Deel dit artikel
-

Sanoma:online advertentie-omzet straks grootst

Binnen vijf jaar verwacht Sanoma Uitgevers meer advertentie-inkomsten te halen uit online- dan uit printactiviteiten. Dat zei Paul Molenaar, COO bij Sanoma Uitgevers, donderdag tijdens het congres Blognomics.

De uitspraak van Molenaar ligt in lijn met uitlatingen van Dick Molman, CEO bij Sanoma Uitgevers. In maart zei hij tegen Emerce dat over drie jaar tussen de dertig en veertig procent van de totale omzet van het bedrijf uit internetactiviteiten moet komen. Op dit moment is zo'n tien procent van de totale omzet van Sanoma afkomstig uit ‘internet'.

Sanoma is uitgever van zo'n tachtig publiekstijdschriften en ruim 125 websites. Sanoma is het moederbedrijf van Ilse Media. Paul Molenaar is sinds vorig jaar naast CEO van Ilse Media ook COO bij Sanoma. Hij is bij Sanoma verantwoordelijk voor alle nieuwe media-activiteiten.

Molenaar was één van de sprekers op Blognomics 07, een congres dat donderdag plaatsvond in de RAI in Amsterdam. Naast zijn uitspraak over de advertentie-omzet bij Sanoma, sprak Molenaar, een veelgevraagde spreker op congressen, over weblogs en de rol van traditionele media.

"De groei van weblogs neemt af," zei Molenaar. Volgens hem zijn er op dit moment zo'n 800.000 Nederlandse weblogs, waarvan de helft onder de vlag valt van Ilse's media Web-log. "Het overgrote deel van de blogs is bedoeld voor een kleine kring van kennissen, de directe omgeving van een blogger. Dat is zo'n 95 procent van het totaal aantal blogs." De overige blogs krijgen volgens hem de laatste tijd echter beduidend meer invloed. "Dat zijn de high-impact weblogs." Een klein deel daarvan is in staat om aardige inkomsten te generen, aldus Molenaar. "Dat zijn weblogs die zijn bedoeld voor een specifieke doelgroep, zoals weblogs over auto's of marketing."

Auteursrecht
In hoeverre moeten webloggers, en alle andere mensen die online content publiceren, rekening houden met auteurs- en mediarecht? Over dat onderwerp sprak advocaat Jetse Sprey. Zijn verhaal over auteursrechtelijke bescherming van content, en juridische stappen die mogelijk zijn als blijkt dat online tekst, video's of muziek zonder toestemming wordt overgenomen, raakte een gevoelige snaar bij een deel van het publiek.

Zijn de huidige regels niet achterhaald, was een vraag die uit het publiek naar voren kwam. De advocaat kon daar maar één antwoord op geven: "Dat is een vraag voor de politiek. Als advocaat heb ik te maken met bestaande wetgeving."

Deel dit bericht

1 Reactie

Edo van Santen TV4B

voor wie dit alles nog eens zelf wil zien en horen: de video-verslagen staan op http://www.TV4B.com.have fun!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond