60,- per maand, excl. BTW. Omdat ik hiervoor geen toestemming had gegeven, heb ik hierover kontakt gezocht met de mobile provider.Deze verwees mij door naar de site http://www.smsafzeggen.nl.Vervolgens heb ik gedaan, wat hier vermeld stond en ook een mail gestuurd naar de ringtoneaanbieder, waarin ik uitleg van de situatie gaf.Als antwoord kreeg ik, dat de service per direct zou stoppen.Tot mijn grote verbazing, stond op de nieuwe telefoonrekening weer precies hetzelfde bedrag, van precies dezelfde aanbieder.Mijn mobile provider beweert, dat ze de service niet mogen blokkeren en bieden mij nu een nieuwe sim-kaart en nieuw telefoonnummer aan tegen een "kortingsprijs" van ?15,-.Tot die tijd kan het betreffende bedrijf gewoon doorgaan met zijn service, want het betreffende telefoonnummer wordt niet voortijdig geblokkeerd.

Mark Jansen

@Erna: schrijf de ringtoneaanbieder aan en vernietig de rechtshandeling. Uw zoon is minderjarig en nog op zo'n leeftijd dat niet in redelijkheid van hem verwacht kan worden dergelijke abonnementen af te (mogen) sluiten.  Al het geld is dan ten onrechte betaald en moet dus terug worden betaald. Zeker als u een rechtsbijstandverzekering heeft, is het interessant dit door te zetten, want dan kan het redelijk betaalbaar (voor u) voor de rechter komen en ontstaan er precedenten. Het zijn de ringtoneaanbieders die de gok nemen zich te richten op de jeugd, dan moeten ze hier ook de consequenties voor dragen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond