Deel dit artikel
-

VPRO: Twitter op Pinkpop geslaagd

De VPRO heeft afgelopen weekend met de verslaggeving vanaf Pinkpop vijftig procent meer bezoekers dan vorig jaar getrokken. Het experiment met Twitter voor interactie met kijkers noemt VPRO-chef internet Erwin Blom, ondanks haperingen, geslaagd.

De Pinkpop-verslaggeving van de VPRO trok dit jaar via internet 150 duizend unieke bezoekers, meldt Erwin Blom maandagavond aan Emerce. Dat is volgens hem vijftig procent meer dan vorig jaar. Daarbij komen nog de kijkers naar het 3VOOR12-kanaal op de digitale kabel, maar daarover zijn geen cijfers bekend. Nog minder dan tien procent van de internetkijkers kiest tegenwoordig voor de smalband-versie van streams.

De internetchef van de VPRO is tevreden over de eerste inzet van Twitter voor interactie met kijkers en festivalgangers. De VPRO opende voor Pinkpop drie Twitter-accounts, waarvan het totaal aantal 'vrienden' in een paar dagen tijd steeg naar meer dan vijfhonderd. Tijdens Pinkpop werden in de uitzendingen van 3VOOR12 TV, ook drie dagen als live stream, meermaals Twitter-berichten getoond. Daarvoor maakte de omroep gebruik van een eigen mashup waarbij de boodschappen met de locatie van de verzender op een Google Maps kaart verschenen. Internetters moesten daarvoor hun berichten voorzien van de letters 'PP'. Ook haalde de presentator enkele malen Twitter-berichten aan.

Blom noemt het experiment geslaagd. "De eerste twee dagen ging dat heel goed. Toen zag je hoe Twitter de mensen thuis, de festivalgangers en de redactie backstage bij elkaar bracht en bij de uitzending betrok. Het was leuk, de potentie van een mediamix en interactiviteit was overduidelijk. We hebben gezien dat deze combinatie, dit idee, kan gaan werken. We gaan hier dan ook zeker mee door. Of dat met Twitter of een andere dienst is, maakt niet uit", aldus Blom tegen Emerce.

Op maandag gooiden serverproblemen aan de kant van Twitter roet in het eten. Daardoor konden gebruikers urenlang nauwelijks berichten posten. Blom: "Dat was teleurstellend, maar helemaal onverwacht kwam dat niet, want een stabiele service is het niet. Maar tegelijk hoort het bij nieuwe services die uit hun krachten groeien. We gaan er vanuit dat tegen de tijd dat we bijvoorbeeld Lowlands verslaan Twitter of iemand anders de techniek op orde heeft om dit een niveau verder te trekken."

Internetters gingen ook zelf aan de slag met alle Web 2.0-toepassingen rond Pinkpop. Zo maakte TodaysArt.nl een fraaie mashup van de beelden van 3VOOR12 TV, de Twitter-berichten van Pinkpopgangers, de laatst foto's van het festival op Flickr en de weerbeelden van Buienradar.nl.

Net als elk jaar gaven niet alle bands op Pinkpop toestemming voor het rechtstreeks uitzenden van hun concerten door de VPRO. Zo weigerden onder meer Marilyn Manson, Muse, Scissor Sisters, Arctic Monkeys, Linkin Park en The Smashing Pumpkins. Veel grote namen werkten dus niet mee. Blom: "Dit jaar hadden we veel pech met de grote namen. Van sommigen was van te voren bekend dat we er niks mee mochten, bijvoorbeeld Marilyn Manson en Muse, maar anderen wilden eerst de opnamen beoordelen. Dan zegt de band dat we 4 nummers van een concert mogen uitzenden, dan moeten we die eerst gaan monteren en dan kun je daar niet op rekenen."

Deel dit bericht

3 Reacties

Tanja

Dat van die rechten blijft vervelend, heb steeds maar naar dat vervelende Maximo Park voorbij zien komen. Waar zijn nou de opnamen van de Fratellis, Goose, the Kooks, terug te vinden? Sowieso is een festivalsite niet geschikt voor live streams, dat is al jaren bekend, o.a. n.a.v. de lering uit Noorderslag. Dit is wel de ideale mix: - Live kanalen op TV en radio, niet op internet (te veel werk voor te weinig kijkers). Live concert uitzendingen voor de massa. - Backstage kanaal met talkshow, gastoptredens, op Digitaal TV kanaal en Internet. Goedkoop te produceren, leuke aanvullende content. En geen gedoe met rechten! - Website met on-demand sfeerbeelden, backstage opnamen, interviews, sfeerimpressies en publieksvideo's. Makkelijk te produceren, honderden filmpjes op een dag mogelijk, geen gedoe met rechten en het is leuke aanvullende content, ook achteraf voor de festivalgangers. Die hoeven de optredens niet terug te zien, maar willen de sfeer (impressies) terug kunnen halen, en zien wat ze gemist (backstage) hebben.

Oeli

Waarom eigenlijk twitter? Hij werd hier ingezet als een 'normale' chatbox, die net zo goed via irc, smsdienst etc. gedaan had kunnen worden. Ik ben benieuwd naar de keuze voor twitter. Puur vanwege de hype die eromheen hangt?

Pablo Don

Twitter op Pinkpop een succes? Dat lijkt me een onvervalst gotspe. 500 unieke bezoekers in 3 dagen? En hebben jullie de Twitter-boodschappen een beetje gevolgd het afgelopen weekeind? Het grootste deel was toch echt mededelingen over de programmering van 3voor12, zeer waarschijnlijk van de hand van Twitter-aficionado Erwin Blom zelf. Hij had als Hoofd Digitale Dingetjes van de VPRO natuurlijk veel beter zijn tijd kunnen steken in het doen van nuttige dingen. Zoals het vinden van het knopje dat een 16×9 digitale uitzending op een breedbeeld-tv gewoon beeldvullend maakt, in plaats van 4×3 met zwarte balken boven en beneden (en een VPRO-logo op het zwarte vlak).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond