Deel dit artikel
-

EénVandaag met ‘branded’ pagina op Netvibes

Het Tros-nieuwsprogramma EénVandaag heeft een eigen ‘branded’ startpagina gelanceerd op Netvibes. Sinds april is het voor nieuwsmedia en andere partijen mogelijk een ‘branded universe’ te starten binnen Netvibes.

EénVandaag is het eerste Nederlandse medium met een eigen omgeving binnen Netvibes. Onder meer CBS News, CNN en The Washington Post beschikten al langer over een eigen omgeving binnen Netvibes.

Het van oorsprong van Franse Netvibes wordt door Amerikaanse investeerders als één van de meest interessante Europese internetbedrijven gezien.

Met Netvibes kunnen internetters eenvoudig een gepersonaliseerde website maken. Een site is opgebouwd uit tabs (pages) die zijn onderverdeeld in modules. Gebruikers kunnen naar keuze voorgeselecteerde of externe modules toevoegen, met daarin feeds en widgets. Netvibes heeft een voorselectie gemaakt met modules van onder meer Flickr, Twitter, YouTube, Hotmail en een groot aantal nieuwsmedia.

Netvibes heeft wereldwijd meer dan tien miljoen gebruikers. De dienst werd eind 2005 gelanceerd. Andere partijen die gepersonaliseerde homepages aanbieden zijn onder meer Google, Microsoft en Yahoo.

Netvibes Universe
In april kondigde Netvibes de dienst Netvibes Universe aan. Daarmee kunnen gebruikers hun pagina ook publiceren en zo toegankelijk maken voor andere internetters.

Onderdeel van Netvibes Universe zijn de zogenaamde ‘branded universes'. Zo'n honderd mediapartijen en bekende artiesten hebben sinds april zo'n universe. Het nieuwsprogramma EénVandaag is nu aan die lijst toegevoegd. Op de pagina staat een groot deel van de content die beschikbaar is via de webpagina van EenVandaag. Gebruikers kunnen de indeling veranderen en zelf content toevoegen.

"Wij hebben Netvibes zelf benaderd," zegt Thomas van Maaren, projectleider internet en nieuwe media bij De Tros. "Ze vonden het leuk om ook in het Nederlandse taalgebied een klant te hebben. Netvibes is hier, anders dan in Amerika en Frankrijk, nog niet zo bekend."

Het opzetten van de pagina ging redelijk eenvoudig, zegt Van Maaren. "Wij zijn er een kleine week mee bezig geweest. Met name met het bedenken van de opzet en het verzamelen van feeds." Het beheer levert nauwelijks problemen op en is, in lijn met de gedachte achter Netvibes, eenvoudig.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond