Deel dit artikel
-

Myspace opent nu écht aanval op Hyves

MySpace start binnenkort met flinke promotie en marketing in Nederland. Het sociale netwerk opent daarmee de aanval op Hyves. MySpace werft marketing en pr-medewerkers voor een Amsterdams kantoor. Sinds enige tijd is er een Nederlandstalige bètaversie van MySpace.

MySpace, 's werelds grootste sociale netwerk, kondigde eerder aan te willen starten met een Europese uitrol. In onder meer het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk heeft MySpace al officiële landenversies gelanceerd. Sinds enige tijd werden de signalen steeds duidelijker dat MySpace binnen zeer korte termijn ook de Nederlandse markt wil veroveren.

Op banenwebsite Totaljobs.nl heeft MySpace vacatures geplaatst voor marketing-, event- en p.r.-medewerkers. Eerder zocht het bedrijf al naar webdesigners voor een Benelux-vestiging in Amsterdam, signaleerde Marketingfacts in januari.

Samenwerkingen met televisie en radio
"MySpace breidt haar website uit met talen, inhoud en toepassingen voor de Benelux," staat in de vacaturetekst. Het sociale netwerk wil flink aan marketing gaan doen in Nederland, blijkt uit de vacatureteksten. Het bedrijf gaat onder meer inzetten op samenwerkingen met Nederlandse mediabedrijven en de muziek- en filmindustrie. Ook wil het bedrijf goed aanwezig zijn op evenementen en festivals. Daarnaast zal Nederland kennismaken met MySpace via straatmarketing, sponsoring en allerlei vormen van onlinemarketing.

Wanneer MySpace een officiële versie in Nederland opent, is nog onbekend. Op de Nederlandstalige bètaversie van de site, staat een speciaal perstelefoonnummer, de MySpace-medialijn. Het blijkt om een Amerikaans nummer te gaan. Niemand was maandag bereikbaar voor commentaar.

In totaal zijn er nu, naast de Verenigde Staten, 13 landen met een lokale MySpace-site. Sommigen daarvan zijn, net als Nederland, nog in de ontwikkelfase.

Hyves: niet bang voor MySpace
MySpace heeft internationaal meer dan honderd miljoen gebruikers. Hyves is met drie miljoen internationale gebruikers op wereldschaal geen concurrent voor MySpace, maar in Nederland is het nog maar de vraag of MySpace de dominantie van Hyves kan doorbreken. Van de drie miljoen gebruikers van Hyves zijn er namelijk meer dan twee miljoen Nederlands. Oprichter Raymond Spanjar denkt dat Hyves maximaal tussen de vijf en zes miljoen leden kan krijgen in Nederland.

Voor de komst van MySpace naar Nederland is Spanjar niet bang, zei hij eerder tegen Emerce. "Dan komen ze met een vertaalde site, maar die heb je in Nederland niet nodig. YouTube is al heel populair, terwijl het een Engelstalige site is. Als Nederland zat te wachten op MySpace, dan was de doorbraak al wel gekomen."

Deel dit bericht

28 Reacties

Jorg

Daarnaast denk ik dat een basiswet van de marketing (be the first) hier ook mee zal spelen. Gebruikers die al op Hyves zitten zullen 1) niet weer de hele riedel willen starten bij MySpace, teveel gedoe en 2) als je bestaande netwerk al er ergens zit (op Hyves) waarom zou je dan verhuizen. Je 'peers' is de lijm waar je als nieuwe gebruiker op af komt.  Noot: punt 1 zou nog ontweken kunnen worden als MySpace iets bakt waardoor je je Hyves profiel kan importeren naar MySpace. Maar ik weet niet of dat legaal is en of het erhaupt kan met de huidige structuur.

Sebastiaan

Dag dag Hyves 🙂

Chris den Boer

Myspace is alleen interessant vanwege de grote aantallen gebruikers. Qua features en look is het in mijn optiek inferieur aan Hyves. Gezien het feit dat de meeste mensen in Nederland die geinteresseerd zijn in dergelijke profielen sites al op CU2, Hyves of een vergelijkbare site zitten, zal de introductie van MySpace niet al te veel impact hebben.

Pieter van Hilver

Pluim voor Hyves, mooi staaltje werk. Optimisme is dan ook te begrijpen. Een kijkje terug in de tijd leert ook dat ilse.nl ooit de grootste portal en zoekmachine was en in eerste instantie niet bang voor het ook eerst o zo engelstalige Altavista, toen MSN en toen Google….. En was het lokale freemail ook niet in den beginne veel groter dan hotmail…? Optimisme is goed, realisme beter….denk dat Hyves snel zal moeten aanhaken bij een grote locale uitgever of een internationale collega om ahead of the game te blijven.  

Sander

Voordeel van MySpace is wel dat je veel flexibeler kan zijn met je eigen pagina. Je kan nl. allemaal externe gadgets e.d. installeren op je eigen myspace page.

Arnd Jan

Als ze gaan voor de Hyves doelgroep zullen ze echt met iets moeten komen (functionaliteit, content, sfeer) wat ontbreekt op Hyves. En dan nog: de 'switchcost' is hoog, zeker voor het interessantste deel van de doelgroep. Die hebben de meeste connecties en het meeste tijd gevesteerd in hun profiel en reputatie.

Jorg

@ Sander – dat kan ook by Hyves (widgets/gadgets). YouTube o.a.

Rolf

De reacties op Emerce blijven grappig, of treurig, het is maar net hoe je het bekijkt. Zijn er weer internet marketeers die functions & features gaan vergelijken tussen Hyves en MySpace… :(Het is al lang bekend dat internet communities heel beweeglijk zijn. Vooral jongeren stappen gemakkelijk over naar iets anders. Switchcost? Flauwekul en voor de massa geen issue. De zeer interessante doelgroep tussen 12 en 17 is trouwens allang overgestapt van Hyves naar MySpace. Je wilt toch niet in dezelfde community zitten als je leraar of je vader 🙂 De artiesten en bands die deze groep jongeren interessant vindt zijn meestal internationaal en die zitten ook allang op MySpace.

emanuel

Ik zie Myspace hyves niet verslaan. Hyves is goed bezig, en ik weet dat ze nog een hoop in petto hebben. Wat mij betreft kan Myspace niet tippelen aan Hyves.

Melvin

Ik denk dat het uiteindelijk een E-Bay / Marktplaats verhaal gaat worden.

Jorg

@Rolf: de vergelijking van functionaliteiten lijkt mij wel van waarde – aangezien daarr ook gebruikers op af komen. En natuurlijk switch men wel maar dan moet er wel wat tegenover staan bv: jouw redenen (die ik niet volledig deel). Kijk naar CU2 daar zijn ook velen van weggegaan om uiteindelijk (met een tussenpauze) op Hyves terecht te komen. Noot: overigens zitten er veel 20+ op Hyves die het niet zo interesseert als hun docent daar ook zit. Zo lang ze maar geen vrienden uitnodiging krijgen van hem/haar 🙂

Annemieke de Groot

Interessant gevecht. Hyves was eerste en heeft volgens mij haar grootste base zitten bij 20+ en 30+. Myspace trekt ook veel jongeren. Hyves moet wel innovatief blijven en goed haar bezoekers vasthouden om de strijd aan te gaan. Jongeren stappen in mijn idee wel erg makkelijk over. Zelfvertrouwen mag, maar arrogantie is gevaarlijk!

Arnd Jan

@Rolf Lekker tegengeluid, top. Natuurlijk zijn er wel degelijk switchscosts als je een paar honderd vrienden hebt en veel tijd hebt zitten in het pimpen van je profiel. Ben het met je eens dat dit jongeren hier makkelijker overheen stappen, maar ik had het over Hyves. Als Myspace aantrekkelijk genoeg is – bijvoorbeeld door content deals met tv, muziek, film – zouden ze best een flink aantal leden kunnen pakken, maar ik vraag me af of dit ten koste gaat van Hyves. Want: wat zegt het aantal leden? Het gaat toch meer om participatie, interactie lijkt me. Dat is ook wat adverteerders uiteindelijk interessant vinden. Ik durf te wedden dat er bij alle networks een groot % spookprofielen rondzweeft. Switchen is dan ook niet het aanmaken van een Myspace account maar die ook daadwerkelijk gebruiken in plaats van andere platforms.

Polle

Interessant. Fox is een groot en machtig mediabedrijf, Google is ook al betrokken in Myspace door het verkrijgen van een enorme order voor het facaliteren van zoek- en advertentiemogelijkheden binnen Myspace, in augustus 2006. Grote partijen dus, tegen een betrekkelijk "kleine" maar gelokaliseerde speler, ik ben benieuwd. 🙂

Ab Kuijer

MySpace is een stuk gebruiksvriendelijker dan Hyves en daar gaan de consumenten uiteindelijk toch voor kiezen. Hyves kampt met een structureel tekort aan programmeurs en geven te vaak excuses voor dingen die niet goed gaan. Dat is charmant in de opstartfase, maar nu is de keuze aan de consument. Denk dat het realistisch is om Hyves bestand aan MySpace te verkopen. If you can't beat them….

Don Leo

Ik hoor goede en slechte argumenten, het enige wat ik kwijt wil (en kan?) is dat Hyves in mijn ogen te lang heeft genoten van haar monopoliepositie.  De site is na al die jaren nog steeds veel en veel te traag. Daarnaast zie ik een explosie van functionaliteit wat mij niet echt aanstaat. Let wel, wat mij dus niet aanstaat. Daarnaast bevalt hun toon en houding mij ook niet; zoals de Grieken al zeiden, hoogmoed komt voor den val. Kortom, aan alles komt een eind, ook aan hyves. Jammer maar helaas..

Martin van der Meij

Waren er geen geruchten dat Hyves zou worden overgenomen door Sanoma/Ilse?Mogelijk dat er via een samenwerkingsverband iets kan gebeuren?CU2 samenvoegen met Hyves. Mr tijd in development gooien daarna en dan moet ut vast nog goed komen 🙂

Deepthroat

klopt – hyves staat inderdaad al een tijd te koop en wordt daarin begeleid door abn amro die diverse markt partijen hebben benaderd. Dus geen proefballonnetje of zo, maar het serieuze werk met bidbooks etc. Ik begrijp Meneer Hyves wel dat ie niet bang is voor MySpace anders wordt je pitch richting overame kandidaten wat ambivalent…

Sal van Wezel

Volgens mij vergeten jullie dat je heel goed een hyves en een myspace account naast elkaar kan hebben. Daarna kan je eventueel een keuze maken welke je meer bevalt. Ik denk dat myspace door een aantal redenen een goede kans maakt. Enorme internationale userbase, veel bands, gebruikersvriendelijker, sneller etc. Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe de verhouding tussen myspace en hyves in nederland ligt. Het vreemde is dat ik persoonlijk veel meer mensen ken die myspace gebruiken dan mensen met een hyve.

Hans Van Rompaey

Ik ben het helemaal eens met Sal. Ik hoor iedereen die twee maar vergelijken, maar volgens mij is er geen sprake van een keuze. Hyves is een nationale community, MySpace een internationale. Ik ken massa`s mensen (waaronder ikzelf ;-)) die zowel bij Hyves als bij MySpace een profiel hebben om nog maar te zwijgen van de talloze niche communities zoals het Lowlands Festival er nu ook een heeft die groeit als kool. Blijkbaar is het helemaal een punt om meerdere profielen te hebben. Mensen zullen hun account bij Hyves echt niet opgeven, maar ze zullen er wel eentje bijmaken bij MySpace als ze vinden dat MySpace hen wat te bieden heeft. En dat heeft het, zeker voor de muziekliefhebber of de fan van stand-up comedy (dat momenteel boomt als een gek in NL). Voor die mensen is MySpace the place to be om nieuwe dingen te ontdekken. Hyves is naar mijn gevoel meer een plek om contact te houden met je vrienden, vooral mensen die je in het echte leven al kende dus. MySpace is meer een ontdekkingsreis naar internationale vrienden en nieuwe muziek of andere entertainment. Kortom, ik denk dat de twee elkaar prima aanvullen.

Joke Bruis

Let op de woorden van Melvin en Deepthroat. Zolang de verkoop onderweg is ga je niet maximal investeren in programmeurs en hardware. Dat zou alleen maar afgaan van de verkoopopbrengst.

robin

Ik heb hyves en myspace, op hyves heb ik wel meer bekenden maar bij myspace zitten ook internationale vrienden en bekenden op waarmee ik in contact kan blijven. bovendien is hyves erg traag wat mij heel erg stoort. Even snel een berichtje plaatsen is er niet bij, ondanks dat beiden heel goed werken qua functionaliteit. Daarnaast heb je ook nog facebook en studivz (die erg groot is in duitsland). Tsjah voorlopig heb ik ze maar allemaal om iedereen tevreden te houden…..

Paco di Gama

Volgens mij is Hyves binnen enkele maanden verkocht. Voor veel minder dan iedereen verwacht. Van de 8 informals die erin zitten hebben 2 aangegeven binnenkort een belangrijke exit te verwachten. Hyves is het enige bedrijf waarvan ik zeker weet dat ze allebei inzitten, en waarvan beiden zeggen dat de exit veel moeilijker verloopt dan iedereen maar denkt. Te duur en zonder groeikansen voor partijen als Sanoma, die zich alleen op Nederland richten. Te klein voor internationale partijen. Word spannend.

Maarten van Hees

Hyves staat al ruim een jaar in de verkoop en deze komt niet rond door de veel te hoge prijs die Hyves vraagt. De oprichters spelen mooi weer door te beweren dat ze er de aankomende jaren nog niet vanaf willen, maar dit zijn praatjes voor de buitenwacht. Ze zijn onder andere in gesprek geweest met Talpadigital en Ilse. Het is overigens terecht dat ze snel proberen te verkopen, het management en de medewerkers zijn niet capabel genoeg voor de fase van consolidatie. Verder is het tij aan het keren. Hyves zal best nog wel wat groeicijfers laten zien, maar het moment van de ommekeer is dichtbij. Dit komt ook mede omdat de site nog steeds vaak traag is en de tone of voice begint te irriteren. Verder is een groot deel, van de vooral aantrekkelijke doelgroep 30 plussers uitgekeken op de site en komt men er voornamelijk nog reactief. Overigens zal Hyves voorlopig nog met allerlei zeer behoorlijke cijfers komen, maar het is slechts een kleine groep van de 2,3 miljoen Nederlanders die het enorme aantal views realiseert. M.a.w. commercieel gezien is dat minder interessant, omdat het bereik voor adverteerders en andere commercieel georiteerde bedrijven achterblijft. Geloof mij maar, Myspace heeft de markt prima verkent en/of is dat aan het doen en ze zullen zeer hard op de aanval gaan. De middelen die zij hiervoor beschikbaar hebben zullen Hyves een toontje lager laten zingen. Dat weet Raymond ook, maar gezien de verkoopwens praat men liever niet negatief. Zelf weet hij ook wel dat het pure nonsens is dat men wel een account had genomen van Myspace indien gewenst. De grote promotie en middelen die MySpace zal inzetten zullen Myspace flink op de kaart zetten en op den duur (lees circa 2 jaar) zullen de rollen omdraaien. Het is voor de oprichters te hopen dat er voor die tijd een uitgever is die de tent koopt, en dat zal waarschijnlijk wel lukken.

Patrick

Lijkt mij prima voor Hyves. Een prachtig bedrijf waarmee de oprichters maar een doel hebben….zsm verkopen…en dat gaat ze ook lukken!! Natuurlijk is de een niet beter dan de ander. Dat is onzin. Hyves was in Nederland gewoon eerder. Dat wil zeggen, de mensen van Hyves hebben heel goed gekeken in de VS wat daar gebeurt en dat hier snel vorm gegeven. Maar er ligt toch niemand bij Hyves wakker van de komst van Myspace…. Cashen binnen nu en een jaar en weer een ander mooi bedrijf neer zetten. Want dat kunnen ze zeker!

BS

Als Hyves de ambitie heeft om 2 miljoen nieuwe gebruikers aan te trekken, zal het zijn toegankelijkheid en snelheid eerst ernstig moeten aanpassen. Het is eerder regel dan uitzondering dat het lang duurt om in te loggen en over het doorvoeren van bewerkingen doet Hyves soms wel >24 uur! Nog even en ik ga actief de infrastructuur van Hyves gebruiken om myspace te promoten!

Carlo

Myspace is wel degelijk beter dan Hyves. Ik ken het verhaal niet, maar als Hyves is opgestart met het idee om het voor veel geld te verkopen, gun ik ze zoiezo niets (lijkt me sterk dat je om die rede een bedrijf start). Ik ben het eens met de laatste persoon. Ik behoor tot de 5 Nederlanders die Hyves niet gebruikt (en ik heb het een aantal keer de kans gegeven). Ze hebben wat mij betreft gefaald op twee belangrijke punten: snelheid (capaciteit/efficientie) en gebruikersvriendelijkheid (oogt zeer rommelig en is verwarrend in gebruik): ik heb net even 5min op myspace.com gekeken en ze winnen nu al op beide vlakken van Hyves. Ik feliciteer Hyves alvast met een toch zeer knappe (slimme) prestatie en hoop op een mooi overnamebedrag voor ze. Maar het megasucces van Google, Youtube enz is toch voornamelijk toe te schrijven aan veel geld(!) te investeren in snelheid en usability en op n of andere manier vind ik het zonde dat Hyves dit (nog) niet gedaan heeft.

Radinck

Ik kan jullie allemaal uit zeer betrouwbare bron meedelen dat MySpace inderdaad heel snel met grote artillerie de Nederlandse markt op gaat en van plan is snel de rollen om te draaien in NL…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond