Deel dit artikel
-

Nokia voorziet 100 miljoen mobieltjes van maps

Eind volgend jaar moeten meer dan 100 miljoen handhelds voorzien zijn van gratis Nokia Maps. Dat blijkt uit plannen die het bedrijf onlangs toonde op het Mobile Location Services-congres in Amsterdam.

Waarschijnlijk worden dat er meer dan 100 miljoen, zo valt af te leiden uit de toelichting van Thomas Leliveld die verantwoordelijk is voor marketing en sales bij de Find New Experiences-business unit in Berlijn.

Nokia beschikt volgens Leliveld over een distributienetwerk dat alleen Coca-Cola kan evenaren, en de bedoeling van de Finse onderneming is dat netwerk te gebruiken om in een enorm tempo handhelds met maps te verspreiden. Deze gratis landkaarten dienen als basis voor wat Nokia omschrijft als een 'disruptive business model'. Nokia wil namelijk samen met de telecombedrijven en contentpartners verdienen aan de verkoop van locatiediensten en location based advertising.

De Finse fabrikant produceert een miljoen mobieltjes per dag, en een aanzienlijk deel daarvan wordt geschikt gemaakt voor navigatie en locatiediensten. Location based services worden volgens Leliveld "net zo gangbaar als SMS".

Thomas Leliveld is in dienst van Gate5, de Duitse ontwikkelaar van mobiele locatiediensten die eind vorig jaar overgenomen is door Nokia. Hij coördineert nu marketing en sales voor de navigation, search en location based services bij deze werkmaatschappij. Sinds februari wordt het navigatieplatform Smart2go van Gate5 gratis als download ter beschikking gesteld aan bezitters van geschikte smartphones. Hetzelfde platform wordt bovendien als Nokia Maps geïnstalleerd op alle modellen uit de N-serie. De doelgroep voor deze multimedia-mobieltjes bestaat volgens Leliveld uit 200 miljoen mensen. De N-serie omvat naast mobiele telefoons ook internet-tablets en personal navigation devices.

Nokia wordt daarmee actief op een markt die tot op heden gedomineerd wordt door gespecialiseerde leveranciers van personal navigators. "De grote vraag is wat er met TomTom gaat gebeuren," stelt Leliveld. Nokia ziet Garmin en TomTom niet als concurrent; daarvoor is de markt voor personal navigators nog teveel een nichemarkt. Nokia verwacht dat reeds dit jaar meer nav-phones (mobiletjes met gps-chip) verkocht worden dan personal navigators. En omdat de kosten van gps-chips eind 2008 onder de twee euro dalen, verwacht Nokia dat navigatie een standaard optie wordt in mobiele abonnementen.

Grotere markt
De kostendaling van gps-chips maakt de markt voor locatie- en navigatiediensten veel groter. In dat nieuwe domein komt Nokia niet alleen de andere producenten van handhelds en locale telecombedrijven tegen, maar ook giganten zoals Google, Yahoo en Microsoft die allemaal met local search en proximity marketing experimenteren. Google, Yahoo en Microsoft hebben een duidelijke strategie en ook Sony-Ericsson heeft volgens Leliveld een visie op locatiediensten, maar voor Samsung, Motorola en LG is deze markt nog onverkend terrein.

Van de locatiediensten die door speciale afdelingen bij de grote telecombedrijven tot dusverre ontwikkeld zijn, is Leliveld niet onder de indruk. "Dat hele departement bij KPN kun je zo ontslaan. Wij bieden het platform dat iedereen kan gebruiken, wij brengen de content-partners mee en we willen dat iedereen met een glimlach participeert in de waardeketen." Leliveld schat dat de operators 25 tot 30% van de inkomsten uit nieuwe locatiediensten kunnen opstrijken, mits ze meewerken aan het vergroten van de markt in plaats van zich te richten op de ontwikkeling van eigen diensten.

Potentiële inkomstenbronnen zijn volgens Nokia navigatiediensten (stemgestuurd en point-to-point), gespecialiseerde gidsen (Lonely Planet en The Economist zijn reeds partner van Smart2go) en location based advertising. De afdeling Find New Experiences in Berlijn ontwikkelt nu al-dan-niet met partners een hele reeks nieuwe locatiediensten voor Nokia. Proximity marketing kan volgens Leliveld bestaan uit gesponsorde resultaten bij mobile search en uit reclame op maps. Het is reeds mogelijk om points-of-interest op Nokia Maps te voorzien van reclame , maar Gate5 werkt nu aan een systeem waarbij adverteerders ook tijdelijk op de landkaarten kunnen adverteren. "Starbucks of McDonald's kunnen dan een dag lang al hun vestigingen op de wereldkaart voorzien van hun logo."

Landmarks die veranderen in brandmarks is slechts een simpele toepassing van proximity marketing. In de nabije toekomst wordt het waarschijnlijk ook mogelijk om location based advertising af te stemmen op gebruikersprofielen en -preferenties. Happy Meals voor families; salades voor vegetariërs. Naarmate de aanbiedingen en informatie beter afgestemd is op de gebruiker zal proximity marketing minder ervaren worden als hinderlijke reclame.

Proximity Marketing is het onderwerp van een feature-story in de juni-editie van Emerce Magazine.

Deel dit bericht

7 Reacties

Toine van der Heijden

Maandag 23 juli maakte TomTom bekend een bod van 1,8 miljard euro uit te brengen op mapmaker TeleAtlas. Nou wordt het interessant. TeleAtlas is immers grondstofleverancier van TomTom (30% van TeleAtlas' omzet) maar ook van Garmin, Nokia, Google en vele anderen. Lokt deze move van TomTom een tegenbod uit, dan strijkt de pnd-bouwer 20 miljoen euro op.  Maar blijven Google en Nokia stilzitten? Wat gaat er met de andere mapmaker Navteq gebeuren? En wat betekent dit op termijn?  Nokia rust 100 miljoen mobieltjes uit met gratis maps (die ze tegen betaling afnemen van TomTom/TeleAtlas) om geld te verdienen aan locatiediensten. Zal TomTom/TeleAtlas in staat zijn een deel van die omzet op te eisen, of zelfs de complete ketenregie naar zich toe te trekken? Dat hangt af van de opstelling van map-distributors zoals Google en Nokia, maar ook van de kwaliteit die TomTom dankzij zijn netwerk van duizenden updaters kan toevoegen aan de kaarten – een link die Navteq niet heeft. Nog niet…

Toine van der Heijden

Et voila! Nokia bereidt een bod voor op Navteq, meldt de Wall Street Journal vandaag. De beurs waardeert Navteq op 7,6 miljard dollar.  http://online.wsj.com/article/SB119121193576244605.html?mod=rss_whats_news_technology

Toine van der Heijden

Nou wordt het interessant om opnieuw naar TomTom te kijken. Marktwaarde circa 6,3 miljard euro. Als het duopolie van Tele Atlas en Navteq onder de hoede van TomTom en Nokia komt, dan worden de andere giganten die toekomst zien in navigatie nerveus. Voor Google en Microsoft is een bod op TomTom echter een behoorlijke zijwaartse beweging. Dan is een fusie met Philips veel logischer. En waarom zou een hele grote uitgever niet een voet in dit nieuwe mediadomein willen hebben? Of een nutsbedrijf?

Teun van Essem

Nokia moet eerst maar eens uitleggen waarom Navteq 3 x meer waard zou moeten zijn/worden dan Tele Atlas. Dat is namelijk wel een issue; Nokia voelt zich denkelijk eerder bedreigd door TomTom dan omgekeerd als je naar de prijs per kaart kijkt die betaald wordt. Maar goed, dat is natuurlijk niet een afweging op dit moment.Komt er nu een hoger bod op Tele Atlas? Want daar zal nu wel heel erg naar gekeken worden door o.a. Google. Of Garmin? Misschien moet Garmin maar eens gaan nadenken over een bod van 200 dollar per aandeel TomTom + Tele Atlas? Da's tenslotte maar een bod van 20 miljard dollar; kunnen ze zo lenen toch ? 🙂

Toine van der Heijden

Me dunkt dat omzet- en winstcijfers wat minder belangrijk zijn bij deze acquisities dan de verwachte marktontwikkeling. Google, Microsoft, Yahoo en inmiddels ook Nokia en Motorola voorzien een enorme ontwikkeling van mobile search met een focus op locatie. Dan wordt het bezit van maps essentieel. Er zijn twee leveranciers, en eentje dreigt nu overgenomen te worden door TomTom. Pijnlijk, want zoals uit mijn interview met Leliveld hierboven blijkt was Nokia nogal cockshure dat er niet veel toekomst voor TomTom was. Door de overname van Tele Atlas en de plannen voor crowdmapping dreigt TomTom echter een concurrentievoordeel te krijgen ten opzichte van Navteq. Nokia wacht dat niet af. Interessant is dat AND nu weer mapleveancier wil worden…

Toine

AND was natuurlijk al mapleverancier, maar door online edible maps aan te kondigen hoopt het bedrijf mee te profiteren van alle bewegingen in de mapmarket. AND heeft onlangs ThinkEquity Partners in San Francisco ingeschakeld om de strategische alternatieven te evalueren.  More cleavage boys!!

Toine van der Heijden

Tele Atlas heeft een tweede vrijer. Garmin heeft vandaag een bod gedaan van 24,5 euro per aandeel, 15% meer dan TomTom biedt. Garmin is marktleider in navigators op de Amerikaanse markt en is de belangrijkste concurrent van TomTom op de wereldmarkt. Voorspelbaar is nu dat TomTom een hoger bedrag gaat bieden, alleen of met een partner.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond