Deel dit artikel
-

“Geen toekomst voor betaalde videodownloads”

Sites die tegen betaling speelfilms en tv shows aanbieden zoals Apple’s iTunes zullen gaandeweg marktaandeel verliezen aan gratis video downloads ondersteund door advertenties. Dat voorspelt Forrester Research in een zojuist verschenen studie.

Onlineverkopen van speelfilms en tv programma's zullen dit jaar zo'n 279 miljoen dollar bedragen, een sterke stijging ten opzichte van 98 miljoen dollar vorig jaar. Maar Forrester verwacht voor 2008 geen spectaculaire groei meer. Daaraan liggen volgens de marktvorser verschillende oorzaken ten grondslag, zoals verwarring bij de consument over videoformaten en te kleine schermpjes van draagbare videospelers.

Maar belangrijker, aldus Forrester, is een trend naar gratis distributie gefinancierd uit reclame. Forrester noemt als voorbeeld het door Hollywood ondersteunde MovieLink dat gaandeweg zijn formule wijzigt en de nieuwe videodiensten van warenhuis Wal-Mart en Amazon. De Amerikaanse televisiezender ABC van Disney biedt al een groot aantal programma's gratis aan. "Gratis aanbod gaat het winnen," vertelde James McQuivey van Forrester aan Reuters.

Negen procent betaalt
Op dit moment betaalt slechts 9 procent van de gebruikers op internet voor videodownloads. Hun bestedingen zijn sowieso al niet erg hoog: een magere 14 dollar per jaar.

Volgens Forrester heeft de trend vergaande gevolgen: zo zal Apple zijn onlangs geïntroduceerde Apple TV opnieuw moeten positioneren: geen gesloten video-op-verzoek systeem, maar gratis vertoning gefinancierd uit advertenties. Een voordeel is dat nieuwe software zoals Adobe Media Player adverteerders in staat stelt om reclame direct naast de eigenlijke content te tonen, wat met huidige video-oplossingen minder goed lukt. Forrester verwacht dat eind 2008 gesponsorde televisie de rol van betaalde video on demand heeft overgenomen.

Deel dit bericht

4 Reacties

Jurrie Hobers

Ik snap wat ze bedoelen (Forrester) maar ben het er niet mee eens. Toen HBO in de US begon zei iedereen dat het gedoemd was te mislukken, want veel te duur. Nu zien we dat HBO door middel van premium content (de TV series die met bezieling en kwaliteit zijn gemaakt) een markt opnieuw te definieren valt. Ik blijf erbij dat de consument echt wel wil betalen voor content, als het maar goed gebrachte kwaliteit is.

Egas

Helemaal eens met Jurrie. Forrester vergeet dat er meerdere business modellen naast elkaar kunnen leven. Ik download mijn films graag zonder reclame…

Remco de Vries

Ik ben het met jullie eens, ik vraag me toch af of het aandeel betalende klanten groter zal zijn dan het aantal mensen die n keer een film willen zien en dan reclames op de koop toe nemen. Het zou dus uiteindelijk zo kunnen zijn dat het voor bedrijven als Apple toch financieel aantrekkelijker is om over te stappen naar films met reclame. Of wellicht beide mogelijkheden aanbieden?

Polle

Ik vraag me af of er ook ontwikkelingen op het gebied van illegaal downloaden in het onderzoek zijn meegenomen.  Valt er op die gebied een verschuiving te zien van gebruikers met de introductie van al die nieuwe initiatieven, is het downloaden en verspreiden van muziek en films toe- of afgenomen en in hoeverre vertoond de illegale downloader overeenkomsten met de afnemer van legale betaalde of via advertentie-inkomsten gratis beschikbare media?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond