Deel dit artikel
-

Nederlands bedrijf met nieuwe video-advertenties

Niet alleen Amerikaanse partijen zijn bezig met vernieuwende vormen van online video-adverteren. Deze week lanceert ook een Nederlandse partij nieuwe technologie voor video adverteren. Het bedrijf Adjustables zegt dat de tijd van de ‘pre-roll’, een korte commercial aan het begin van een online video, voorbij is.

Adjustables, met vestigingen in San Francisco en Rotterdam, is vorig jaar opgericht door Nederlanders en heeft een ‘sterk internationale focus'. Het bedrijf lanceerde haar video-advertentietechnologie dinsdag officieel in Hamburg op de ad:tech, een beurs over online marketing en adverteren.

De technologie van Adjustables lijkt op die van de Amerikaanse advertentie-technologiebedrijven Adap.tv en Scanscout, waar Emerce vorige week over schreef. Deze bedrijven maken het mogelijk om in online video's advertentie-uitingen te plaatsen ‘over een video heen'. De uitingen verschijnen in veel gevallen als een tekst-advertentie onder in een video. Als een kijker op een advertentie klikt, opent een commercial of een website. Deze in-video advertenties kunnen aansluiten bij de inhoud van een video. Videosites YouTube en MetaCafé experimenteren met deze vorm van adverteren. En ook op internet-tv platform Joost is deze advertentievorm te zien.

Zowel Adap.tv, Scanscout en Adjustables komen met een alternatief voor de pre-roll, de nu nog dominante vorm van adverteren in online video's. De aangeboden technologieën zijn niet identiek, maar het principe is vergelijkbaar: de kijker wordt niet geconfonteerd met een alles dominerende commercial, maar ziet een kleine advertentie-uiting in beeld. Wie meer wil zien over de adverteerder, kan op de advertentie klikken.

"Revolutie"
Ondanks de overeenkomsten met de technologieen van Amerikaanse partijen, zegt Adjustables dat de door haar ontwikkelde technologie  ‘geheel nieuw' is. "Dit betekent een revolutie op het gebied van online adverteren," zegt Jan van Ottele, CEO van Adjustables. Op de technologie is inmiddels patent aangevraagd.  

Adverteerders kunnen bij Adjustables kiezen voor verschillende online videoadvertentie-uitingen: logo, banner, picture-in-picture of tekst. "Het is mogelijk om een logo van een automerk in beeld te brengen zodra er daadwerkelijk een auto te zien is in een filmpje," schrijft het bedrijf.

Ook kan worden ingespeeld op de locatie en het gedrag van een kijker. "Kijkers ontvangen alleen op maat gemaakte reclame. Iemand in Seattle die veel naar woonprogramma's kijkt, zal daardoor andere reclame-uitingen te zien krijgen dan iemand uit Amsterdam met een passie voor auto's."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond